Fitvit.cz » Minerály » Železo

Železo

Jako součást hemoglobinu se podílí na přenosu kyslíku do krve. Je také součástí myoglobinu a některých enzymů. Nedostatek železa způsobuje chudokrevnost, která se projeví únavou a zhoršením tělesné výkonnosti.

Pozor však na nadbytek železa, které má potom negativní vliv na stav některých minerálů a vitamínů v těle. Ve většině případů není nutné podávat speciální doplněk stravy s obsahem železa. Pokud ho chcete doplnit pomocí suplementu, proveďte to pomocí vyváženého multivitamínového přípravku. Zabezpečíte tím nejen lepší vstřebatelnost, ale snížíte i možnost případného předávkování.

Jako u ostatních minerálních a stopových prvku platí i u železa přijímat ho především ve formě vyvážené pestré stravy. Železo obsažené v živočišných potravinách se lépe vstřebává než z rostlinných produktů. Jeho zdroji jsou červené maso, špenát, vejce, chléb, ovoce nebo listová zelenina.

Ke ztrátám železa z těla dochází při krvácení. Ženy tak ztrácejí každý měsíc železo při menstruaci. Ke zvýšení potřeby tohoto prvku dochází také při intenzivním sportování. Doporučená denní dávka je 10 - 15 mg.

Vzhledem k tomu, že hrozí v případě nadměrných dávek poškození zdraví, patří dávkování farmaceutických přípravků s obsahem železa do rukou lékaře. Někteří odborníci doporučují pro konzumenty červeného masa, kteří ho jedí často, omezit nebo dokonce vyřadit jakoukoliv suplementaci železem. To by znamenalo vybírat si z multivitamínových produktů ty, které ho neobsahují. Pečlivě také čtěte etikety, protože i další doplňky výživy mohou obsahovat tento prvek.

Jestliže chcete vědět přesnou potřebu železa pro vaše tělo, nezbude vám nic jiného než podstoupit laboratorní vyšetření krve. Jedině tak lze získat přesné informace, jak jej dávkovat přímo na tělo.

Diskuse k článku (0)


Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt