Fitvit.cz » Strava » Jak dodržovat pitný režim

Jak dodržovat pitný režim

Pro dosažení co nejlepší formy, při hubnutí nebo budování nových svalů a při dalších sportovních aktivitách potřebujeme pít dostatek vody. Často na ní ale zapomínáme. Přitom nedostatek vody může způsobit řadu komplikací. Může to být ale i opačně, kdy pijeme vody příliš. Pokud chceme, aby naše tělo správně fungovalo, pak se bez optimálního příjmu tekutin neobejdeme.

Teď ale ruku na srdce. Kdo skutečně počítá počet vypitých sklenic za den a má tak přehled, zdali doplní potřebné množství? A je to vůbec potřeba? Příjem vody je zásadní pro fungování organismu a rozhodně se vyplatí mít alespoň přibližný přehled o tom, kolik tekutin jsme za den vypili. Na druhou stranu nemusí být pravdou tvrzení, že potřebujeme každý den vypít předem určité množství tekutin. Množství přijaté vody je závislé na naší hmotnosti, okolní teplotě nebo prováděné aktivitě.

Podíl tekutin v těle může změřit váha

Pro kontrolu, kolik vody v těle máme, lze využít i speciální váhy, které umí změřit nejen podíl tuků, svalů a kostí, ale umí určit i podíl vody. Lze tak poměrně dobře určit, kolik tekutin potřebuji vypít bez nutnosti měření či výpočtu. Na váze bývá většinou hodnota mezi 50 - 60 % a je nutné dodat, že údaje nemusí být úplně přesné. Proto je vhodné udělat si pomocí váhy svou vlastní výchozí hodnotu, kdy se cítím nejlépe, nemám žízeň a zároveň nechodím příliš často na toaletu.

Ovoce a zelenina mohou pomoci

Vypít dva litry denně je obvyklé doporučení, které známe asi všichni. Záleží také na tom, které další potraviny člověk konzumuje. Například ovoce a zelenina obsahují velký podíl vody, někdy i 90 % a více a tím také dokáže tělu potřebné tekutiny dodat. Ovoce a zelenina jsou pro naše tělo velmi prospěšné a měli bychom je zařadit hned v několika porcích denně. Pokud však člověk ovoce a zeleninu nemá v jídelníčku, musí se spoléhat pouze na příjem vody.

Více nemusí být lépe

Nepřetržité a nadměrné pití vody, jen abychom splnili vypité množství tekutin za den, asi také není správné řešení. Ideální je mít odměřeno v láhvi na den např. 2 litry vody a tak mít přehled, kolik tekutin jsem v konkrétní den vypil. Budeme tak mít jistotu, že nepijeme ani málo, ale zároveň do sebe nedostáváme příliš mnoho tekutin. Někdy se vejdeme do dvou litrů, v jiné dny lze vypít i dvojnásobek. Jak již bylo řečeno, závisí na mnoha faktorech, kolik tekutin konkrétní den zrovna potřebujeme.

Nadměrná žízeň muže být příznakem onemocnění

Při neustálém pocitu žízně může jít i o příznak cukrovky a není se čemu divit. Touto civilizační chorobou je postiženo stále více lidí. Z tohoto důvodu se snažíme vyhýbat pití slazených limonád. Nejenže obsahují obrovské množství cukru, ale způsobují také nadváhu a v konečném důsledku se podílí i na vzniku této obávané nemoci. Žízeň může způsobit i příliš slaná strava. Při nejasnosti či komplikacích s pitným režimem, vylučování vody z organismu, velké žízni a neobvyklé barvě moči je dobré poradit se s lékařem.

Zvolit vhodnou formu

Ideální nápoj pro doplnění tekutin do těla je čistá pitná voda. A pro naší peněženku je nejideálnější ta z kohoutku. Většinou je kvalitní a nezávadná, ale může se také stát, že v ní jsou látky, které nejsou vhodné pro náš organismus. V takovém případě nás upozorní úřady, že není použitelná pro pití a pak nezbývá než použít vodu z jiného zdroje.

Správný čas pro aktivitu

Pokud je v létě příliš velké teplo, není vhodné v takovou dobu provádět namáhavé aktivity, protože by mohlo dojít ke kolapsu organismu. Proto necháme v tyto dny sportování na ranní nebo večerní hodiny, kdy již teploty většinou klesají na přijatelné hodnoty. Při vyšších teplotách stoupá i nutnost doplňovat více tekutin a zejména v tomto období se vyplatí pitnému režimu věnovat více pozornosti.

Zdravý člověk většinou sám pozná, kolik vody má denně vypít. Nemělo by to být málo, jeden či dva šálky kávy opravdu nestačí (mimochodem káva také není nejvhodnějším nápojem na doplnění tekutin), ale zároveň není potřeba se hnát za doplněním několika litrů vody denně povinně a pravidelně. Vždy na základě okolních vlivů, zejména teploty a pak i náročnosti činnosti.

Ukazatelem dostatku či nedostatku vody může být i zbarvení moči. Příliš tmavá může znamenat nedostatek tekutin, příliš světlá naopak přebytek. Pokud však často odbíháme na toaletu a vylučování vody je velké, pravděpodobně jsme to s pitím tekutin přehnali. Pro dodržování pitného režime je dobré řídit se pocitem, který nám většinou řekne, co máme dělat. Přesto ale mějme na paměti, že voda je pro nás životodárná tekutina a pro správně fungování organismu je nezbytná. Navíc nelze zapomenou na skutečnost, že voda má vliv i na budování svalové hmoty, jelikož tělo se z velké části skládá právě z vody. A netřeba snad připomínat, že svalová hmota má zásadní vliv na vzhled postavy a při hubnutí se bez ní neobejdeme, protože zrychluje náš metabolismus.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Voda pomáhá při fitness aktivitách

» Káva a její účinky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt