Fitvit.cz » Zdraví » Tajemství odhalené, nadváhu způsobují cukry

Tajemství odhalené, nadváhu způsobují cukry

Možná si lámete hlavu nad tím, proč tak přibíráte na váze. Mezi největší prohřešky ve stravě většiny lidí patří nadměrné konzumování jednoduchých cukrů. Nacházejí se prakticky ve všech oblíbených potravinách, což naneštěstí mnozí lidé ani netuší. Samotný cukr ve své podstatě nebezpečný není. Jde o energetický zdroj, který tělo spotřebovává na energií při práci a aktivitě, jako např. sport. Potíž nastává, když tuto energii nespotřebujeme. Pokud k tomu dojde, přemění se přebytečná energie na tuk.

Konzumování velkého množství jednoduchých sacharidů je nebezpečné nejen vzhledem k nárůstu hmotnosti, ale také ohrožují naše zdraví. Dokáží rychle zvednout hladinu krevního cukru, který se většinou nespotřebuje. Řešením je sledovat složení potravin a vybírat ty, které mají nižší glykemický index. Takové potraviny uvolní cukry do krve mírnějším způsobem a tuto energii jsme schopni lépe zužitkovat.

U potravin sledujte obsah a složení cukru a vyhýbejte se těm, které mají ve složení napsané sacharózu, fruktózový sirup, kukuřičný sirup nebo cukr. Nikdy nepijte přeslazené nápoje. V půl litru limonády se může skrývat přibližně 50 - 60g sacharidů. Pokud takové limonády vypijeme 2 litry, jde jen z pití o příjem přes 200 g zbytečných cukrů za den! Pokud připočteme další stravu, která také nemusí být v pořádku, pak není problém do sebe dostat až dvojnásobek cukrů, než které potřebujeme. Pokud si pak přiznáte, že právě zde je problém, může to být první velký krok ke zlepšení postavy.

Společně se sacharidy je pak druhý velký problém nečinnost. Vědci například zjistili, ze sledování televize výrazně zvyšuje riziko vzniku civilizačních onemocnění. Proto věnujte sledování televize pouze minimum času. U televize máme sklony konzumovat více nezdravých potravin, které obsahují i nemalé množství jednoduchých cukrů. Vědci také v další studii varují, že ani navštěvování fitness centra nás nemusí ochránit přes vyšším rizikem civilizačních chorob, pokud po zbytek dne prosedíme, ať už při sedavém zaměstnání, nebo při sezení před televizí či počítačem. Chce to přeci jen trochu více aktivní způsob života a zařadit i jiné aktivity, jako procházky, práce na zahradě, v domácnosti, nejrůznější koníčky vyžadující pohyb atd.

Nelze zapomínat ani na pravidlo, kdy měníme příjem přijaté stravy a tím i energie podle činností, které v konkrétní den provádíme. Pokud jeden den cvičíme a druhý máme volno od tréninku, pak musíme úměrně tomu snížit i příjem energie. To může činit třeba i 500 kcal za den, takže je potřeba dávat pozor při příjmu a složení sacharidů i v tomto případě. Pro zachování sportovní a štíhlé postavy se doporučuje udržovat energetický příjem mezi 27 – 29 kcal na 1 kg tělesné hmotnosti s ohledem na svou výkonnost a individuální metabolismus. V některé dny se doporučuje i snížit příjem sacharidů na co nejmenší podíl a donutit tak tělo využívat jako zdroj tuk. Tomu se říká cyklování sacharidů.

U sacharidů bychom měli dát přednost komplexním sacharidům, pouze v čase tréninku lze přijmout i jednoduché cukry, V tomto období totiž hrozí nejmenší riziko, že se přemění na tuk. Sacharidům bychom se měli již vyhýbat večer a před spaním. Vědci ve studii zjistili, že jednoduché cukry přijaté v období před či po tréninku nepředstavují takové riziko, jako cukry přijaté v jiných částech dne, kdy nejsme tolik aktivní.

Kolik bychom měli sníst jednoduchých cukrů za den? Nemělo by to být více než 10 % z celkového energetického příjmu, a to je maximum, takže jich může být i méně. Pokud konzumujeme více jednoduchých cukrů, roste nejen riziko ukládání přebytečných cukrů do tukových zásob, ale zároveň významně roste riziko vzniku onemocnění srdce, rakoviny nebo cukrovky. Upřednostnit bychom měli komplexní sacharidy, jako jsou brambory, rýže, těstoviny, celozrnné pečivo, ovesné vločky a nemělo by chybět ani ovoce a zelenina.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Potraviny, které mohou pomoci při fitness

» Nejkvalitnější proteiny z potravin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt