Fitvit.cz » Cvičení » Jak by vypadal první trénink dnes

Jak by vypadal první trénink dnes

Je to už více než dvě desetiletí, kdy jsem poprvé vzal do ruky činku. Informací o tréninku bylo málo, ale nechybělo velké nadšení a chuť cvičit. Nejhorší byl však způsob, jak jsem tehdy začal cvičit. Našli jsme v kůlně několik kotoučů a tyč, na kterou se dají kotouče nasunout. A samozřejmě jsme soutěžili, kdo uzvedne co největší zátěž a napodobovali vyspělé sportovce, např. vzpěrače. Každý zná ten pocit, kdy při zvednutí vyšší zátěže nedokáží záda udržet tělo ve správném postavení a bolest je na světě.

Pokračovalo to chaotickým tréninkem, nesprávně zvolenou váhou na čince a rizikovými pohyby, u kterých hrozí vznik zranění. Špatně bylo samozřejmě mnoho dalších věcí, od tréninkových postupů počínaje a v neposlední řadě nevhodně složenou stravou. Přitom správné postupy hrají zásadní úlohu, zdali budeme při budování těla a spalování tuků úspěšní.

Získávání důležitých informací

Správný řád vše začalo dostávat až při získávání informací. A jelikož v té době nebyl k dispozici internet, musely se informace sehnat jiným způsobem. Nejčastěji to bylo od zkušenějších cvičenců a potom přišly na řadu odborné tištěné časopisy. Zde již byly informace na určité úrovni a postupně se mohl zlepšovat tréninkový plán, přidávaly se účinné metody a jídelníček dostával podobu, který umožňoval regeneraci, růst svalů a spalování tuků.

Nevýhodou tehdejšího postupu bylo příliš zdlouhavé získávání zkušeností a ztráta času. Zkušenosti se získávaly i stylem pokus – omyl. Dnes jsou však možnosti mnohem větší, není problém předplatit si časopisy na velmi vysoké úrovni, číst hodnotné informace na internetu, zaplatit si osobního trenéra a navštěvovat fitness centrum a dále existují i ucelené postupy ve formě kurzů, které sledujete prostřednictvím internetu.

Cíl dosáhneme rychleji, když nám někdo zkušenější ukáže správnou cestu

Pokud bych dnes začínal od začátku a potřeboval bych co nejrychlejší výsledky a přitom měl nedostatek času, pak bych využil některý z internetových programů, které vedou trenéři a dokáží pomoci nejen v začátku, ale provedli mě celou problematikou posilování, stravování, hubnutí a sestavování jídelníčku.

Sice zaplatím několik stokorun až po něco málo přes tisícovku dle úrovně, ale pokud si spočítám celkové náklady na trenéra ve fitness centru, pořizovací cenu časopisů, ve kterých se sice dozvím mnoho informací, ale v delším časovém horizontu a v případě využití internetových informací se také dopracuji k cíli, ale až za delší období, pak online kurz je dnes to pravé pro ty, kteří chtějí co nejrychlejší výsledky při hubnutí a budování líbivé atletické postavy.

Jaké chyby nejčastěji dělají začátečníci?

Hned první chybou, kterou začátečníci dělají, je nedostatečné rozcvičení. Přitom cvičit bez rozcvičení velmi výrazně zvyšujeme riziko zranění. Mezi vhodné rozcvičení patří takové aktivity, kterými připravíte tělo na vyšší zátěž. Může to být lehká aerobní aktivita nebo cvičení s velmi lehkou váhou. Cílem je zahřát svaly a rozproudit krev.

Druhou chybou bývá trénování bez plánu. Sestavte si tréninkový plán a směřujte ho k nějakému cíli, např. zhubnout 5 kg, přibrat 3 kg svalové hmoty, zvýšit sílu o 5 kg, zbavit se tuku na břichu atd.

Při sestavování plánu do něj zahrnete procvičování všech svalových partií. Začátečníci často tíhnout k procvičování pouze atraktivních partií, které chtějí změnit, což je ale špatně, protože si vytvářejí hned v počátku nerovnováhu. Nechte tělo růst jako celek, jedině tak vybudujete skvělou postavu, se kterou budete spokojeni.

Začínejte opatrně. Mnozí si přečtou způsob, jak trénují vyspělí sportovci a hned podle tohoto plánu chtějí trénovat. Takovým způsobem si pouze ublížíte. Vyhýbejte se použití maximální zátěže, na kterou nejste v počátku vůbec připraveni. V začátku provádějte lehčí cvičení, správně technicky provedené a osvojte si techniku jednotlivých cviků. Jakmile tuto techniku zvládnete, dokážete mnohem rychleji zlepšit své tělo, než když budete od počátku cvičit špatně.

Nikdy nepoužívejte odrážení činky k ulehčení pohybu, nadměrných švihových pohybů a příliš dlouhých tréninků. Všechny tyto způsoby vedou u začátečníků k přetrénování a špatným návykům, které mohou vyústit ve zranění.

Odpočívejte. Zní to možná divně, ale k tréninku patří i dostatečný odpočinek, kdy tělo zregeneruje a svaly mají prostor pro růst. Je vhodné najít optimální poměr mezi aktivitou a odpočinkovou fází. Pro většinu lidí je dostatečné, pokud trénují čtyřikrát týdně. V některých periodách můžeme na omezené časové období přidat na frekvenci a naopak při regenerační fázi i na několik týdnů ubrat.

A nakonec to nejdůležitější. Trénink se musí stát součástí vašeho života. Pokud chcete uspět,musíte cvičit pravidelně a dlouhodobě. Jedině v takovém případě se dopracujete k trvalé změně své postavy. A není nutné se obávat, že budete pouze cvičit a na nic jiného vám nezbude čas. Pokud uvidíte změny, začne vás trénink bavit a po získaní potřebných zkušeností zjistíte, že zdravý životní styl vůbec nezasahuje do vašeho života tak, že byste nedělali i další činnosti, které máte rádi. Naopak získáte skvělý způsob, jak odbourat stres, zvýšit sebevědomí, udržet nebo případně vylepšit vzhled své postavy.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Jak zlepšit trénink

» Cvičím sám – jak trénovat

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt