Fitvit.cz » Cvičení » Činky fungují nejlépe

Činky fungují nejlépe

Mnozí se ptají zkušenějších sportovců, jak mají cvičit. Zdali použít stroje, pouze váhu vlastního těla, různé pomůcky, jako fitball, kettlebell, nebo staré dobré činky. Samozřejmě vám bude každý tvrdit svou pravdu, podle toho, jaké má úmysly, často naneštěstí finanční.

Co se týká různých balónů a dalších módních doplňků, tak o jejich účinnosti se můžeme dlouze rozepisovat. Pravdou ale je, že nabrat tolik svalů, aby byly vidět nějaké slušné výsledky, není možné při nějakém skákání s míčem nebo jiné podobné aktivitě. Přitom se stále bavíme o získání sportovní postavy a ne nadměrného osvalení, jaké mají kulturisté.

Někdo dává přednost cvičení s váhou vlastního těla. Je to určitě dobrá volba pro sportovce, kteří chtějí jen zpevnit své tělo. Výsledky přinese, dokonce i zhubneme, ale není možné očekávat výraznější změny ve struktuře těla s posunem k většímu podílu svalové hmoty, která je potřeba k vytvarování do podoby, kterou si mnozí představují.

Další skupinu náčiní na posilování jsou stroje. Ty jsou vzhledem ke své ceně většinou dostupné pouze ve fitness centrech. Na jednu stranu jsou bezpečné, ale zároveň neumožňují takovou variabilitu pohybu, jako práce s činkami. U strojů tak musíme respektovat jednu cestu pohybu.

To může způsobovat potíže při rozvoji a nerozvíjí tak koordinaci pohybu a stabilitu. Můžeme stroje použít v některých případech, kdy potřebujeme větší bezpečnost pohybu a případně se soustředit na práci svalů, kde nám nehrozí pád činky nebo jiného nářadí. Naopak je zde nutná kontrola, zdali je takové zařízení v pořádku a všechny jeho části jsou plně funkční a bezpečné, což je většinou práce příslušného sportovního centra.

A nakonec můžeme používat činky. Možná, že někdo bude protestovat, někomu se to nemusí líbit nebo může činky ignorovat. Pravdou ale je, že činky patří k nejlepším náčiním, kterým se buduje svalová hmota, síla, rychlost nebo výbušnost. Pomáhají s koordinací a stabilitou. Takové možnosti nám žádné jiné náčiní neposkytne.

Většina kulturistů, kteří vyhrávají na soutěžích, používají trénink s činkami. Sportovci z různých odvětví nejčastěji používají klasické činky ve své přípravě. Můžete používat posilování s váhou vlastního těla, nebo nějaký přístroj, ale pro vybudování pořádného bicepsu je nejlepší velká nakládací činka. Dřep zůstává nejlepším nástrojem pro růst svalů celého těla, o čemž by mohl vyprávět mnohý kulturistický šampión. Máme zde další skvělé cviky, které výrazně působí nejen na růst svalů, ale i na hubnutí, jako je benčpres, mrtvý tah, přítahy v předklonu, tlak velké činky nad hlavu nebo francouzský tlak. Ty cviky jsou tak dobré, že když je děláme správně, dobře jíme a regenerujeme, prostě nemohou být neúčinné.

Existují však i rizikové aktivity, které nejsou vhodné úplně pro všechny. Crossfit je například velmi populární, ale nemusí být vhodný úplně pro všechny. Metody jako Tabata jsou určeny pro vyspělé sportovce a těžké cviky zařazujeme až po zpevnění těla. Vyhýbat bychom se měli také dlouhodobému posilování s trhavými pohyby, na maximální výkon a se špatnou technikou.

Činky jsou bezpečné když:
nepřeceníme své síly
když dodržujeme techniku
umíme ve správný čas použít správnou techniku
dodržujeme periodizaci
kromě tréninku myslíme i na regeneraci
myslíme na bezpečnost (používání uzávěrů, trénovat s tréninkovým partnerem, používání bezpečnostních prvků, stojanů atd.)

Kombinace více metod a náčiní je vhodným způsobem, jak použít různé postupy a vytěžit z nich maximum. Používat proto můžeme v tréninku jak cviky s činkami, tak i přístroje a cviky s váhou vlastního těla. Činky by však měly vždy zůstat základem posilovacího tréninku.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Osvojte si tajemství kulturistiky

» Provádějte základní a izolovaný cvik

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt