Fitvit.cz » Zdraví » Strava vs. pohyb

Strava vs. pohyb

Co je důležitější pro dosažení správné váhy a sportovně vypadající postavy? Je to dodržování správné stravy nebo provádění pohybové aktivity? Podíváme se na příklady, které nám ukáží, jak by to mohlo vypadat, když budeme dodržovat pouze jedno pravidlo nebo budeme muset skloubit oba způsoby. Navíc musíme počítat i s třetím významným vlivem, kterým je regenerace a spánek.

Člověk je od přírody pohodlný tvor, když k tomu má podmínky, a pokud má možnost vydat se jednoduchou cestou k cíli, pak ji často zvolí. Mnozí by pak chtěli, aby mohli jíst bez omezení vše, nic nedělat a mít přitom sportovní postavu a zdravý organismus. Jenže jak už asi všichni tušíme, realita je jiná. Proto máme v populaci vysoké procento osob s nadváhou, protože takový model s nečinností a nevhodnou stravou nefunguje. Jak by to ale vypadalo, kdybychom splnili pouze část podmínek?

Cvičím, spím, ale špatně jím

Zde záleží na tom, zda dotyčný jí málo nebo hodně a v jakém poměru má živiny. Nejčastěji chybí živiny potřebné pro regeneraci a růst či zachování svalové hmoty. Naopak tuku bývá většinou příliš hodně a navíc z nevhodných zdrojů. Potíž bývá i s příliš velkým podílem jednoduchých sacharidů, které jsou obvykle přítomny v populárních, ale zároveň v nezdravých potravinách. V tomto stavu nelze budovat svalovou hmotu ani spalovat tělesný tuk. Navíc nedostatkem živin se narušuje regenerace a hrozí vznik zranění. Při nedostatečném energetickém příjmu se odbourává svalová hmota a snaha o zhubnutí bývá marná, protože tuk na těle zůstane a úbytek váhy je zapříčiněn ztrátou svalů.

Pokud tedy někdo praktikuje tento model, pak by měl alespoň zabezpečit přísun dostatečného množství proteinů, přijmout část zdravých tuků a doplnit základní dávku vitamínů a minerálů, což jde i doplňky stravy a alespoň omezit některé nevhodné potraviny. Odborníci se nicméně domnívají, že jde o nejméně škodlivý model z těch špatných, protože alespoň nechybí pohyb a spánek. Jestliže však někdo špatně jí, pak se i při pravidelném pohybu pravděpodobně nedočká viditelných břišních svalů.

Dobře jím, spím, ale necvičím nebo špatně

Pokud mám vyvážený jídelníček a dostatečně dlouho spím, ale chybí pravidelný pohyb, čeká mě postupně ochabování svalstva, zpomalování metabolismu a nárůst hmotnosti. Jedině svalová hmota totiž dokáže tvarovat naší postavu a bez pohybu ji prakticky nelze v dlouhodobém horizontu udržet. Již okolo 30 roku života se svalová hmota zmenšuje a rychlost úbytku se ve stáří zrychluje. Přitom je jasné, že pro udržení životních funkcí je svalová hmota zásadní.

Řešením je tento proces brzdit právě posilováním, které ze všech pohybových aktivit dokáže nejlépe budovat novou svalovou hmotu. Není přitom nutné trávit dlouhé hodiny v posilovně, ale je důležité si vybudovat v mladším věku dostatečné množství aktivní svalové hmoty, ze které budeme těžit po zbytek svého života. K tomu nám postačí alespoň 3 krát týdně zařadit posilování, klidně i s váhou vlastního těla a rozvíjet rovnoměrně všechny části těla.

Cvičím, jím, ale málo spím

Na první pohled by to mělo fungovat, ale v mnoha případech nefunguje. Nedostatkem spánku si totiž blokujeme produkci hormonů v noci, které mají vliv jak na spalování tuků, tak i na nárůst svalové hmoty. Často pak můžeme trpět únavou, pocity hladu, nesoustředění a zhoršenou regenerací, která může vyústit ve zranění nebo onemocnění. Vlivem nedostatku spánku roste hladina hormonu hladu (ghrelin), což může být příčina nekontrolovaných chutí během dne. Proto bychom měli spát nejlépe 8 hodin, ale neměli bychom jít pod 7 hodin, což bývá označováno jako nezbytné minimum, aby byla zabezpečena regenerace.

Nejvhodnější cesta – cvičit, spát a dobře jíst

Mnoho lidí si naplánuje vylepšení své postavy posilováním, ale velké procento nedokáže tyto plány změnit v realitu. Změna postavy totiž vyžaduje souhrn požadavků, z nichž ani jeden nelze obejít, chceme-li být úspěšní. Pokud chceme formovat postavu, musíme cvičit, stravovat se a také přiměřeně odpočívat. Dá se tedy říci, že každá část má třetinový vliv na úspěch. Jestliže však nebudeme dodržovat jakoukoliv z těchto tří podmínek, úspěšnost se snižuje o více než třetinu a v mnohých případech je úspěch zcela vyloučen.

Při dodržování všech tří podmínek máme největší šanci dosáhnout svého cíle. To znamená minimálně udržení stávajícího stavu, pokud s ním je dotyčný spokojen, ale může jít o hubnutí či získání nové svalové hmoty. Díky těmto změnám bude většina lidí spokojenější, zdravější, vitálnější a snadněji realizují své plány jak ve sportovním, tak i soukromém životě.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» 5 důvodů, proč se nedaří zhubnout

» Jak omezit chuť na sladké

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt