Fitvit.cz » Proteiny » BCAA - vliv na trénink, svaly a hubnutí

BCAA - vliv na trénink, svaly a hubnutí

Větvené aminokyseliny (BCAA) se používají pro podporu svalového růstu a měly by mít i další vlastnosti, které podporují náš výkon. Fungují tedy tři aminokyseliny nazvané BCAA (Leucin, Isoleucin a Valin), když je budeme používat? BCAA jsem si z toho důvodu rozhodl zakoupit a vyzkoušet v praxi.

Síla

Při tréninku jsem v poslední době zaznamenal poměrně dobré výsledky ohledně růstu síly. Nedokážu ale stoprocentně říci, zdali je to jen dílem BCAA. Před tréninkem totiž kromě BCAA beru i guaranu s kofeinem a s taurinem a po tréninku syrovátkový protein. Každopádně nárůst síly byl znatelný.

Výdrž

Tady si nejsem jist. Sice se necítím nějak unavený, ale nemůžu říci, že bych měl větší výdrž. Byl jsem ale schopen cvičit častěji během týdne.

Nárůst svalové hmoty

Jednoznačně ano. Spolupodílí se na tom i proteinový přípravek a kvalitní strava. Ke zlepšení ale po nasazení BCAA došlo. Cítil jsem zesílení hlavně na pažích a nohách. Podíl svalové hmoty vrostl vůči podílu tuku. Dokonce je jednoduší budovat svaly a přitom i ztrácet tuk. Podle vědců BCAA snižuje hladinu kortizonu, což je hormon, který působí na odbourávání svalů. To se hodí právě v době tréninku, kde hrozí největší riziko odbourávání svalové hmoty.

Spalování tuků

Přímý vliv na spalování tuků jsem nezaznamenal. Ale vzhledem k nárůstu svalové hmoty nadále klesal podíl tuku v těle. Navíc jsem v té době používal i karnitin, kofein s guaranou a taurinem a chrom, takže nemůžu vědět, jestli na úbytek tuků mají největší vliv BCAA. Pravděpodobně nějaký podíl na spalování tuků mít budou. Podle vědců by měl být v tomto ohledu aktivní zejména Leucin, který je podle studií zodpovědný i za nárůst svalů. Údajně dokáže ovlivnit vyšší energetický výdej a při dietě bylo dosaženo i úbytku tuku v oblasti břicha.

Ochrana svalové hmoty

Míval jsem problém v udržením svalové hmoty. Vždy jsem nějakou hmotu získal a potom se zase ztratila. Mám poměrně rychlý metabolismus a tak při nedostatku potravy a kvalitních proteinů často docházelo k úbytku svalové hmoty. Pokud je problém dodat do těla živiny z běžné stravy, a pro časově vytíženého člověka to problém většinou je, pak doplňky stravy, jako proteinový koncentrát a BCAA mohou pomoci. Těžko se svalová hmota udržovala zejména v době ranního tréninku nebo když nebylo dostatek živin před a po tréninku. Po nasazení BCAA se ochrana svalové hmoty zlepšila.

Regenerace

Když jsem nebral proteiny a aminokyseliny, byl často problém odcvičit 3 tréninky za týden. Po práci byla únava docela velká, ale kvalitní proteiny dokážou zrychlit regeneraci. Od té doby není problém trénovat čtyřikrát až pětkrát týdně.

Účinné nebo neúčinné?

BCAA mohou pomoci zejména s růstem svalů i při hubnutí, kdy díky aktivní svalové hmotě zrychlujeme metabolismus. Aby BCAA fungovaly, musí se dodržovat pravidla pro růst svalů nebo hubnutí. To znamená dostat do těla potřebné množství živin pro konkrétní cíl. Zároveň je ale potřeba říci, že někteří odborníci považují BCAA za neúčinné. Bez ohledu na názory ostatních je ale nejdůležitější dosažený výsledek u konkrétního jedince.

BCAA však samotné těžko dokáží ovlivnit trénink a postavu, pokud nejsou strava, regenerace a tréninkové metody v pořádku. Pokud uvažujeme o nákupu větvených aminokyselin, je lepší si koupit menší balení a vyzkoušet na sobě, zdali mně pomáhají nebo nikoliv. Co se týká důležitosti doplňků, pak přednost by měl nejprve dostat proteinový přípravek a teprve potom uvažovat o BCAA nebo jiných produktech.

V tomto případě jde o osobní zkušenost s nasazením BCAA. S jejich suplementací budu v určitých obdobích roku dál pokračovat, protože se mně to vyplatí a oproti předchozímu období jsem zaznamenal posun, který byl vidět na váze. Buď jde o výrazný placebo efekt nebo BCAA opravdu fungují. Na speciální váze měřící podíl tuku a svalů byl úbytek tuku cca 2 % a podíl svalové hmoty se zvýšil o 2 %. Hmotnost vzrostla přibližně o 2 - 3 kg. Když už nic jiného, tak růst nové a ochrana stávající svalové hmoty jsou dost velkými pozitivy pro příjem větvených aminokyselin.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Jak pokrýt denní dávku bílkovin

» 10 důvodů pro používání proteinů

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt