Fitvit.cz » Strava » Co jsou skryté tuky a jak se jim vyhnout

Co jsou skryté tuky a jak se jim vyhnout

Při hubnutí musíme omezit podíl tuků ve stravě. Ačkoliv určité množství tuku potřebujeme pro chod těla a například i vstřebání v tuku rozpustných vitamínů, většina lidí přijímá tuku nadbytek. Na vině je nevhodná skladba potravy a tzv. skrytý tuk. Možná si mnoho lidí myslí, že moc mastných kyselin ve stravě nemá, ale ve skutečnosti jich je více, než bychom potřebovali. Navíc jde často o tuk nasycený nebo ztužený, který patří vůbec k nejhorším.

Často si na chleba mažeme máslo, sádlo, do pokrmů přidáváme olej nebo jíme tučné maso, krémy na dortech, zákuscích, přidáváme si na jídlo majonézu atd. Tento tuk je viditelný a i když ho ze stravy odstraníme, můžeme stále přijímat dost velký podíl mastných kyselin, které nevidíme, protože je obsahují potraviny uvnitř.

Jsou to například méně kvalitní masa, jako jsou vepřová krkovice. Přes padesát procent tuku obsahují suché salámy, třicet procent nejrůznější sušenky. Brambůrky solené přes třicet procent, bramborové hranolky okolo patnácti procent atd.

Některý skrytý tuk je prospěšný, ale je potřeba ho držet v přijatelných mezích. Mezi takové potraviny řadíme například ořechy, semena (lněná), tučné ryby jako tuňák nebo losos. Ořechů jíme jen okolo 30 g za den, protože jsou velmi energetické a obsahují většinou okolo 45 – 60 % mastných kyselin, většinou příznivých.

Jaké je řešení pro doplnění přiměřeného množství živin do těla? Konzumovat potraviny bez skrytého tuku. Sledovat etikety na potravinách a upřednostnit osvědčené zdroje bílkovin bez příliš velkého množství tuku. Jsou to například hovězí svíčková, kýta, roštěná, vepřová panenka, kýta, kotleta, kuřecí prsa, krůtí prsa. Z drůbeže odstraňujeme kůži, protože obsahuje příliš vysoké procento tuku.

Kolik mastných kyselin bychom tedy měli přijmout? Není to moc, ale zároveň je nesmíme zcela vyloučit. Nesmíme zapomenout, že energetická hodnota tuku je mnohem větší než sacharidů a bílkovin. Zatímco tuk obsahuje 9 kcal v 1 gramu, cukry a proteiny mají 4 kcal. Proto v množství ho bude ve stravě mnohem méně. Podle cíle by to mělo být mezi 10 až 30 % z celkového energetického příjmu, přičemž spodní hranici držet jen krátkodobě a vrchní jen když nepotřebujeme příliš snížit tuk na těle. V tucích by měly být zastoupeny esenciální mastné kyseliny a ty najdeme v rostlinných zdrojích, jako například semena nebo ořechy. Omega 3 mastné kyseliny pak doplníme například z ryb a z některých semen (lněné) a ořechů (vlašské).

Skryté tuky mohou být brzdou pro lidi, kteří nemají dostatek informací o složení potravy. Ne všechno, co se nám dostane na talíř, je vhodné při nutnosti regulovat hmotnost a někdy nám nepřiměřeně mnoho mastných kyselin může i bránit v podávání lepších výkonů nebo při budování kvalitní svalové hmoty.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» 5 potravin, které vypadají zdravě, ale nejsou

» Co si vybrat - maso nebo uzeniny?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt