Fitvit.cz » Zdraví » Funkční klouby zabezpečí sportovní výkon

Funkční klouby zabezpečí sportovní výkon

Bez dobrého stavu kloubů se neobejde žádný člověk, který chce žít aktivně. Používáme je při každodenních činnostech, včetně těch pracovních. Dokonce i u obyčejné chůze se bez nich neobejdeme. Ještě více je to důležité u sportovců, protože pouze se zdravými klouby lze dosahovat potřebné výkony a pravidelně trénovat.

Naneštěstí se o své klouby mnozí dostatečně nestarají. Možná si myslí, že problémy s nimi postihují pouze starší lidi, ale jak se o ně staráme a jakým způsobem je zatěžujeme v průběhu života se může odrazit na jejich opotřebení. K péči o klouby patří regenerace, správné provádění pohybů u sportování a také doplnění živin pro zachování jejich funkcí.

Regenerace

Stejně jako pohyb patří do tréninkového plánu také regenerace. Je potřebná nejen pro růst svalů, ale také pro obnovu drobných poškození těla způsobené tréninkovou námahou. Odpočinkové dny jsou ochranou před přetrénováním. Samozřejmě platí i u kloubů, že jim musíme dát prostor pro regeneraci. Vhodnou kombinací tréninku a regeneračních procesů můžeme předejít jejich předčasnému opotřebení. Pokud se cítíme unavení, je lepší vynechat pár tréninků, než riskovat vznik zranění, včetně kloubů a šlach. Jestliže cítíme bolest v kloubu, necvičíme dále přes bolest, Zde je nutné rozlišit bolest svalů, tzv. pálení způsobené intenzivním cvičením a následnou svalovou horečku od bolesti způsobenou zraněním svalů či kloubů, kdy je potřeba přinejmenším klid a rozhodně se vyplatí v tomto případě navštívit lékaře, aby určil rozsah zranění a následnou léčbu. Každopádně je lepší zraněním předcházet, než je poté léčit.

Pohyb

K dobrému stavu kloubů potřebujeme i pohyb. Jde ovšem o to jaký. Některé aktivity si totiž přímo říkají o vznik problémů v této oblasti. Klouby a šlachy přirozeně sílí při rozumném provádění posilovacího tréninku. Tento proces nelze žádným způsobem urychlit a je potřeba respektovat fyzické možnosti těla. Čemu se vyhnout a jaký pohyb upřednostnit? Na začátku sportovní aktivity je nutné vždy zařadit rozcvičení. Teprve až po této fázi lze naplno zatížit svaly a klouby, protože jsou prokrvené, zahřáté, lépe ohebné a tudíž i méně náchylné ke zranění.

Pro jejich dobrou funkci musíme dbát také na pružnost a ohebnost těla, což zabezpečíme vykonáváním posilovacích cviků v celém rozsahu pohybu a na závěr zařazením strečinku, který zabrání zkracování svalů a umožní dostatečný rozsah pohybu. Strečink je výhodné provádět v závěru pro lepší protažení také díky zahřátí a prokrvení tkání.

Při sportování se vybavíme kvalitní obuví tlumící nárazy a zároveň stabilizující nohu při dopadu na zem. Vyhýbáme se sportování na tvrdém povrchu a dáváme přednost pružnějším pro zmírnění nárazů. Šetrné jsou v tomto směru jízda na kole a plavání, kde k nárazům nedochází. Při rizikových sportech, jako např. jízda na kolečkových bruslích nebo u sjezdového lyžování, je potřebné vybavit se chrániči, které alespoň sníží riziko úrazu při pádu. U posilování dodržovat správnou techniku a nepoužívat trhavé a nepřirozené pohyby. Ačkoliv je vhodné dodržovat u cviků celý rozsah pohybu, musí si každý také dávat pozor, aby nepokračoval do takové pozice, která již není z fyziologického hlediska bezpečná a hrozí tak zranění svalů, šlach, vazů a kloubů.

Jaké živiny

Stejně jako svaly potřebují bílkoviny pro růst, i klouby vyžadují živiny, aby mohly pracovat při vyšším zatížení svalů. Ne nadarmo se říká, že naše svaly jsou silné do té míry, jak máme funkční a silné klouby. Platí to i naopak, což znamená, že bez dostatečné opory svalů nelze mít v pořádku pohybovou soustavu.

Abychom kloubům pomohli z hlediska doplnění živin, měli bychom dbát na přísun některých látek. Jsou to zejména želatina, vitamín C, omega 3 nenasycené mastné kyseliny, glukosamin. Dbáme na příjem hodnotných bílkovin, což je také důležité, protože se např. aminokyselina glutamin podílí na tvorbě glukosaminu. Složka v olivovém oleji olecanthol snižuje možnost zánětu a bolest v kloubu. Podobně lze využít i omega 3 mastné kyseliny z ryb.

Vědci považují za nejdůležitější látku pro klouby glukosamin, který působí jak proti bolesti, tak i podporuje regeneraci a tvorbu chrupavky, což oddaluje jejich opotřebení. Vědci zjistili dobrý vliv hydrolyzátu kolagenu na jejich výživu, a tak zatímco kolagen je na nárůst svalů nevhodný, pro výživu kloubů je doporučovaný. Dalšími vhodnými látkami jsou chodroitin sulfát působící proti bolesti i jako stavební látka a MSN, jenž je zdrojem síry potřebné pro tvorbu tkání v kloubech. Určitě se vyplatí při výběru produktů poradit se s lékařem o vhodnosti nasazení.

Nečekejte až se projeví první známky opotřebení kloubů a začněte se o ně starat co možná nejdříve. Pohyb musí být vyvážen regenerací, nesmí se přetěžovat jedna část těla a druhá by neměla být zanedbávána. Kvalitní stravou a vhodnými doplňky stravy lze předejít nebo alespoň oddálit degenerativním změnám a vždy musí každý na sto procent vyléčit úraz, protože zanedbané zranění může vést k předčasným projevům artrózy. A nezapomeňte také na skutečnost, že obézní osoby mnohem více namáhají své klouby, než lidé, kteří si drží váhu v normálu. Být fit se vyplatí i v oblasti péče o klouby.

Diskuse k článku (1)


Související obsah

» Odpočinek a jeho význam ve sportu i fitness

» Úspěšnost v dietě

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt