Fitvit.cz » Cvičení » Jak často měnit cviky v tréninku

Jak často měnit cviky v tréninku

Změny v tréninku jsou nutné pro dosažení pokroku. Potřebujeme upravit trénink při budování svalů, ale také při hubnutí. Jednou z možností je změna cviků. Přitom nemusí jít o náhradu cviku za jiný, ale často stačí upravit stávající.

Tvrdí se, že funguje jakýkoliv cvičební plán, ale jen dokud si na něj tělo nezvykne. Pokud tedy půjdeme cestou výměny cviků, máme několik možností, jak je provést.

1. Vyměnit cvik za jiný

Jde o účinný způsob k dosáhnutí růstu a aktivaci co největšího množství vláken. Nevýhodou je nutnost mít mnoho náčiní a vybavení. Navíc některé cviky nám mohou způsobovat potíže, takže je lepší se jim v takovém případě vyhýbat.

2. Vyměnit pořadí

Jednoduché a účinné řešení. Stále provádíme cviky, které nám zabírají a navíc nám nezpůsobují potíže. Nevýhodou bývá právě používání stále stejných cviků. To může být pro některé sportovce nudné a hrozí riziko, že je cvičení přestane bavit.

3. Změnit způsob vykonávání cviku úhel, úchop

Dobrým příkladem pro tuto změnu cviku je tlak na lavici. Upravit ho můžeme různým sklopením lavice, střídáním velké činky a jednoruček a tím zajistíme tak veliké množství způsobů provedení, že v žádném tréninku neprovádíme stejný pohyb.

Jak často ale tyto změny provádět

Jde o individuální potřebu. Dobrým modelem je střídání po týdnu. Máme např. vyzkoušené tréninky a střídáme je podle potřeby a zaměření tréninku. Můžeme střídat těžký trénink s lehkým a s odlišnými cviky a přitom působit na růst svalů a síly. Díky lehčímu tréninku dáme tělu prostor pro regeneraci a poté opět přidáme zátěž a intenzitu.

Jednou za čas, např. za měsíc, můžeme zařadit neočekávanou metodu, dobrým příkladem je třeba metoda 21 u bicepsů. Dostatečné změny docílíme i tzv. periodizací tréninku, kdy se během roku zaměřujeme na dílčí cíle, např. rozvoj síly, svalové hmoty, rychlosti nebo redukce tuku. Délka těchto period bývá od několika týdnů až po několik měsíců.

Někdo střídá cviky každý trénink. Další si vystačí s výměnou pořadí. Někdo dokonce neprovádí změny vůbec. Buďto mu trénink tak zabírá, že je neprovádí nebo je se svou postavou spokojen a nepotřebuje se zlepšovat nebo má zájem o zlepšení, ale neví o možnosti výměny cviků, které mu pomohou dosáhnout lepších výsledků při budování postavy.

Občasnými změnami nejenže zabráníme stereotypu a stagnaci ve výkonnosti, ale přinutíme tělo neustále se přizpůsobovat na neobvyklou zátěž. Vědci např. zjistili, že časté změny v tréninku měly významný vliv na zvětšení síly. Tím dosáhneme růstu, pěknějších tvarů a díky větší síle a svalům lépe vypadáme, rychleji spalujeme tuk a naše postava je vyváženější.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Kdy cvičit - ráno nebo večer

» Jak dlouho cvičit

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt