Fitvit.cz » Zdraví » Jak posílit mozkové funkce a paměť

Jak posílit mozkové funkce a paměť

Být fit neznamená jen sportování a mít tělo ve formě, ale nesmíme zapomínat ani na naší mysl a mozek. Spojení mysli a těla je vyžadováno jako jeden z faktorů úspěšnosti při budování postavy. Zdravou mozkovou činnost a paměť potřebujeme při učení, získávání informací, ale třeba i při sestavování tréninku. Proto bychom měli mozek nejen správně zatěžovat jeho využíváním, ale zároveň podpořit i jeho činnost pomocí správné stravy.

Pokud zanedbáme stravu, můžeme se cítit unaveni, nesoustředěni a trénink, ale i jiná činnost během dne, která vyžaduje dobrou pamět, nebudou efektivní. Proto můžeme přidat do stravy některé látky, které podpoří nervovou a mozkovou činnost.

Důležitý lecitin

Mezi důležité látky pro zlepšení nervových funkcí je lecitin. Z něj vzniká cholin a z cholinu acetylcholin. Acetylcholin pak přenáší nervové vzruchy. Pokud si tedy vezmeme lecitin, povzbudíme nervovou soustavu díky působení vznikajícího acetylcholinu. Zjistilo se také, že náročnou prací a tréninkem se tyto látky spotřebovávají a tak se poté můžeme cítit unaveni, pokud jich nemá tělo dostatek.

Lecitin má pak vliv i na hladinu cholesterolu v těle a dokonce vědci tvrdí, že působení acetylcholinu zpomaluje vznik alzheimerovy choroby. Optimální hladina cholinu v těle pak prý dokáže zlepšit i výkon při tréninku. Kromě doplňků stravy lze lecitin nalézt také ve vejcích, kde je však i vyšší množství cholesterolu. Využít lze například lecitinu ze sóji, pšeničných klíčků či pivovarských kvasnic.

Povzbudit může i káva nebo čaj

Další látkou ovlivňující mozkovou činnost je kofein. Lze ho dostat do těla poměrně jednoduše pomocí kávy nebo čaje, případně doplňkem stravy. Výhodou je jeho účinnost na nervovou činnost, ale naopak nevýhodou bude, pokud tento stimulant používáme pravidelně, tak si na něj tělo zvykne a již nebude tak účinný. Lze vyzkoušet i guaranu, což je přírodní zdroj kofeinu. O guaraně se tvrdí, že je účinnější a působí dlouhodoběji. Obsahuje i více kofeinu než káva. U kofeinu by měli být opatrní ti, kteří jsou ohroženi kardiovaskulárními chorobami nebo lidé trpící poruchami spánku.

Konzumovat kvalitní proteiny se vyplatí. Je v nich totiž obsažena aminokyselina tyrosin, která se podílí na vzniku nervových přenašečů dopaminu, norepinefrinu a epinefrinu. Někdy bývá tyrosin i součástí výrobků ve volné formě. Potom je vhodné se poradit s lékařem o vhodnosti takového doplňku, protože může mít vliv na produkci hormonů štítné žlázy. U komplexních proteinů ale toto riziko nehrozí a tak lze jen doporučit konzumování co nejkvalitnějších proteinů nejen na růst a udržení svalové hmoty, ale i pro podporu nervové činnosti.

Regenerace a odpočinek

Správný pitný režim patří k neméně důležitým zásadám, pokud chceme dobře fungující tělo, nervovou soustavu a paměť. Pokud máme nedostatek vody, jsme unavení, máme špatnou náladu a ani trénink nebude moc hodnotný. Pít dostatek čisté vody dle aktuální situace je rozhodující, jak bude naše tělo fungovat.

Dostatečný spánek patří k dalším zásadám, pokud chceme mít nervovou činnost a schopnost přemýšlet na co nejvyšší úrovni. Vědci zjistili, že již jedna noc bez kvalitního spánku může ovlivnit rovnováhu těla na delší dobu. Pokud tedy nedopřejeme tělu dostatečný spánek dlouhodobě, pak nelze počítat ani s co nejlepšími funkcemi mozku. Kromě toho, že při nedodržení délky spánku stoupají stresové hormony, hrozí i vyšší riziko vzniku civilizačních chorob, jako je např. cukrovka či kardiovaskulární choroby.

Vitamíny skupiny B a hořčík

Určitě se vyplatí dbát na stravu bohatou na vitamíny skupiny B a hořčík. Zatímco vitamíny skupiny B se podílí na vzniku acetylcholinu, dopaminu a norepinefrinu, hořčík pak působí na nervovou soustavu. Při intenzivním tréninku či náročné práci a zvýšeném stresu mohou důležité vitamíny a minerály v těle chybět, což může ovlivnit i činnost mozku.

Taurin

Taurin je aminokyselina, která vzniká v těle z methioninu a cysteinu. Mnozí si jistě všimli, že taurin bývá součástí energetických nápojů. Spolu s kofeinem pak slouží například řidičům, aby nebyli unavení. Taurin by mohl pomoci nejen s mozkovou činností, ale může být nápomocen i při výkonu v tréninku. Taurin bývá obvykle přítomen v masu, ale důležité je i v tomto případě dbát na dostatečný příjem kvalitních proteinů, kde je přítomen cystein a methionin. Dobrou kombinací může být např. taurin s guaranou. Mnohé doplňky tyto dvě látky obsahují.

Neměli bychom zapomínat ani na skutečnost, že mozek používá pro svou činnost glukózu. Nejlepší je doplňovat tento cukr rovnoměrně bez výkyvů. To znamená jíst pravidelně, bez stresu a v klidu a jako sacharidy používat ty komplexní, které se pomalým způsobem uvolňují a doplňují postupně energii. Tím se lze vyhnout i obezitě, často způsobené příjmem velkého množství jednoduchých cukrů najednou.

Kreatin nejen na sílu a výbušnost?

Vědci dokonce zjistili, že na mozkové funkce působí i jeden z nejpoužívanějších doplňků na sílu a rychlost, kterým je kreatin. Ve studiích bylo například zjištěno, že došlo k poklesu únavy nebo zlepšení myšlení. Můžeme tak dosáhnout nejen lepšího využití energie z ATP, ale dle vědců i činnosti mozku.

Nejlepší kombinace pro zdravé tělo i mysl je vhodná kombinace pohybu, vyvážené stravy obsahující vše potřebné pro fyzickou i psychickou aktivitu a dostatečný spánek. Společné dokáží dostat tělo do formy, zlepšit myšlení, paměť a dosáhnout co nejlepších výsledků jak na sportovišti, tak i v běžném životě.

Diskuse k článku (2)


Související obsah

» Fitness pomůže i v běžném životě

» Hubnout bez změny v jídelníčku?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt