Fitvit.cz » Cvičení » Osvojte si tajemství kulturistiky

Osvojte si tajemství kulturistiky

Mnoho lidí se obává, že když budou cvičit jako kulturisté, budou tak i vypadat. Z toho ale většina lidí usilující o pěknou postavu nemusí mít vůbec obavu. Naopak dodržování těchto pravidel mohou spíše získat. Fitness je v podstatě také kulturistika, ale v odlehčené podobě. Pro dosažení fitness postavy nemusíme zvedat přehnaně velké váhy. Není potřeba cvičit příliš dlouho a ani příliš často. I přesto můžeme takovým tréninkem získat pěknou postavu. Kdo se chce pak dostat na vyšší úroveň a zvětšit svalovou hmotu, aby se přiblížil více ke kulturistické postavě, bude muset vynaložit o něco více práce a úsilí.

1. Jednoduchý, krátký, ale účinný trénink

Lidé často cvičí složitě, dlouho a neúčinně. Mají příliš dlouhé přestávky mezi sériemi, nesoustředí se, vymýšlejí složité tréninky, které nepřináší výsledky. Opravdu účinný trénink se skládá z několika málo cviků a v relativně krátkém času se provede poměrně hodně práce. Říká se tomu intenzita tréninku. Možná nebudeme schopni použít tak velké zátěže tím, že zkrátíme přestávky mezi sériemi, ale zároveň se tím i ztíží práce se zátěží, takže účinnost tréninku se zvýší. Tímto zvýšeným úsilím dokážeme svaly napumpovat a dát jim impuls k růstu. Několika minutové přestávky mezi sériemi a mnoho sérií v tréninku může být brzdou v pokroku.

2. Cvičit v celém rozsahu pohybu

Různé usnadňování tréninku a cviků patří k častým zlozvykům mnoha sportovců, kteří usilují o zlepšení své postavy. Příliš těžká zátěž nedovolí používat správnou techniku. I když je přetížení nutné pro vyvolání svalového růstu, nesmí to jít na úkor správné techniky. Je dobré si vyzkoušet provedení cviku s lehkou hmotností nebo bez zátěže a tento pohyb pak vykonávat i s co největší možnou zátěží, kterou jsme ale schopni provést technicky správně.

Neměli bychom zapomínat ani na spouštění činky. Většinou ji rychle spustíme, ale když i tento pohyb využijeme pro práci svalů, může to být významný faktor pro růst. Samozřejmě pro zvýšení intenzity můžeme použít i metody, jako jsou neúplná, vynucená nebo negativní opakování, případně cheating, ale pouze v omezeném množství. Většina tréninku by se měla skládat z technicky správně provedených opakování.

3. Svaly rostou při odpočinku, ne při tréninku

Kdo cvičí a očekává výsledky, a ty chce asi každý, pak musí dopřát tělu i odpočinek, regeneraci, dostatek kvalitní stravy, proteiny pro budování svalů i pro hubnutí a přiměřeně dlouhý spánek. Svaly se nám totiž zvětšují při regeneraci a odpočinku. Tréninkem jim dáváme jen impuls k tomu, aby se zvětšily. Odpočinkem také předcházíme zranění a přetrénování a určujeme, jak dobrý bude následující trénink.

4. Cvičit správně a zacílit práci na určené svaly

Cvičit v celém rozsahu pohybu ještě neznamená, že cvičíme správně. Dobrým příkladem může být práce u zádových svalů, kdy často přebírají mnoho práce paže a tak je zatížení zádových svalů malé a nemusíme proto tuto partii dostatečně rozvinout. Je proto dobré zjistit, jak konkrétní sval pracuje, osvojit si techniku cviků a používat cvik tak, aby se skutečně zatížila požadovaná partie a ne z velké části pomocné svaly, které vstupují do práce při špatné technice cvičení.

Každý sportovec je jiný. Když někdo použije trénink sportovní hvězdy, ještě to neznamená, že se sám stane hvězdou. Je potřeba respektovat schopnosti jednotlivého člověka a smířit se s tím, že ne všichni mají schopnosti dostat se na tu nejvyšší úroveň. Téměř každý se ale dokáže zlepšit takovým způsobem, který výrazně změní svou postavu a naplní svůj genetický potenciál. Sportovně vypadající postavu může vybudovat každý, kdo o to má zájem.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Co je objemovka a jak v ní cvičit

» Nejdůležitější věc pro hubnutí

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt