Fitvit.cz » Cvičení » Zkušenosti s Tabatou

Zkušenosti s Tabatou

Tabata je náročný způsob trénování. I když se při cvičení touto metodou používají velmi lehké váhy, obtížnost v závěrečné fázi bývá těžká. Nejprve si musíme zvolit správnou hmotnost činky nebo zátěže na zařízení, na kterém budeme cvik provádět. Správná váha se bude zdát v počátku příliš lehká, ale ke konci tréninku budeme rádi, když činku dostaneme do požadované pozice.

1. a 2. série většinou jdou provést lehce. Cvičit můžeme celých 20 vteřin bez větší námahy.

3. a 4. série - pociťujeme lehčí únavu ke konci série, ale stále jdou dokončit bez problémů

5. a 6. série - opakování se zpomalují, ke konci už svaly pálí. Provedeme už méně opakování, než v předchozích sériích.

7. série - v této sérii už znatelně dochází síly. Svaly pálí prakticky od počátku série. Dokončit ji dá hodně práce, ale to nejhorší teprve přijde.

8. série - dokončit ji jde silou vůle. Tahle série opravdu bolí. Ale to je asi právě ten důvod, proč jich profesor Tabata zařadil právě 8.

Pro více partií

Kdo má dost sil, může si zkusit Tabatu pro více partií v jednom tréninku. Je to ale dost náročné. Použít jde prakticky pro všechny partie. Například u tréninku Ramena – Biceps – Triceps si zvolíme 3 cviky. Mohou to být tlak s jednoručkami vestoje, bicepsový zdvih jednoručně vestoje a zapažování nebo extenze s činkou vestoje.

Začneme 8 sériemi tlaků na ramena, po jejich dokončení si dáme několik minut pauzu a pokračujeme tabatou u bicepsu. Potom následuje další volno a trénink dokončíme Tabatou u tricepsu.

Po tréninku jsou pocity velmi dobré, ale je nutné mít už něco natrénováno. Určitě to není metoda vhodná pro začátečníky. Ti za prvé nedokážou cvičit tak intenzivně a ani by neměli a za druhé nedokáží odhadnout přiměřenou zátěž pro tuto metodu, což může znamenat provádění cviků nekorektní technikou, a to může vyústit ve zranění.

Velká svalová horečka

Jestliže nejsme zvyklí na trénink, je výhodnější ho provádět ve vybraných dnech, kdy ten následující nemusíme nic moc dělat. Může se totiž objevit poměrně dost velká svalová horečka, zvláště u těch, kdo nejsou připraveni na příliš velkou intenzitu. Svalová horečka může být dokonce tak velká, že si nejsme jisti, zdali jde o namožení nebo poškození. Proto se v tomto případě doporučuje počkat na odeznění svalové horečky před dalším tréninkem.

Místo činek použít vlastní tělo

Pro některé sportovce může být výhodnější cvičit Tabatu s cviky s váhou vlastního těla. Problémem ale může být i skutečnost, že někteří lidé nejsou schopni vykonávat ani tyto cviky na potřebné úrovni. V tomto případě se nejprve na určitou úroveň trénovanosti musíme dostat normálním cvičením a teprve poté se pokoušet o intenzivnější způsob tréninku.

Nic se nemá přehánět

Není dobré cvičit vysoce intenzivním intervalovým způsobem dlouhodobě. Ačkoliv jsou používány lehké zátěže, hrozí i při tomto cvičení vznik zranění. Je potřeba pečlivě pozorovat své pocity a případně zastavit cvičení dříve, než dojde ke zranění. Trénink se hodí k překonání stagnace, při potřebě šokovat tělo neobvyklým zatížením, použít ho můžeme pro nárůst svalů i při spalování tuků. Velkou výhodou je rychlost tréninku, který nezabere mnoho času.

Diskuse k článku (0)


Související obsah

» HIIT

» Tabata na hubnutí, růst svalů i kondici

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2018 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt