Fitvit.cz » Strava » Co si vybrat - maso nebo uzeniny?

Co si vybrat - maso nebo uzeniny?

Sportovci by měli konzumovat dostatečné množství bílkovin. Ty jsou obsažené např. v masu. Hodně lidí si pak jako náhradu masa dávají k jídlu uzeniny v domnění, že i uzeniny jsou z masa. To je jistě pravda, jenže zatímco maso neobsahuje žádné přísady, v uzeninách toho nalezneme opravdu hodně a ne vše je přínosné, ba právě naopak. Aby to ale nebylo tak jednoduché, také konzumace masa není úplně bez rizika. Na vině je totiž jeho nevhodná úprava.

Úplně zavrhnout bychom měli ty nejlevnější uzeniny. Kromě přítomnosti různých éček, chemických látek, konzervantů a barviv o kterých se dost diskutuje, zdali jsou nebezpečné nebo neškodné a v jakém množství, obsahují také velké množství soli a tuku. A to je asi největší problém pro ty, kteří se snaží něco dělat se svojí postavou a chtějí odbourat přebytečný tuk. Kdo chce budovat svaly, nenabrat příliš tuk nebo účinně hubnout, pak si bude muset uzeniny odpustit, nebo alespoň většinu a příležitostně si dát tak maximálně tu nejkvalitnější šunku bez viditelného tuku. I u šunky je potřeba dávat pozor na obsah soli. Většinou je ho zde okolo 2,5 a více gramů ve 100 g potraviny. A to už je opravdu hodně.

Navíc v uzeninách nalezneme takové „dobroty“, jako kůže, separát nebo také mouka. To jsou společně s masem a tukem docela těžko stravitelné kombinace, takže dojde minimálně ke špatnému zažívání. Dalším rizikem mohou být bakterie, a to zejména u špatně tepelně upravených produktů. Patří mezi ně například salmonela. Abychom ale v tomto směru nebyli nespravedliví, tak salmonela nám hrozí také u špatně skladovaného masa.

Jak se tedy zdá, tak všechny výhody jsou na straně masa. Musíme však splnit několik podmínek, protože i maso může být při špatné úpravě a výběru rizikové. V první řadě maso by mělo být z dobrého zdroje. To znamená, že když je zvíře nekvalitně krmeno a navíc se do krmení dostávají škodliviny, případně jsou zvířata vystaveny jiným škodlivým vlivům, moc si oproti uzeninám nepomůžeme. Pokud však zvířata dostávají přirozenou stravu, například na volné pastvině, pak obsahuje mnoho cenných látek. Je kvalitnější, má více bílkovin, minerálů a některých vitamínů. Při správném chovu se zde nachází i cenná CLA.

Maso zařazujeme do jídelníčku pro růst svalů i pro hubnutí. Jedná o významný zdroj kvalitních bílkovin a v některých případech i kvalitních tuků. Musíme však vybrat správný kus, aby v něm bylo dostatek proteinů a minimum tuků. To jsou například kuřecí prsa, panenka z vepřového nebo svíčková z hovězího. Jenže tady zase narazíme na další problém a tou je cena. Z toho důvodu mnozí volí levnější části masa, které však již nejsou tak výhodně ve složení a obsahují větší procento tuku.

Dalším problémem je příprava jídla. Zde se ještě může hodně pokazit, co se týká složení. Pokud maso smažíme, pečeme nebo grilujeme, vždy vznikají potenciálně nebezpečné látky, které nám můžou škodit. Na druhou stranu úplně bez tuku je často problém něco v kuchyni připravit, takže musíme udělat nějaký přijatelný kompromis. Přidaný olej však výrazně zvyšuje poměr tuků v jídle, což není dobré pro růst čistých svalů nebo hubnutí. Proto je vhodnější dušení, vaření nebo příprava v páře, kdy se maso nepřipéká a není potřeba k němu přidávat mnoho tuku navíc. Ačkoliv mnozí se dají zlákat na konzumování jídel ze syrového nebo nedostatečně tepelně upraveného masa, měli by si uvědomit, že to je opravdu velmi rizikové. Hrozí zde nejen bakteriální infekce, ale také nákazy cizopasníky.

Každopádně kvalitní maso patří do jídelníčku a těžko se nahrazuje jako zdroj kvalitních proteinů něčím jiným. Jen je potřeba dbát na vhodný výběr potravin a zvláště to platí u výběru uzenin. U masa pak stačí zvolit libové kusy, odstranit viditelný tuk, u kuřete pak i kůži, která obsahuje největší množství tuku a nakonec i vhodným způsobem připravit. Pokud jde o rozhodování, zdali vybrat uzeniny nebo maso, pak maso bude při správném postupu přípravy jasným vítězem a uzeniny bychom měli konzumovat spíše příležitostně a po pečlivém výběru.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Jak pokrýt denní dávku bílkovin

» 5 potravin, které vypadají zdravě, ale nejsou

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt