Fitvit.cz » Zelenina » Červená řepa prospívá našemu tělu

Červená řepa prospívá našemu tělu

Možná si někdo vzpomene na dobu, kdy dostával ve školní či závodní jídelně salát z červené řepy. Většině lidí nechutnal, což možná způsobilo pravidelné servírování bez možnosti volby. Pokud však někdo z těchto důvodů na řepu zanevřel a přitom sportuje a snaží se žít zdravým životním stylem, pak by měl svůj přístup k této zelenině přehodnotit.

Látky podporující výkon

Kdo tuto zeleninu běžně konzumuje, přináší mu nemálo výhod a měla by působit na výkonnost i regeneraci. Stále více sportovci používají doplňky stravy podporující produkci oxidu dusnatého. A právě červená řepa obsahuje dusíkaté látky, které se v těle uvolňují a zvyšují množství oxidu dusnatého. Ten dokáže zvětšit průchodnost cév, takže se ke svalům dostane více krve s potřebnými živinami a kyslíku. To znamená nejen větší výkonnost, ale i lepší regeneraci po tréninku. Výhodou látek obsahujících dusík v červené řepě je jejich přirozená přítomnost.

Červená řepa má však i další výhody. Nachází se v ní totiž látka zvaná betain (někdy se lze setkat s názvem trimethylglycin), která by také mohla ovlivňovat výkonnost a chod organismu. Vědci například zjistili, že sportovcům, kteří doplňují betain, se v těle zvýšila hladina hormonů ovlivňující svalový růst a regeneraci. Optimální hladina růstového hormonu nám pomáhá spalovat i přebytečný tuk, což lze použít ve strategii při hubnutí. Betain dle vědců může pomoci zvýšit sílu a vytrvalost. Ve studiích se tvrdí, že by mohl ovlivnit produkci kreatinu v těle a také se s ním prodává v doplňcích stravy. A každý sportovec ví, jak dokáže kreatin zlepšit výkon zejména u krátkodobějších aktivit. Když pak lze pomocí betainu jeho schopnosti ještě zlepšit, mohlo by to pro sportovce znamenat výhodu oproti těm, kteří tuto látku nevyužívají.

Betain v řepě má mít dle vědců dobrý vliv na játra a klouby, metabolismus a také by měl ovlivňovat pozitivně oběhovou soustavu. Zde hraje betain důležitou roli, protože snižuje hladinu nepříznivě působící aminokyseliny homocystein, což přispívá nejen pro udržení dobrého stavu oběhové soustavy, ale dokonce se předpokládá, že by nedostatečná přítomnost betainu mohla znamenat i zvýšené riziko vzniku rakoviny.

Zdroj vitamínů a minerálů

V řepě nalezneme i vitamíny a minerály. Nejvíce je zde hořčíku, kyseliny listové, draslíku, vítamínů skupiny B nebo vitamín C. Přítomen je pak také např. vápník, železo nebo měď. Kyselina listová by měla ještě více zlepšit působení oxidu dusnatého, vitamíny skupiny B působí na metabolismus, vitamín C antioxidačně. Nedostatkem hořčíku může trpět mnoho lidí, a přitom jde o klíčový minerální prvek, který by neměl být v deficitu u žádného člověka a natož pak u sportovce. Může pomoci třeba proti křečím nebo se spánkem. Společně se zinkem se využívá ve speciální směsi zaměřené na nárůst nové svalové hmoty.

Ze 100 g této zeleniny získáme okolo 1,3 g bílkovin, 8 - 10 g sacharidů a malé množství tuků (0,1 g). Energie lze ze 100 g využít přibližně 40 kcal. Některé zdroje uvádí až téměř 50 kcal. Využít lze zde i přítomné vlákniny, které je v dnešní stravě také nedostatek a pomůže nám s rychlejším průchodem přijaté stravy trávicí soustavou.

Šťavelany

Snad jedinou nevýhodou červené řepy je vyšší obsah šťavelanů, které mohou podpořit vznik ledvinových kamenů. Proto se doporučuje konzumovat červenou řepu v omezeném množství, kdy by neměly hrozit od šťavelanů obtíže. Kdo má tyto potíže, měl by zařadit řepu do jídelníčku až po poradě s lékařem. Pokud by chtěl někdo využít ve stravě většího množství betainu a látek podporujících vznik oxidu dusnatého v těle, může k tomu kromě řepy využít také doplňků stravy. Pro zvýšení podpory vzniku oxidu dusnatého se používá např. aminokyselina arginin a betain se prodává v doplňcích stravy pod názvem trimethylglycin, např. ve směsích společně s kreatinem. V těle betain vzniká také například z lecitinu.

Další nevýhodou, i když tentokrát nemá negativní vliv, může být pro někoho nepřijatelná chuť. Mnozí znají řepu naloženou v octu. Přidat ji ale můžeme do jakéhokoliv salátu i v syrovém stavu. A v kombinací s jinými potravinami by nám její chuť již nemusela být tak nepříjemná. Dá se pít i ve formě šťávy, kterou lze také naředit s jinými druhy.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Špenát

» Cibule - pro sport, zdraví i na ochucení

» Okurka osvěží a doplní vodu

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt