Fitvit.cz » Cvičení » Cvičit lze i bez činek

Cvičit lze i bez činek

Trénink bez činek je vhodný nejen při nemožnosti navštívit posilovnu, ale také v případě, kdy nejste schopni cviky s vahou vlastního těla zvládnout. Pakliže nezvládnete pohyb proti odporu vlastního těla, budete se obtížněji zlepšovat i s náčiním a činkami. Cviky jako kliky, shyby či dřepy s vlastní vahou, by měly být prvními, které zařazujete do svých tréninků. Umožní nácvik techniky, naučí kontrolovat svaly a práci těla a navíc se při nich s menší pravděpodobností zraníte, než při cvičení s činkami.

I pro pokročilé sportovce mohou být cviky s vahou vlastního těla prospěšné. Na závěr tréninku několik sérií kliků či shybů s vysokým počtem opakování mohou přinést žádaný impuls pro další zlepšení síly a nárůstu nové hmoty. Přidají i pestrost do tréninku a zasáhnou vlákna, která při jiných cvicích pracují z jiných úhlů a jiném zatížení.

Jednoduchými cviky lze trénovat prakticky celé tělo. Kliky zatíží prsní svaly, tricepsy či ramena a jejich variace mohou poskytnout kvalitní procvičení těchto partií. Shyby jsou určeny pro oblast zad a zapojeny jsou i bicepsy. Pro spodní záda lze použít hyperextenze vleže či na kraji postele, ovšem v druhém případě budete potřebovat někoho, kdo vás za nohy přidrží, abyste mohli hyperextenze na vyvýšené podložce provést. Dřepy procvičí stehenní svaly. Provádět se mohou klasicky oběma nohama, nebo pro ztížení jednu nohu natáhnout před sebe a dřepovat pouze na jedné končetině, přičemž druhá varianta je náročnější na rovnováhu, kterou je dobré si nejprve vyzkoušet. Poté procvičit i druhou nohu. Výpony pro lýtka bez zátěže lze provádět na jedné noze, aby byly obtížnější.

Nejkomplexněji je možné s vahou vlastního těla trénovat břicho. K dispozici jsou cviky jak pro spodní, tak i vrchní část břicha, počínaje zkracovačkami, sklapovačkami, až po zvedání nohou ve visu. Zacílit lze jak přímý, tak šikmé svaly břicha, přičemž šikmé se procvičují jednoduchým vytáčením trupu do stran, kupříkladu při jednom z nejúčinějších cviků na břicho, kterým jsou zkracovačky.

Další vhodnou aktivitou, kterou lze provádět všude a s minimálním vybavením, je chůze či běh. Chůze pro starší a těžší vyznavače pohybu a běh pro mladší a aktivnější. Z toho všeho vyplývá, že trénovat a pohybovat se lze s minimálními náklady a vybavením. Jediné, co je potřeba, je snad jen kvalitní obuv a pak zdravé tělo a pokud cvičíte třikrát týdně a pravidelně chodíte delší vzdálenosti alespoň 4 – 5 krát týdně, patrně zdravý budete. Nezavrhujte ani aktivitu spojenou s prací. Takové sekání dřeva, rytí zahrady či odhazování sněhu je také pěkná námaha.

Pakliže nemáte čas, není žádný důvod vynechávat trénink. Jste-li na cestách, jste pracovně vytíženi, či začínáte trénovat po delší pauze, jsou cviky proti odporu vlastního těla přesně tím, co hledáte. Mnozí, jenž dokázali změnit své postavy a některým se poštěstilo zlepšit se natolik, že mohou svého koníčka přeměnit na práci, museli čelit potížím nedostatku, ať už času, peněz, jídla. Nikdy se však nevzdali svých cílů a cvičili, i když k tomu neměli vždy ty nejideálnější podmínky. Až se příště do takové situace dostanete a budete pochybovat o své cestě za lepší postavou, začněte právě těmito cviky. Ty jsou totiž vždy po ruce, ať máte kupu peněz nebo máte kapsu zcela vysypanou.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Návyk na cvičení a pohyb

» Zásady pro trénink a tvarování břicha

» Svalová horečka

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt