Fitvit.cz » Zdraví » Odpočinek a jeho význam ve sportu i fitness

Odpočinek a jeho význam ve sportu i fitness

Pauza od tréninku může být stejně důležitá, jako trénink samotný. Dělíme je na odpočinkové dny mezi jednotlivými tréninky konkrétní svalové partie, odpočinek lze vnímat i jako doporučené dodržování spánku a regeneračních postupů, aby byl organismus připravený další den na následující trénink. Neméně důležité je volno, kdy si na jeden, dva či několik týdnů odpočineme od tréninkového zatížení úplně. A právě o takovém odpočinku, a jeho vlivu na lepší výkony, bude dnes řeč.

Mnozí lidé si myslí, že obřími pracovními dávkami dokáží zvýšit svůj výkon. Práce na sportovišti potřebná pro zlepšení výkonu je sice důležitá, ale pokud tělu nedopřejeme žádnou regeneraci, dříve či později nám vypoví službu. Takovému stavu, kdy cítíme únavu a která není způsobena onemocněním, říkáme přetrénování. Je způsobeno nadměrnou fyzickou zátěží, kterou organismus nezvládá a není mu dopřána řádná regenerace. V případě neřešení takového stavu a pokračování v další práci, i přes reakce těla, lze zhoršit imunitu organismu či může vyústit ve zranění. Proto bychom v tréninkových periodách měli s dostatečným odpočinkem počítat a naplánovat si ho. Konejte tak, aby vám sport přinášel radost a potěšení a ne starost a únavu. Dodržování rytmu cvičení s dny volna, přísunem všech potřebných živin, dostatečně dlouhým spánkem, obnovy svalového glykogenu a správného výživového plánu jsou základy, které přetrénování předcházejí.

Co dělat v odpočinkové fázi

Pakliže je přestávka nucená vlivem zranění, je nutné dodržovat pokyny ošetřujícího lékaře. Pokud však jde o naplánované volno, které je taktéž prevencí před přetrénováním a vznikem zranění z dlouhodobého přetížení, nemusí člověk být úplně bez jakékoliv aktivity. Měl by však vysadit tu, kterou zatěžuje tělo neustále během celého roku. Z regeneračního hlediska jsou vhodné pohybové aktivity ve vodě, kdy jsou minimálně zatěžovány klouby, jelikož nás voda nadnáší. Pakliže nás netrápí žádné obtíže, je vhodné udržovat svojí ohebnost přirozeným strečinkem, který nevytváří stres na partie. Mělo by jít především o udržení ohebnosti bez bolestivého natahování svalů. Potom by rozhodně neměla chybět chůze. Lze doporučit nejrůznější lázeňské procedury a masáže, které organismus uvolní a připraví na opětovnou zátěž. V této fázi nemusíme nutně být zcela neaktivní, ale najít si jiný sport, u kterého se odreagujeme. Nelze opomenout ještě jedno důležité pravidlo. Pakliže jsme v době odpočinku méně aktivní, musíme korigovat i příjem energie. Je to velká chyba hlavně sportovců, kteří skončí sportovní kariéru, ale jedí stále stejně, jako by pořád vrcholově sportovali. Můžeme pak vidět bývalé sportovce, kteří jsou velmi obézní, protože nepřizpůsobili objem stravy zohledňující energetický příjem a výdej. Stejně tak je nutné toto pravidlo uplatnit při volnu.

Jak často pauzu

Zabudujte si odpočinkové období do svých tréninkových plánů. Sportovci si ji obvykle dopřejí po vyvrcholení sezóny, např. po mistrovství světa. Ani fitness cvičenci by však na ni neměli zapomínat. Oni kromě pracovních povinností také ještě sportují, i když ne s takovou intenzitou a objemech, jako vrcholoví sportovci, ale i jim se tato pauza vyplatí. Takový vrchol pro obyčejného člověka může být třeba letní sezóna, kdy se snaží o dosáhnutí lepší formy, než v zimních měsících.

Proč jsou tyto pauzy tak prospěšné

Mnozí závodníci, a mezi nimi i kulturisté, potvrdí, že po dokonalém odpočinku se výkonnost může ještě zvýšit. Pakliže je volný cyklus naplánován, není potřeba se bát razantního úbytku svalů a síly, Do dvou týdnů se dokonce nemusíte obávat téměř žádného úbytku. Ani po několikatýdenním volnu stále nedochází k výraznému poklesu výkonnosti a svalové hmoty. Proto je tak důležité dodržovat tyto cykly, a je lepší přerušit trénink při lehkém zranění a odpočinout si pár týdnů, než přes bolest cvičit a vytvořit si vážné zranění, kdy je pak nucená pauza až několikaměsíční a zcela zbytečná. Po návratu ke cvičení se svalová hmota rychleji nabírá, protože tělo opět reaguje na změnu.

Myslete i na krátké pauzy během roku. Cvičíte-li v posilovně a vykonáváte nějakou aerobní aktivitu, dejte tělu dva dny v týdnu volno. Tělo se zregeneruje, podpoříte svalový růst a tím pomůžete i spalování podkožního tuku, protože svalová hmota je ten nejlepší spalovač tuku. Potvrzuje se, že volno je stejně důležité jako cvičení a neoddělitelně k sobě patří. Krom toho se periodami a v nich zabudovaným volnem řeší i stagnace ve výkonnosti sportovce, protože i zlepšování se děje v cyklech.

Diskuse k článku (1)


Související obsah

» Instinktivní trénink a význam zkušeností

» Jak opět neztloustnout

» Co dělat mezi sériemi a vylepšit tak trénink

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt