Fitvit.cz » Ovoce » Borůvky

Borůvky

Hledáte li ovoce s významnými antioxidačními účinky, nemusí jít o žádný exotický druh, ale o dobře známé borůvky, které si lze zdarma nasbírat i v naší přírodě. Patří mezi malé lesní plody, které jsou u nás hodně opomíjeny, ale jsou dostupné a hlavně velmi přínosné vysokým obsahem antioxidantů a fytochemikálií. I když lze bez problému sehnat téměř jakékoliv ovoce, neměli bychom právě zapomínat na plody rostoucí u nás.

Naneštěstí svojí výjimečností borůvky přitahují i sběrače, kteří je prodávají, ale někteří především nevhodným sběrem ničí hodnotný porost, který se pak dlouhá léta obnovuje. Proto bychom měli být při sběru borůvek co nejšetrnější ke keříkům a vážit si toho, že příroda nám dává učiněný poklad zdarma.

Podívejme se ale, v čem spočívá výjimečnost tohoto drobného lesního ovoce. Na první pohled si všimneme syté modré barvy a také zabarvení, které borůvky zanechávají v ústech. A právě barvivo hraje klíčovou roli, co se týká prospěšnosti ovoce.

Látka obsažená v malých lesních plodech se nazývá anthocyanin, která patří do skupiny látek zvaných flavonoidy, jenž odborníci označují jako jedny z nejsilnějších antioxidantů. I když je anthocyanin přítomen i v dalších druzích ovoce, v borůvkách najdeme o mnoho větší množství, oproti jahodám až desetkrát více (450 mg). Tuto významnou a důležitou látku však neobsahuje pouze ovoce. Nalézt ji lze také v pohance či fazolích, zvláště těch tmavě zbarvených, a to dokonce v množství srovnatelném s borůvkami. Antioxidační působení anthocyaninu neušlo pozornosti vědcům a jak se zdá, využít ho budeme moci proti volným radikálům nejen ze zdravotního hlediska, ale i v oblasti sportu. Volné radikály vznikají při námaze, a to jak fyzické, ale i při zvýšeném napětí a stresu, které je typické pro dnešní uspěchanou dobu. Působí na nás však i prostřednictvím znečištěné přírody a ovzduší, ale i stravy. Proč tedy nevyužít borůvek, které obsahují látky považované jako jedny v nejlepších antioxidantů.

Právě vysoký podíl anthocyaninu působí na funkci mozku, dále také likviduje volné radikály, takže se zlepšuje regenerace. Tento efekt byl z fytochemikálií právě v případě anthocyaninu z borůvek nejúčinnější. Dokonce se tvrdí, že anthocyanin dokáže redukovat tuk na břichu, což ale prozatím nikdo nedokázal. Každopádně se borůvky vyplatí jíst, ale pro jejich lepší funkci se při konzumaci borůvek v jednom jídle vyhněte mléčným výrobkům. Ty totiž prý snižují využití antioxidantů v tomto ovoci.

Další látka zvaná pterostilben dle vědců působí na snižování hladiny cholesterolu. Zdá se tedy, že potenciál borůvek neskončí pouhým mlsáním sladkého ovoce, ale přispěje také k našemu zdraví v oblasti prevence před civilizačními onemocněními jako kardiovaskulární choroby a rakovina. Další ohlašované účinky, jako ochrana před poškozením zraku, působení na zdraví kloubů a pokožky, už spíše vzbuzuje otázky, zdali se nejedná o elixír mládí. Borůvky se mu minimálně přibližují, protože co se týká antioxidačního působení, patří mezi nejúčinnější.

Není potřeba se obávat energetického příjmu u borůvek, protože energetická hodnota na 100 g činí 42 kcal. Ovoce je vhodnější konzumovat spíše v první polovině dne. Z dalších složek zde nalezneme 0,8 g bílkovin, 11,5 g sacharidů a 0,6 g tuků. Dále také 3 g vlákniny, které máme ve stravě nedostatek a působí na správný chod trávící soustavy, vitamíny A, B1, B2, nejvíce pak C až 20 mg na 100 g, minerály hořčík, vápník, fosfor, železo.

Borůvky můžeme jíst čerstvé, přidávají se do salátů s dalšími druhy ovoce, dají se zamrazit a oblíbené jsou i v různých pokrmech, především v moučnících, ale v tomto případě si dovolíme jejich konzumaci pouze výjimečně. Nekonzumujte ovoce přímo v lese z hygienického důvodu. Je vhodné ho vždy před konzumací omýt. Pokud jste nuceni borůvky kupovat, musíte si dát pozor na plíseň.

Každý, kdo si sestavuje jídelníček pro optimální chod organismu, by neměl na borůvky zapomínat. Některé vědecké studie již opravdu dokazují, že ovoce a zelenina s vysokým podílem fytochemikálií a antioxidantů výrazně snižuje možnost vzniku srdečních chorob oproti těm, kterým ve stravě chybí. Pestře zbarvené plody jednotlivých druhů nás nejen chuťově potěší, ale signalizují i přítomnost různých látek, o kterých toho zatím nevíme úplně všechno, ale je jisté, že působí pozitivně a byla by škoda nevyužít tyto plody ve stravě pro náš prospěch a lepší fitness formu.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Kiwi

» Meloun

» Pomeranče

» Grapefruit může pomoci při hubnutí

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt