Fitvit.cz » Cvičení » Vybíráme tréninkového partnera

Vybíráme tréninkového partnera

Někdo má raději trénink, při kterém cvičí s tréninkovým partnerem a další sportovec dává přednost cvičení o samotě. Tréninkový partner může výrazně urychlit váš rozvoj nebo naopak může negativně ovlivnit postoj k tréninku, což může vést až k ukončení sportování. Jaké vlastnosti by měl mít tréninkový partner, aby platila první varianta.

Na dosažení úspěchu má největší vliv osoba, která se o něj snaží.. Vždy nejvíce záleží na osobním odhodlání. Nikdy nedávejte vinu za neúspěch někomu jinému. Zároveň však platí, že je potřeba se obklopovat lidmi, kteří mají podobné smyšlení jako vy a nebudou negativně ovlivňovat vaše snažení. Naštěstí i výběr osob, které budou působit na váš úspěch, můžete ovlivnit svou volbou.

Zkušenosti usnadní cestu k cíli

Je lepší, když je tréninkový partner zkušenější než vy. Pokud někoho takového znáte a on sám má zájem s někým cvičit, pak by to byla velmi výhodná volba. Díky zkušenějšímu partnerovi se dostanete mnohem rychleji do formy a navíc se i přiblížíte k jeho výkonnosti.

Na druhou stranu nemá být až příliš lepší, protože byste mu nestačili v síle. Při výrazně odlišné síle dvou spolupracujících sportovců může být nastavení zátěže činek po každé sérii zdlouhavé, což oba zdržuje a trénink by byl méně intenzivní a tím i méně účinný.

Jestliže tedy hledáte někoho na spolupráci, váš hledaný ideální tréninkový partner by měl být alespoň o trochu lepší než vy. Pokud takového partnera nemáte, měl by mít váš zvolený sportovec alespoň stejný cíl a odhodlání uspět.

Dobrá nálada a nadšení

Další vlastností, která bude pro vás cenná, je optimismus a nadšení. Jak optimismus, tak i nadšení se jednoduše přenáší na druhého člověka a ten má hned větší chuť cvičit a dosáhnout svého cíle. Pozor ale, stejně jako vy nehledáte věčně naštvaného a pesimistického partnera, tak ani vy sami byste takový být neměli, protože poté s vámi nikdo nebude chtít cvičit. Je proto dobré, když se partneři povzbuzují a dodávají si vzájemně energii.

Umí včas pomoci

Jak už bylo řečeno, je dobré, když má společník v tréninku více zkušeností, ale neměl by být o mnoho silnější. Výhodné je trénovat s přibližně stejně silným sportovcem. A to nejen kvůli nastavení váhy činek, ale zejména kvůli možnosti účinně pomoci při cvicích, které vyžadují asistenci, jako je např. benčpres nebo dřepy.

Při používání zátěže na hranici vaší výkonnosti někdy dojde k selhání a pak nutně potřebujete dopomoc. Potřebujete ji např. při negativních nebo vynucených opakováních. Právě z těchto důvodů je při těchto cvicích partner nezbytný a proto tyto cviky nikdy neprovádějte osamotě.

Za krátký čas mnoho práce

Partner by měl mít také o cvičení zájem a ne jen přijít do posilovny a klábosit. Zatímco vy chcete trénovat a používat co nejvyšší možné zátěže, aby byl trénink účinný, váš společník se někde baví. To jistě není dobrá ukázka dobré spolupráce. Najděte si tedy sportovce, který dokáže kvalitně odtrénovat za relativně krátkou dobu.

Trénink není jen návštěva fitness centra, ale je potřeba zde odvést poměrně náročnou práci, jinak nebude možné dosáhnout cíle. Na co mě je, že jsem v posilovně, když zde za hodinu odcvičím 4 série. Takový trénink je k ničemu. Potřebujete člověka, který umí za půl hodiny zvládnout 20 sérií plných nasazení a teprve poté se zajímat o další program dne.

Spolehlivost

Hledáte i spolehlivého partnera. Pokud přijdete na trénink a váš společník nedorazí a vy máte v plánu těžké vícekloubové cviky, pak máte nabouraný program. Hledejte proto spolehlivého člověka, který vždy na trénink dorazí. Je to známka toho, že spolupracujete se sportovcem, který má zájem dosáhnout změny, pokroku a jde si za svým cílem. Buďte takový i vy a vzájemně se podporujte.

Nejlepší je dlouhodobá spolupráce

Pro ideální spolupráci trénujte s konkrétním člověkem dlouhodobě. Poznáte totiž, v jaký moment pomoci s činkou, kdy partner potřebuje zvládnout kritický bod při opakování a aby se v daný moment příliš nevyčerpal. Je to důležité nejen z hlediska bezpečnosti tréninku, ale také pro jeho účinnost.

Koho tedy hledáte? V kostce by měl být vhodný člověk naladěný na stejnou vlnu, jako vy, být stejně výkonný, nebo o trochu lepší, být spolehlivý, optimistický a také empatický. Každopádně by to měl být člověk se zájmem o fitness a zdravý životní styl. Pokud takového partnera najdete, pak trénink s ním bude účinnější a dosáhnutí cíle při přeměně vaší postavy bude jednodušší.

Díky dlouhodobé spolupráci se vaše tréninky mohou dostat na ještě vyšší úroveň. Nezapomeňte však, že za svůj úspěch jste zodpovědní především vy sami a neházejte vinu na někoho jiného, ať už je jakýkoliv. Se špatným tréninkovým partnerem je lepší se rychle rozloučit a raději hledat dál, a to i přesto, že budete muset nějaký čas cvičit sami a dočasně se vzdát některých metod a cviků. Pořád je to ale lepší řešení, než necvičit vůbec.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» Potřebujeme při tréninku burns a bolest?

» Pro zhubnutí navyšte objem tréninku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2017 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt