Fitvit.cz » Nápoje » Káva a její účinky

Káva a její účinky

Káva je jeden z nejoblíbenějších nápojů a to především z toho důvodu, že vás hned po ránu, nebo kdykoliv to potřebujete, takříkajíc postaví na nohy. Miliony lidí by si ráno nedovedlo představit, že by nedostali šálek tohoto pro ně tak lahodného a navíc povzbuzujícího nápoje. Existuje více druhů kávy a je v ní také obsaženo různé množství kofeinu a mnoho jiných, často ještě neprozkoumaných látek.

Kávu nezahrnujeme do pitného režimu, čili pokud si ji dáte, měli byste počítat s tím, že je nutné přijmout více tekutin během dne. I s kávou to lze přehnat, a tak byste měli dbát na to, aby počet šálků nápoje nepřesáhl hranici příjmu 300 mg denně kofeinu, přičemž v šálku o obsahu 250 ml je ho obsaženo cca 150 mg, navíc množství se může lišit dle druhu a způsobu přípravy. Zatímco při přiměřeném pití můžete očekávat pozitivní účinky, pokud to s kávou přeženete, může naopak způsobit útlum, únavu a snížení koncentrace. Každý také bude reagovat jiným způsobem, a tak se může stát, že někdo nesnese kávu žádnou. Každopádně by si měli dát pozor lidé s nemocemi srdce a žaludečního traktu.

Stimulant sportovního výkonu

Je to známý jev. Po vypití šálku kávy se zlepšuje vytrvalost při aerobních aktivitách. Kofein v ní obsažený oddaluje únavu a zvyšuje činnost srdce a tím i tepovou frekvenci. Z toho důvodu by si měli dát pozor na tento nápoj kardiaci. Pro zcela zdravého sportovce však může mít účinek nejen vytrvalostní, ale i při silovém cvičení se popisují účinky, kdy v kávě obsažené látky napomáhají uvolňovat mastné kyseliny do krve a tím se šetří svalový glykogen. To by znamenalo možnost déle cvičit s nezměněnou intenzitou a to pak následně přinese i lepší výsledky při budování svalové hmoty.

Spalovač tuku

I zde se káva dá úspěšně využít. Má to však několik pravidel. V první řadě je nutné být zdravý, aby bylo možné využít kofeinu v nápoji. Další nutností je zvolit správný nápoj. Jestliže si připravíte kávu s cukrem a mlékem, mnoho tuku asi nespálíte, o využití pro tento účel nejrůznějších kávových produktů se sladkými příchutěmi či cappuccino je naprosto nevhodné. Pochopitelně je vhodné skloubit účinky kofeinu i s jinými spalovači, jako např. karnitinem. Velmi výhodné je využít kofein a karnitin při ranním kardio tréninku. Lépe budou na tyto přednosti reagovat lidé, kteří pijí kávu cíleně naproti těm, kteří konzumují tento nápoj pravidelně ve velkém množství.

Pozitiva a negativa

Vyberte si. Káva je vyráběna pražením. A jak je známo, pražením vznikají rakovinotvorné látky. Pokud je navíc použito závadné suroviny, může semeno kávy žluknout, a to už potom není pro zdraví moc dobré. Lepší je filtrovaná, jelikož tolik nedráždí žaludek, jako klasický turek. A naopak jiné studie naproti tomu tvrdí. Káva chrání před některými druhy rakoviny, zvyšuje metabolismus či chrání před oběhovými nemocemi, pochopitelně v případě přiměřené konzumace. Velmi opatrné by měly být těhotné a kojící ženy. Přestože se prozatím nepotvrdilo, že káva a kofein v ní obsažený by měl negativní vliv na plod a dítě, může se to v budoucnu ještě změnit. Každopádně je nutné v tomto období, když ne zcela vyloučit, tak určitě razantně zredukovat na nezbytné minimum.

Ačkoliv se provedlo již mnoho vědeckých studií na téma káva, ať již v pozitivním nebo negativním směru, můžeme si být jisti, že se bude zkoumat dále, a nepochybně si za pár let pročteme mnoho dalších a v mnoha ohledech odlišných informací, než je tomu dnes. Prozatím si však můžeme vychutnávat dále tu lahodnou chuť a využít také i stimulující účinky tohoto nápoje.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Multivitamín

» Základ správné výživy

» Voda pomáhá při fitness aktivitách

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt