Fitvit.cz » Cvičení » Proč posilovat a co tím získám

Proč posilovat a co tím získám

Posilování se nejčastěji doporučuje, když chce člověk změnit a vytvarovat svou postavu. Neslouží však pouze k budování svalové hmoty, ale výrazně přispívá i k redukci přebytečného tuku. Mnozí se pokoušejí zhubnout pouze změnami v jídelníčku, ale většinou jsou takové pokusy neúspěšné, protože spalovat tuk vyžaduje nějakou aktivitu. Jestliže však chceme docílit trvalých změn a ne pouze výkyv, po kterém se váha vrátí na původní hodnoty, pak potřebujeme na těle dostatečné množství svalové hmoty. Všechny tyto výhody mají lidé, kteří pravidelně posilují.

Podstatou tréninku se zátěží je přinutit svaly k růstu. Toho lze docílit tak, že svaly zatížíme více než v předchozím tréninku. Můžeme zvedat stále větší zátěž nebo lze zvýšit intenzitu. Obojí povede k růstu svalové hmoty. Dobrou zprávou je, že nemusíme, a ani to není možné stále, zvyšovat váhu donekonečna. Pokud totiž člověk dosáhne určité postavy, se kterou je spokojen, pak již stačí provádět udržovací trénink. A jak těžkou činku zvedat v tréninku? To je individuální, ale kdo cvičí, vždy se dostane na vyšší hodnoty, než u kterých začal. Kdo začíná s 20 kg a zlepší se na 40 kg, pak jde o skvělý výkon. Jiný člověk může být lépe obdařen a začíná s váhou 80 kg a zlepší se na 120 kg. Ačkoliv ten druhý zvedne mnohem větší váhu, první sportovec dosáhl mnohem většího zlepšení. Nepoměřujeme se tedy s ostatními, ale snažíme se překonávat sebe samého. Každopádně tělo se adaptuje na zátěž zesílením a toho při posilování využijeme.

Pocity a výhody

Ti, kdo někdy okusili železnou hru, což je jiné pojmenování pro posilování a kulturistiku, již jistě poznali ten pocit, když se jim vehnala krev do svalů a zažili ten skvělý stav z napumpování. Při takovém tréninku spadne z člověka veškerý stres a starosti. Díky zlepšení postavy se dostaví i zvýšené sebevědomí a nakonec se díky své postavě stanou lidé i atraktivnější pro opačné pohlaví.

Co se týká tréninku, tak asi není lepší pocit, než když sportovec dokáže zdolávat další a další překážky a vidí i výsledky. I pohyby u jednotlivých cviků nás dokáží motivovat. Při bicepsových zdvizích se pod tričkem smršťují a natahují svaly paží, při dřepech lze pocítit práci masivních svalů stehen a při tlaku v leže lze přemoci činku, která při spouštění nad hrudník může být i nebezpečná ( v tomto případě nezapomínáme i na bezpečnostní opatření, jako tréninkový partner či stojan se zarážkami). Navíc nás přestane trápit věčný problém s tukem na břichu. Díky cvičení a svalům ho totiž výrazně ubude a mnozí jistě uvidí konečně i své břišní svaly, které prozatím zůstávaly skryty pod vrstvou tuku. Posilování však dokáže zpevnit i šlachy, klouby a kosti a pomáhá se správným držením těla. Jde i o dobrou prevenci proti bolestem zad, ovšem za předpokladu správně technicky provedených cviků.

Rychlejší metabolismus

Jestliže je něco zcela zásadního pro úspěch při formování postavy, pak to je rychlost metabolismu. Pomoci nám v tom může svalová hmota, díky které lze spalovat více energie i v době, kdy zrovna nic neděláme. A svalovou hmotu lze nejúčinněji získat pomocí posilování. Stačí třikrát týdně po půl hodině zařadit posilovací trénink a reakce těla bude pro většinu lidí dostatečná k tomu, aby se s tělem začaly dít pozitivní věci. Mnozí mohou namítnout, že mají svaly z jiných aktivit, ale pravdou je, že nejlepší aktivitou pro růst svalů zůstává posilování.

Možnost ovlivnit, jak budu vypadat

Posilování patří k nejúčinnějším způsobům, jak ovlivnit svůj vzhled. Mnozí lidé posilování moc nevěří, někteří ho dokonce pokládají za škodlivé. Opak je však pravdou a přiměřené posilování svému aktuálnímu zdravotnímu stavu dokáže pomoci při mnoha potížích. Patří mezi ně např. nadváha, prevence před civilizačními chorobami nebo posílení sebevědomí a potlačení deprese a stresu. Posilování ještě není úplně doceněno, ale ve světě techniky, automatizace a pohodlnější práce teprve bude jeho přínos plně doceněn a nějakou formu posilování budou provádět ve vlastním zájmu téměř všichni lidé, kteří mají zájem dělat pro své tělo maximum.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» 10 největších omylů u posilování

» Frekvence a objem tréninku břicha

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt