Fitvit.cz » Proteiny » Aminokyseliny - základ pro svalstvo

Aminokyseliny - základ pro svalstvo

Provozujeme-li fitness aktivity či nikoliv, musíme dbát na neustálý přísun aminokyselin, což je základní předpoklad pro výstavbu svalové hmoty, ale i pro její udržení. Pokud nemáme přímo produkt, jenž je obsahuje, přijímáme většinou obyčejné bílkoviny, např. z masa či mléka. V žaludku a střevech poté dochází ke štěpení proteinů pomocí enzymů na peptidy a následně na jednotlivé aminokyseliny, jenž jsou následně využitelné pro potřeby organismu. Pomocí krevního řečiště jsou využívány pro syntézu bílkovin. Mají také vliv na výstavbu pojivových tkání, kolagenu, elastinu, šlach, kůže, vlasů, nehtů, podporují ochranné a obranné funkce, jsou součástí buněčných membrán, či podporují transport dalších látek v těle. Jednoduše lze říci, že bez aminokyselin bychom nebyli schopni žít.

Esenciální a neesenciální

Aminokyseliny dělíme je na esenciální a neesenciální. Esenciální čili nezbytné, jenž si tělo neumí vytvořit samo a tudíž je nutné přijímat je ve stravě. Neesenciální si naopak tělo dokáže vytvořit samo. Mezi esenciální patří histidin, methionin, isoleucin, fenylalanin, leucin, threonin, tryptofan, lysin a valin. Neesenciální jsou arginin, cystein, tyrosin, alanin, kyselina asparagová, kyselina glutamová, glycin, glutamin, asparagin, prolin, serin. Tyto aminokyseliny jsou nutné pro optimální stavbu lidských bílkovin. Další jsou často přidávány do specifických doplňků stravy. Jedná se kupříkladu o ornitin, taurin nebo citrulin. Zajímavé je využívání některých typů k léčbě onemocnění či zlepšení zdraví, jednotlivě pak často k cílenému zlepšení sportovního výkonu. Nejvyužívanějšími ve sportovní výživě jsou především tzv. BCAA (větvené - Isoleucin, Leucin a Valin). Chrání svalové bílkoviny před odbouráním a pomáhají sportovcům s regenerací i výkonností . Glutamin je také hitem mezi doplňky stravy. Podporuje regeneraci, imunitu, růst svalstva, zlepšuje paměť a duševní činnost. Omezuje chuť na sladké. Arginin a citrulin podporují uvolňování NO. Tím se zvyšuje průtok krve ve svalech během tréninku, které pak reagují růstem v důsledku přísunu většího množství živin.

Hrozba předávkování

Jak se říká všeho s mírou. To platí i v případě aminokyselin. Nedoporučuje se především neřízené užívání volných čili jednotlivých aminokyselin bez toho, abyste věděli co děláte. Ideální je v tomto případě řízené podávání a sledování buď sportovním lékařem nebo specialistou dietologem. Každopádně je nutné dodržovat dávkování uvedené na etiketách výrobků. Udává se, že volné formy by se neměly dávkovat ve větším množství než 1,5 g na jeden konkrétní typ. Příjem více než 5 g pak může být dokonce rizikové. Vyšší příjem jedné aminokyseliny může zhoršit využití dalších, dochází k nerovnováze a případným zdravotním komplikacím. To však neplatí pro produkty s kompletním spektrem, které by v předepsaném množství od výrobce měly usnadnit růst, chránit a regenerovat svalovou hmotu. Platí tedy že při běžném využívání volíme produkty s komplexním spektrem potřebným pro syntézu bílkovin, jednotlivé volné aminokyseliny pouze za předpokladu, že víme co děláme, nejlépe pod dohledem lékaře či dietologa.

Pestrost zdrojů

Ideálním zdrojem aminokyselin je například syrovátkový protein, jenž patří mezi nejkvalitnější zdroje bílkovin vůbec. Složení aminokyselinového spektra syrovátky je velmi podobné ideálnímu složení proteinů potřebných pro syntézu bílkovin. Z potravin pak lze doporučit takové zdroje, jako mléko a výrobky z něj, libové maso, především z drůbeže jako kuře či krůta, nejlépe bez kůže, dále pak ryby, vejce, ale i sója a další luštěniny. V přiměřeném množství lze využít i další živočišné zdroje, jako hovězí či vepřové maso, nicméně je zde nutné dbát na výběr pouze libových částí bez velkého podílu tuku.

Je nutné je kupovat?

Pro obyčejného člověka je vhodné dbát na pestrou stravu, jenž by měla přísun aminokyselin zabezpečit. Kdo se chce zlepšit ve sportu, může využít proteinové přípravky, jako například syrovátku nebo kasein, ve kterých jsou pochopitelně aminokyseliny obsaženy. Jen se musí naštěpit do stavu, aby byly pro tělo vstřebatelné. Kdo pak usiluje o nárůst svalové hmoty, lze je doporučit jako vhodný doplněk k plnohodnotné stravě, jenž by měl zvýšit množství živin potřebných pro regeneraci a výkon.

Zcela bez zajímavosti není ani fakt, že bílkoviny hrají klíčovou roli při redukčních dietách. Chrání svalovou hmotu před odbouráváním a úspěšnost hubnutí je přímo závislé na ochraně stávající svalové hmoty, což aminokyseliny dokážou společně s úpravou stravy a zvýšením energetického výdeje. Lze to pochopitelně zvládnout i bez nich, nicméně právě ony dokáží hned po ránu, před či po tréninku zabránit rozpadu svalových bílkovin právě rychlejším vstřebáním, než když je využita pouze běžná strava a tak při dodržování všech zásad při cvičení a stravě lze s nimi dosáhnout cíle rychleji a o něco jednodušeji.

Počítejte s faktem, že je-li proteinů a tím pádem i aminokyselin ve stravě málo, tělo si je ihned vezme ze svalových bílkovin, které se začnou odbourávat pro potřebu těla, což je jistě nežádoucí stav nejen pro sportovce usilující o nárůst svalové hmoty, ale i pro ostatní, kterým záleží na stavu svého zdraví. Hlídejte si tedy příjem bílkovin pro správný chod celého organismu, jenž má vliv nejen na sportovní, ale i pracovní výkon během dne. Aminokyseliny lze použít v případě, kdy potřebujeme zvýšit příjem bílkovin bez nadměrného přetěžování trávicí soustavy velkým objemem stravy. Základ by však měla vždy tvořit běžná a kvalitní strava a aminokyseliny použít jako doplněk dodávající potřebné živiny.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Syrovátkový protein

» Kasein chrání svaly

» Bílkoviny a jejich základní rozdělení

» Vejce plná živin

» CLA - konjugovaná kyselina linolová

» Sójový protein

» Budování svalové hmoty - 2. část (o stravě)

» Pycnogenol pro zdraví i sportovní výkon

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt