Fitvit.cz » Ovoce » Jahody

Jahody

Oblíbené sezonní ovoce, které si lze v tuzemských podmínkách vypěstovat svépomocí. Podléhá rychlé zkáze a proto je nutné ho rychle spotřebovat. Nejideálnější je jahody konzumovat, či jinak zpracovat, bezprostředně po utržení. Červená barva jahod signalizuje přítomnost užitečných látek, které organismus zužitkuje pro své potřeby, ale zároveň mají přínos i na regeneraci a fitness.

Pakliže si počkáme na plody vypěstované v našich zeměpisných šířkách, záplavu červené s typickou vůní můžeme očekávat vždy mezi červnem a červencem. Hledáme-li v některém tuzemském ovoci vysoký podíl vitamínu C, pak právě jahody by mohly být vážným kandidátem. Obsahují totiž více vitamínu C, než tolik doporučované pomeranče. Jeho přínos jako antioxidantu snad není potřeba připomínat. Krom toho se jedná o přírodní přirozený zdroj důležitých mikroživin. Velmi přínosný je přítomnost látky zvané anthocyanin, což je barvivo, jenž chrání ovoce před bakteriemi. Nechrání však pouze ovoce, ale také lidský organismus.

Anthocyanin je totiž velmi účinný antioxidant. V jahodách ho lze nalézt v množství cca 40 mg na 100 g ovoce. Mnohem vyšší obsah mají kupříkladu borůvky (až 10 krát více). A co dle vědců anthocyanin dokáže? Měl by působit pozitivně na zdraví kardiovaskulárního systému, proti zánětům nebo jako antikarcinogen. Působí na klouby podporou tvorby kolagenu, na zrak, a antioxidačními účinky také na zrychlení regenerace, což z něj dělá dobrý nástroj na zlepšování sportovních výkonů. Dá se tedy říci, že do určité míry zpomaluje stárnutí.

Léto je časem, kdy lze rychleji odbourávat nadbytečné kilogramy. Vliv na to mají nejen prosluněné dny, více pohybu v přírodě, ale také dostatek vhodných čerstvých potravin, jako jsou právě ovoce a zelenina. Protože jsou málo kalorické, lze je konzumovat poměrně bez obav, ale vše má i své stinné stránky. Jahody jsou totiž alergenem a mnozí dostanou po jejich konzumaci vyrážku. Ti ostatní z nich ale mohou těžit, protože dokáží doplnit sacharidy, což se hodí hlavně ráno na jejich doplnění a zastavení odbourávání bílkovin po nočním hladovění, a obsahují také vlákninu, díky které nepociťujeme tak hlad. Co se týká načasování příjmu ovoce, obvykle se doporučuje jeho příjem především v dopoledních hodinách, případně před tréninkem. Večer již hrozí, že se nespotřebované sacharidy přemění na tuk.

A jak to vypadá s jejich složením. Na 100 g mají 31,5 kcal, obsahují 0,8 g bílkovin, 0,4 g tuků a 7,5 g sacharidů, z toho o trochu více fruktózy než glukózy. Z minerálů jsou zde důležité prvky jako vápník, hořčík, železo, draslík, ale také důležitý mangan. Z vitamínu pak především C, ale také malé množství A a skupiny B. Nechybí zde ani ceněná vláknina v množství cca 2 g, která nás dokáže zasytit, ale působí i na dobré trávení.

Při nákupu jahod bychom měli dávat pozor na chemicky ošetřené plody především u nehlídaných prodejců. V zimě se musí dovážet a nutno říci, že nejsou moc chuťově dobré, navíc jsou poměrně drahé a rychle podléhají zkáze, takže si v zabaleném obalu mnohdy domů přineseme plesnivé plody od spodní části v balení. Lze sice narazit na výjimky, ale musíme si zvolit kvalitního dodavatele. Nejistějším způsobem ovšem bude vlastní produkce ze zahrady, kdy máme jistotu zralosti bez chemie.

Jahody jsou oblíbené a konzumují se nejen syrové, což je z hlediska fitness výživy nejideálnější, ale jsou součástí více či méně vhodných kombinací. Známé jsou především se šlehačkou nebo ovocné knedlíky. Jistě není třeba připomínat, že taková jídla bychom si měli dávat pouze výjimečně. Pokud jsme však ve formě, dá se občasný prohřešek tolerovat, pochopitelně pod podmínkou, že se nestane pravidelností. Lepší variantou bude příprava ovocných salátů. Dokonce je lze přidat do proteinových koktejlů.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Banány

» Kiwi

» Meloun

» Ananas

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt