Fitvit.cz » Doplňky stravy » Chrom - dá se díky němu zhubnout?

Chrom - dá se díky němu zhubnout?

Může doplňování chrómu ve stravě pomoci při hubnutí a nárůstu čisté svalové hmoty? Chróm bychom měli přijímat prostřednictvím naší stravy. Zároveň však musí jít o chróm trojmocný, protože ten šestimocný je naopak toxický. Často se však stává, že chrómu máme v těle nedostatek.

Přitom působí na správnou hladinu krevního cukru v krvi a proto by měl ovlivnit i přibírání na váze nebo hubnutí. Je známo, že rozkolísaná hladina krevního cukru není to pravé ani pro nabírání co nejčistší svalové hmoty a zároveň není tento stav dobrý ve fázi hubnutí, kdy se snažíme, aby tělo využívalo jako zdroj energie tuk.

Proto jsem si vyzkoušel, jak chróm působí a zdali od něj mohu očekávat účinky, které výrobci a vědci slibují. Abych si byl jist účinky, zakoupil jsem pro začátek celkem 180 tablet a bral po dobu půl roku po 1 tabletě. 90 tablet bylo s pikolinátem a druhá půlka byl bioaktivní chrom navázaný na kvasnice . Bioaktivní chrom je označován jako vhodná forma chromu v doplňcích stravy s vysokou vstřebatelností. Zatímco u pikolinátu bylo v jedné tabletě 200 mikrogramů stopového prvku u bioaktivního produktu pouze 100 mikrogramu, ale v tomto případě je potřeba brát 2 tablety.

Doporučené dávkování bylo na obou produktech stejné. U pikolinátu 1 tableta denně a u bioaktivního chromu 2 tablety denně. Zatímco u pikolinátu jsem dávkování dodržel, u biochromu jsem se rozhodl o snížení dávky na 1 tbl. čili na 100 µg denně, a to zejména pro udržení rozumné finanční náročnosti této suplementace.

Nakonec se ukázalo, že snížené dávky byly dostatečné, takže nebylo nutné brát větší dávky. To znamenalo i úsporu financí. Po uplynutí půl roku jsem pokračoval v doplňování bioaktivního chrómu. Nesmíme také opomenout, že další chróm přijímáme prostřednictvím stravy. Obsahují ho např. mléčné produkty, ryby, banány, cibule, ořechy, kakao, maso, vejce, ovoce, černý čaj, hnědý cukr nebo med.

Co se týká dávkování, tak doporučená denní dávka je stanovena na 40 µg za den. Odborníci však nic nenamítají ani při doplňování vyšších dávek. V doplňcích stravy se nejčastěji setkáme s dávkováním 200 µg. V odborných časopisech zaměřených na fitness a kulturistiku bývá v rozpětí od 50 do 200 µg a v případě velkého zatížení sportovců někdy i více.

I přes tato doporučení je však vhodné držet se spíše níže a v době, kdy to nepotřebujeme, suplementy alespoň část roku vypustit nebo snížit dávky. Také se doporučuje oznámit doplňování chrómu svému lékaři, a to zvláště tehdy, zdali máme nějaké onemocnění.

Chrom jsem začal doplňovat s cílem stabilizovat hladinu krevního cukru. Pokračoval jsem v běžné stravě prakticky bez žádného omezování. V tomto režimu nedošlo k žádnému úbytku hmotnosti, takže první praktická zkušenost - chróm sám není schopen zaručit hubnutí, jestliže neprovedeme změny v životním stylu. Zároveň však došlo k některým pozitivním změnám. Cítil jsem lepší využití cukrů, což se projevilo zejména v případě konzumace jídla s vyšším obsahem jednoduchých cukrů.

Další příjemnou změnou bylo jednodušší udržení váhy v období vánoc. V tuto dobu jsem vždy pravidelně přibíral několik kilogramu, většinou 5 a více. Tentokrát to však nebyly ani 2 kg navíc. Mohu se tedy domnívat, že to bylo díky doplňování chromu. Samozřejmostí však bylo pokračování v tréninku a i když jsem jedl všechno, přeci jen jsem se držel zpět alespoň ve velikostech porcí nezdravého jídla.

Musím zde zmínit další výhodu, kterou mě chrom poskytl. Po několikaměsíčním doplňování se částečně snížila chuť na sladké, takže nebyl takový problém dodržovat správný stravovací režim. Prostřednictvím chromu se tedy podařilo dosáhnout tří výhod, díky kterým si můžeme připravit dobrou výchozí pozici pro odstranění přebytečného tuku.

Méně nabraných kilogramů usnadní dosažení formy rychleji

Protože už bylo po vánocích, nebyl problém naplánovat si tréninkové období pro odstranění tuků. Jelikož však chrom přímo nepůsobí na odbourávání tuku, bude nutné provést změny. Díky jeho působení by mohlo být hubnutí jednodušší. Byl zařazen posilovací trénink 3 - 4 x týdně, později až 6 x týdně, 1 - 4 x týdně aerobní aktivitu na lačno, 3 x týdně aerobní aktivitu v pozdější části dne a navíc zařadit chůzi, kdy je to jen možné.

Dále došlo k navýšení proteinů ve stravě, a to zvláště zdrojů bez dalšího podílu tuků a sacharidů. Více proteinů bylo nutných pro ochranu stávající svalové hmoty před odbouráváním zvýšenou pohybovou aktivitou. Ve stravě bylo nutné omezit příjem jednoduchých sacharidů a zařazení zdrojů obsahujících zdravé tuky.

Nárůst nové svalové hmoty

Po dobu doplňování chromu se mě také zvýšil podíl svalové hmoty, přibližně o 1,5 kg. Nemůžu ale říci, zdali to bylo díky působení chromu nebo zvýšením úsilí v posilovně, protože se mě podařilo navýšit váhy v tréninku a zároveň jsem zvýšil jeho objem. Každopádně více svalové hmoty dokáže pomoci jak při hubnutí, tak i při dosahování lepších výsledků při formování postavy.

Jaké byly výsledky

Za uplynulý rok se mě podařilo zbavit několika kilogramů tuku a získat novou svalovou hmotu. Možná na tom má i malý podíl chróm, který jsem zatím nepoužíval. V posledních několika letech jsem výkonnostně spíše stagnoval a nedařilo se mě navýšit váhu činek, takže možná zařazení několika doplňků stravy mě mohlo částečně pomoci dosáhnout lepších výsledků. Je ale jasné, že hlavní impuls přinesla práce odvedená v posilovně a některé změny v jídelníčku.

Bez pohybu výsledky nečekejte

Pokud někdo chce koupit chróm na hubnutí a plánuje hubnout bez jakékoliv změny v životním stylu a bez pohybových aktivit, pak bude zklamán. Přesto by však měl i v tomto případě získat určité výhody, jako např. získání optimální hladiny krevního cukru v krvi. Jestliže se však někdo snaží hubnout pomocí úpravy stravy a zařazením pohybových aktivit, včetně posilování, pak může být chróm pomocníkem, který by mohl cestu k lepší postavě usnadnit.

Problémem doplňků stravy však je, že nemusí být na všechny lidi stejně funkční a navíc se v jednotlivých produktech není možné spolehnout na přítomnost požadované aktivní látky. Proto je vhodné vybírat ověřené výrobce, kteří garantují přítomnost chrómu a tím i zvětšují šanci na úspěch při formování postavy.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Pomáhá Guarana při tréninku?

» Největší chyby vedoucí k nadváze

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt