Fitvit.cz » Cvičení » Místo hmotnosti se zaměřit na složení těla

Místo hmotnosti se zaměřit na složení těla

Když váha ukáže méně kilogramů, máme velkou radost, protože jsme konečně začali hubnout. Přesně takové mohou být první pocity z úbytku hmotnost. Jenže nakonec se může ukázat, že úbytek váhy pocházel zejména z vody a svalové hmoty. A to už není tak radostná zpráva, protože jsme ztrátou svalové hmoty přišli o to nejcennější z našeho těla.

Svaly určují náš vzhled

Svalová hmota určuje, jak budeme vypadat, jak účinný bude trénink, působí na stabilitu těla, udržuje všechny součásti tam, kde mají být, má vliv na rychlost metabolismu a ovlivňuje tak i hubnutí. To jsou důležité vlastnosti pro správné fungování organismu. Proto se ke svému tělu chováme tak, aby našimi zásahy netrpělo. Platí to také u hubnutí, kde se musíme ze všech sil snažit o ochranu stávající svalové hmoty. Pokud to neuděláme, mohou nastat potíže, a to jak při samotném hubnutí, tak i zdravotní, protože svalová hmota například udržuje rychlejší metabolismus, ale třeba také pomáhá plnit správnou funkci pohybového aparátu.

Čemu se vyhnout

Především je nutné se vyhnout rychlému hubnutí. To znamená, že úbytek hmotnosti by neměl být rychlejší, než 0,5 Kg za týden. Z větší části by měl být úbytek z tukové tkáně. Odstrašující jsou proto některé metody hubnutí, které jsou postaveny na drastickém omezení příjmu stravy, které mají za následek úbytek hmotnosti zejména z vody a svalové hmoty, přičemž tuk nám na těle zůstal.

Radost, že jsme zhubli, však vystřídá zděšení při pohledu do zrcadla. Tuk ve sledovaných partiích zůstal, ale svalová hmota nám ubyla. Vzhled postavy je proto možná ještě horší než předtím. Často pak tito lidé začnou jíst stejně jako předtím a v důsledku z toho ještě více ztloustnou. Nevhodné jsou také různé diety založené jen na příjmu ovoce, zeleniny nebo semen. Opět hrozí ztráta důležité svalové hmoty v důsledku chybějících proteinů ve stravě a kvůli příliš velkému energetickému deficitu.

Proteiny pro ochranu svalů

Důležitou složkou stravy při hubnutí jsou zejména proteiny. Neznamená to jejich neomezenou konzumaci, ale mělo by jich být tolik, aby zabezpečily chod organismu a chránily stávající svalovou hmotu před odbouráváním při tréninku. Samozřejmě potřebujeme při hubnutí i tuky, a to zejména ty esenciální a neměli bychom zapomínat i na sacharidy, ale v tomto případě z větší části jen komplexní a ideální je jejich množství měnit.

Hubnout neznamená hladovět

Při hubnutí bychom neměli pociťovat ani hlad. Je to mýtus, že při hubnutí musíme trpět hlady. Jestliže zvolíme správně složenou stravu, pak většinou při mírném hubnutí žádný hlad nepociťujeme.

Aby hubnutí proběhlo bez potíží, je nejlepší udělat změny ve stravě a přitom provádět posilovací trénink na růst nebo udržení svalové hmoty a také provádět i aerobní aktivitu, která pomáhá spalovat přímo přebytečný tuk. Jde o vůbec nejlepší kombinaci, která na hubnutí existuje. Žádná jiná kombinace nám nedává tolik prostoru pro změnu postavy.

Držíme se následujících bodů

1. Úprava stravy s dostatkem živin pro chod organismu s vyšším podílem proteinů (podíl je individuální a je závislý na věku, pohlaví, výkonnosti a dalších faktorech, které je vhodné prodiskutovat s dietologem)

2. Posilovat pro svalovou hmotu

3. Provádět aerobní aktivity pro spalování tuků

Pokud děláme všechno správně, tuk postupně ustupuje z končetin a nakonec i z oblasti břicha a boků, kde se drží nejdéle. Když jsme na konci hubnutí, měli bychom mít svalové objemy jen o trochu menší než před hubnutím, ale tuk by měl zmizet z větší části z oblasti břicha a boků. Jestliže hubneme příliš rychle, děláme něco špatně a je potřeba takové hubnutí zastavit a udělat změny. Při úspěšné redukci hmotnost je postava přirozeně svalnatá s minimem podkožního tuku a s viditelnými břišními svaly (záleží na úrovni, kterou chceme dosáhnout, takže viditelné břišní svaly nemusí být nutnou podmínkou pro úspěšné zhubnutí).

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Nejdůležitější věc pro hubnutí

» 10 způsobů, jak si ulehčit hubnutí

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt