Fitvit.cz » Strava » Malé změny ve stravě vedou k nadváze

Malé změny ve stravě vedou k nadváze

Když už jsme se dopracovali k nějakým výsledkům, se kterými jsme spokojeni, pak se často stává, že polevíme ve svém snažení a kila jdou opět nahoru. Někdy stačí i málo a váha opět roste. Když se to ale udělá chytře, tak za určitých okolností si v některých dnech můžeme dopřát opravdu dost volný den ohledně výběru potravin. Nesmí to být ale každý den.

Váha a tělesný tuk může u každého jedince růst odlišným způsobem. Záleží na věku, fyzické kondici, rychlosti metabolismu nebo délce spánku. Vliv má také zachování nebo pokles času strávený pohybovou aktivitou.

Když například přidáme k osvědčenému jídelníčku dvě jablka navíc a k tomu například porci moučníku nebo pečiva s vysokým glykemickým indexem a budeme to dělat každý den, pak může dojít k pomalému nárůstu tuku. Samozřejmě to nemusí platit vždy, ale u někoho může i malé navýšení příjmu energie vést k růstu váhy. Pokud jsme navíc zredukovali počet tréninků za týden, pak pravděpodobně bude váha růst. Nejdříve se tuk navíc ukládá právě v těch partiích, kde nechceme aby byl, tedy hlavně na břichu a v bocích.

Z toho důvodu je důležité vypozorovat na sobě změny, které se odehrávají u konkrétního člověka při jeho volbě potravin. Každý bude reagovat jinak. Je výhodnější zvyšovat příjem sacharidů jen v některých dnech a ve většině dnů v týdnu je potřeba dodržovat jídelníček, který nám zabírá a dokážeme díky němu udržovat stávající hmotnost nebo jen budovat čistou svalovou hmotu.

Pro kontrolu stavu používáme váhu s měřením svalové hmoty a tuku, vizuální pohled do zrcadla a měření síly kožní řasy na břichu. Pokud to děláme pravidelně, prakticky hned zjistíme, že se stav zhoršuje, takže stačí týden nebo dva a je vše napraveno. K návratu do původní formy nám v tomto případě stačí vrátit se k našemu vyzkoušenému jídelníčku a na několik dnů zvýšit energetický výdej v tréninku.

Porušit správné stravovací návyky je možné, ale jen omezeně. Pokud je totiž porušujeme každý den, pak nevyhnutelně směřujeme k nadváze, v horším případě k obezitě. Vyplatí se proto využívat například metodu cyklování sacharidů, kdy se pravidelně snižuje a potom zvyšuje příjem sacharidů. Pozor bychom si ale i v těchto případech měli dávat na příjem jednoduchých sacharidů, které příliš rozkolísávají hladinu cukrů v krvi a tím přispívají k vytváření tukových zásob.

Jestliže dodržujeme vyzkoušený jídelníček, který funguje pro náš organismus, pak není problém občas jíst i vyloženě nevhodné potraviny. Čím méně je však používáme, tím lepší výsledky můžeme od cvičení očekávat. I malé drobnosti nás mohou dělit od lepší formy. Jak atraktivní naše postava bude závisí z velké části na našich rozhodnutích a činech.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Jak odstranit sladké ze stravy postupnými kroky

» Kolik ovoce můžeme za den sníst?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt