Fitvit.cz » Zdraví » Kdy ještě buduji a kdy už ničím

Kdy ještě buduji a kdy už ničím

Pro růst svalů a budování postavy potřebujeme používat co největší zátěž. Jenže od určité hmotnosti činek už budeme pociťovat na těle nejrůznější bolesti a obtíže. Pokud tedy nemáme za cíl vyhrát nějaké závody, pak bychom neměli zvyšovat váhu na úroveň, na kterou už prostě konkrétní sportovec nemá.

Zvolit si správnou cestu

Můžeme si tedy vybrat. Buď vybudovat přiměřeně svalnatou postavu, kterou jde za určitých okolností získat i se zachováním zdraví. V tom případě používáme přiměřeně těžké náčiní, dostatek regenerace, nepoužíváme zbytečně metody, které zvyšují pravděpodobnost zranění, dbáme na správnou techniku a věnujeme čas na udržení ohebnosti a funkčnosti svalů.

Ve druhém případě budeme usilovat o co největší přírůstky svalové hmoty, síly a výkonnosti. K tomu ale budeme potřebovat používat poměrně velké váhy, častěji trénovat a používat metody, které jsou hodně rizikové. V tomto případě se dá už říci, že výkon a objemy svalů mají přednost před zachováním zdraví. Zde už neplatí, že je možné vyhnout se zranění, ale je spíše otázkou času, kdy zranění přijde.

Potom také dochází často i k trvalému poškození některé části těla. Z toho důvodu je nutné si položit otázku, jestli nám takové riziko stojí za to. Pro někoho možná ano, když usiluje o medaile na světových soutěžích. Pro většinu sportovců to však význam nemá a je proto důležité vědět přesně, kdy ještě buduji svou postavu a kdy už ji ničím.

Některé činnosti jsou více rizikové

Nejrizikovější činnosti úzce souvisí s dynamickou činností a používáním příliš velké zátěže. Například hluboké dřepy s těžkou váhou téměř vždy končí nějakým stupněm poškození. Takže hluboké dřepy je vhodné provádět s relativně lehkou činkou a pokud se chceme vyhnout zranění, musíme oželet nějaký ten centimetr na objemu, ale zároveň tím můžeme cvičit dlouhodobě bez nějakých obtíží a vyhnout se i nepříjemným zraněním. Vždy je to otázka citu a správného nakládání se svým tělem.

Nebezpečí může znamenat i zanedbávání rozcvičení, cvičení v chladu nebo nedodávání potřebných živin do organismu, aby mohlo dojít k úplné regeneraci před dalším zatížením.

Budovat svaly je možné různými způsoby. Někteří elitní kulturisté používají ty nejnáročnější metody a nejtěžší možné zátěže. Většinou si ale později přečteme, že došlo k vážnému zranění a následně operaci některého ze sportovců nebo i k ukončení aktivní činnosti vlivem špatného zdravotního stavu.

Ale i na této úrovni se najdou jedinci, kteří dokáží cvičit prakticky bez zranění, protože si dávají pozor, co dělají, jak velkou zátěž ještě mohou použít a jakou už ne a kdy přestat s tréninkem a dát si pauzu. Například se dá použít střední zátěž u základních cviků, které ale předtím vyčerpáme některým jednodušším a lehčím cvikem, takže potom nepoužijeme vysoké zátěže, které by mohly být pro naše tělo nebezpečné. A takových postupů je potřeba hledat více.

Vždy jde zvolit více nebo méně rizikový postup. Bezpečnější postup ještě nemusí znamenat, že bude méně účinný. Často se ukazuje, že sportovci, kteří zvolí méně nebezpečné postupy, mohou bez zranění cvičit dlouhodobě a dojdou ve výkonnosti dále, než ti, kteří mají sice na krátkou dobu vyšší výkonnost, ale v poměrně krátkém období jsou tak zničení, že stejně nejsou schopni dál pokračovat v tréninku a skončí ze zdravotních důvodů.

Je to hlavně o tom, jak dobře dokážeme naslouchat signálům a potřebám svého těla a plně ho respektovat. Jedině tak se můžeme vyhnout komplikacím a dosáhnout co možná nejlepšího vzhledu i výkonnosti postavy, ale zároveň se vyhnout zranění a poškození.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Neignorujte nadváhu, hrozí vám ztráta zdraví

» Tajemství úspěchu při hubnutí

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt