Fitvit.cz » Proteiny » Arginin - aminokyselina nejen pro sport

Arginin - aminokyselina nejen pro sport

Mezi zajímavé aminokyseliny můžeme zařadit Arginin. Sportovci ji využívají pro její údajné schopnosti zlepšovat výkon, a to hned v několika směrech. Měla by působit na zvyšování produkce přirozeného růstového hormonu, přeměňuje se na oxid dusnatý (NO), je prekurzorem kreatinu, společně s dalšími látkami prý dokáže ovlivnit sportovní výkon. Všechny tyto výhody se zdají tak významné, že ačkoliv, na rozdíl od růstu, v dospělosti arginin není potřeba, přehlížet by ji bylo, co se týká sportu, chybou. Krom toho se v poslední době arginin prezentuje také jako přípravek na potenci. Svou schopností roztahovat cévy může totiž tyto funkce podpořit. Pokud však zvýšíme svou trénovanost, uděláme v tomto směru daleko více, než když bereme jakýkoliv přípravek a pasivně čekáme na zlepšení. A kupodivu právě pravidelné sportování a zdravý životní styl dokáží v této oblasti udělat mnohem více. Doplňky stravy pak mohou podpořit naše snažení.

Kde se nachází arginin v přirozené formě? I když ho nebudeme brát jako doplněk stravy, lze přeci jen něco udělat, abychom zabezpečili alespoň příjem této látky ze zdrojů, které jsou na něj bohaté. To je určitě důležitější, protože samotná strava je základem našeho úspěchu a doplňky pouze o trochu zlepšují schopnosti, jak dostat výkonnost ještě dále. Nejbohatšími zdroji jsou kuřecí maso, hodně ho najdeme také v masových vývarech, ať už v kuřecích, hovězích nebo krůtích, velký podíl nalezneme i ve vejcích a dobrou volbou jsou také ořechy. Docela překvapující je podíl argininu v sójovém proteinu, který převyšuje ten ze syrovátky o téměř čtyřnásobek. Další důvod, proč doplňovat proteiny z různých zdrojů.

V současné době asi nejčastějším argumentem, proč se bere arginin, je jeho schopnost zvyšovat v těle hladinu oxidu dusnatého (NO). Ten dokáže zvětšovat průchodnost cév a to znamená více krve s živinami ve svalech, lepší regeneraci a síly a dokonce prý zlepší i spalování tuků. Dietologové navíc doporučují kombinaci s dalšími látkami, které mají podobný efekt. Jsou to pycnogenol nebo citrulin.

Dalším argumentem pro arginin je údajné zvyšování produkce přirozeného růstového hormonu. V tomto ohledu se osvědčuje spolupráce s aminokyselinou glutamin. Dostatek růstového hormonu nám zabezpečí nejen dobrý základ pro růst svalů, ale také důležitou regeneraci. Pro tento efekt se, kromě stravy a doplňků, musí dbát také na dostatečně dlouhý spánek. Jeho úroveň v těle pak hraje roli i při spalování tuků. Aminokyselina se používá i jako spalovač tuku a bylo zjištěno, že lidé se při jeho dodávání do těla lépe zbavují tuku a přitom si zachovávají svalovou hmotu, což znamená přesně ten stav, o který usilujeme při redukci nadbytečné hmotnosti. Z toho důvodu bychom na arginin neměli při hubnutí zapomínat.

Pro sport pak arginin znamená i podporu tvorby tak důležité látky, jakou je kreatin. Kdo jej již někdy zařadil do své stravy, určitě pocítil změny především co se týká zlepšení silových a rychlostních schopností a zároveň se lépe buduje nová svalová hmota.

Ani arginin však není úplně neškodný, pokud se bere ve větším množství. Za bezpečné se považuje asi 1 – 1,5 g denně. Mnohdy se ale doporučuje mnohem větší dávka, a to dokonce 3 – 5 g několikrát za den. V tom případě bychom měli nejprve požádat sportovního lékaře nebo dietologa, jaké dávky si mohu dovolit. Naproti tomu komplexní aminokyselinový přípravek obsahující všechny aminokyseliny lze brát i dlouhodobě. Arginin není vhodný pro osoby, které jsou náchylné na vznik oparů. Pro zmenšení tohoto rizika se používá jiná aminokyselina, a to Lysin. Dokonce se uvádí, že při spolupráci těchto aminokyselin lze dosáhnout stejných účinků ohledně přirozené produkce růstového hormonu, ale s nižší dávkou argininu. I u Lysinu by neměla přesáhnout denní dávka 1,5 g. Některé vědecké studie naznačují, že by mohl arginin působit i proti ateroskleróze.

Jak tedy vnímat arginin jako doplněk stravy. Určitě od něho nelze očekávat, že za nás vyřeší všechny problémy s výkonností. Také tréninkovou práci musíme podstoupit sami a žádné obcházení pomocí suplementů nebude fungovat, pokud tělu nedáme dostatečný impuls v podobě tvrdého tréninku. Jestliže však náš soupeř bere arginin a díky tomu bude zvedat těžší váhy v tréninku, bude rychleji regenerovat, mít větší hladinu růstového hormonu a tím schopnost častěji trénovat, nepochybně pak nad námi takový soupeř vyhraje. Proto je důležité mít dobře vyvážený jídelníček který zabezpečí všechny potřebné živiny a dobře vybírat i doplňky stravy, které mohou pomoci v regeneraci i výkonnosti.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» BCAA – větvené aminokyseliny

» Výběr proteinu

» S čím je výhodnější míchat protein

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt