Fitvit.cz » Proteiny » Mají význam další suplementy v proteinu?

Mají význam další suplementy v proteinu?

Když si kupujeme protein, najdeme v nabídce také produkty obsahující nejrůznější látky. Často jde o vitamíny, minerály, aminokyseliny, kreatin a další. Mnozí zájemci se ptají, jestli si koupit takto obohacený protein a tím takříkajíc zabít více much jednou ranou nebo zvolit raději protein bez dalších přísad.

Některé přísady nemusí být vhodné pro každého. Když máme například problémy s krevním tlakem, neměli bychom kupovat protein s kofeinem. Příliš velké objemy svalů zase mohou vadit sportovcům při používání kreatinu. Vždy je individuální, co od konkrétního produktu očekáváme.

Taurin se často používá ve směsích na podporu výkonu. Není moc drahý a tak ho často bývá v doplňku dost. Pokud je Taurin přítomen, je to určitě plus.

Kofein – je účinný a poměrně levný. Po určité období je výhodné ho používat. Přítomnost může vadit některým lidem s problémy s tlakem. Pokud je zastoupen ve vyšším množství, neumožňuje použít suplement například pozdě večer. Ačkoliv může kofein v mnoha ohledech s tréninkem pomoci, přítomnost v proteinu limituje jeho použití v každou denní dobu. V tomto případě raději volit samostatný produkt.

Karnitin – problémem je jeho účinnost a také nedostatečné dávky, které by měly být funkční. Může citelně prodražit proteinový přípravek.

Kreatin – pokud chci objemy, tak je to dobrá přísada. Otázkou opět zůstává, co to udělá s cenou výrobku. Je potřeba kontrolovat dostatečné množství v produktu, aby byl kreatin účinný.

BCAA – jsou to prakticky proteiny, takže další stavební látky pro naše svaly. Pokud to výrazně neprodražuje doplněk, pak nevadí. Jen je potřeba zkontrolovat množství. V samostatných suplementech je jedna dávka 5 g BCAA. Je potřeba opět počítat. V případě dalších volných aminokyselin je nutné kontrolovat jejich příjem, aby nedocházelo k porušení rovnováhy aminokyselinového spektra. Většinou je však přítomnost volných aminokyselin spíše symbolická, takže by neměl být problém.

Vitamíny a minerály – jsou poměrně levné a tak se často přidávají do směsí. Pozor ale na předávkování, pokud současně bereme multivitamín. Na to je potřeba dávat pozor a zároveň je to pak i vyhazování peněz, protože přebytek tělo vyloučí bez užitku a navíc některé části těla mohou být více namáhané, například ledviny. Kdo nebere multivitamín, nemusí se většinou obávat.

Enzymy – pokud jsou přítomné, pak je jejich množství spíše symbolické. Mohou pomoci, například s trávením proteinů. Jejich vyšší množství může produkt prodražit.

Další látky, např. spalovače tuků – moc se to nevyplatí, protože dávky jsou většinou příliš nízké. U spalovačů je výhodnější koupit je odděleně v samostatném doplňku.

Kdo bere více doplňků stravy, bude pro něj lepší čistý protein. Může tak proteiny doplňovat v každou denní dobu a umožňuje nasadit další suplementy bez ohledu na přítomnost jiných látek z různých produktů. Kdo má problémy s některou složkou, měl by se takovému výrobku vyhnout.

Když si koupíme protein, nebereme žádný další doplněk a nemáme žádné problémy s některou jeho složkou, můžeme si koupit prakticky jakýkoliv suplement, ale s ohledem na jeho cenu, abychom zase zbytečně nekupovali předražený produkt, protože některé látky nám jsou k ničemu. Proteinový produkt by měl především doplňovat kvalitní proteiny a tím podpořit budování svalů nebo spalování tuků.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Kasein chrání svaly

» 10 důvodů pro používání proteinů

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt