Fitvit.cz » Zelenina » Chřest pro potřeby fitness

Chřest pro potřeby fitness

Pro stravu jsou vhodné potraviny, které obsahují co nejvíce živin a přitom udrží naší hmotnost v přijatelné mezi. K těmto potravinám lze zařadit i chřest. Dříve byl označován jako jídlo pouze pro bohaté. To se však již změnilo a vyzkoušet si ho v jídelníčku může téměř každý. Chřest tak můžeme zařadit k zelenině s vysokou přidanou hodnotou. Hodí se pro lidí, kteří chtějí zhubnout, využijí ho sportovci, kteří usilující o regeneraci, a zároveň je vhodný díky přítomnosti důležitých živin pro zachování správné funkce organismu.

Chřest je unikátní v tom, že je opravdu nízkokalorická potravina a přitom obsahuje poměrně velké množství mikroživin a fytochemikálií. Ze 100 g zeleniny získáme pouze 22 kcal, 2 g bílkovin a asi 3 g sacharidů. Tuk je zde pouze v množství cca 0,1 g. Jde tedy o ideální potravinu vhodnou do redukčních diet. Krom toho zde nalezneme i důležitou vlákninu, která naše snahy o hubnutí ještě více podpoří. Další výhody vlákniny netřeba zdůrazňovat, ale i tak je nutné podotknut, že jí v jídelníčcích máme nedostatek. Tento fakt může být jedním z důvodů, proč patříme k zemím s vysokým počtem lidí s rakovinou tlustého střeva. Měli bychom se proto stát většími milovníky zeleniny a ovoce, které patří společně s celozrnným pečivem k nejbohatším zdrojům vlákniny.

Pokud se však vrátíme k chřestu, zjistíme, že se v něm nachází i důležité vitamíny a minerály. Jsou to zejména vitamíny skupiny B, vitamín C a E nebo kyselina listová. Všechny bezezbytku zužitkujeme i pro naše fitness aktivity. Vitamín C se podílí na tvorbě kolagenu či karnitinu a působí jako antioxidant, podobně jako vitamín E. Vitamíny skupiny B se podílí na metabolismu živin a kyselina listová má vliv na již mnohokrát zmiňovaný oxid dusnatý. Ten dokáže roztahovat cévy, čímž se zvýší průtok krve a ke svalům se dostane více živin. To může znamenat nejen lepší regeneraci, ale i lepší výkon při sportování. Z minerálů pak mají největší zastoupení hořčík, draslík, vápník, využít lze i železo, selen, zinek nebo mangan. Kromě jiných funkcí lze zejména ve sportu využít vliv hořčíku a vápníku na svalovou práci a zinek může působit na sílu svalů.

Chřest obsahuje také karotenoidy, flavonoidy nebo saponiny. Ty účinkují nejen antioxidačně, ale například u saponinů se předpokládá i jejich působení proti vzniku rakoviny.

Zajímavostí je působení chřestu proti stresu a depresi. Vědci zjistili, že výtažek z něj účinkuje podobně jako antidepresivum. Ačkoliv byla studie provedena na krysách, určitě je to další důvod pro konzumaci zeleniny, která na rozdíl od farmak většinou nemá nežádoucí účinky. Kromě dobré stravy pak dobře působí na stres a špatnou náladu i pohybová aktivita a zdravý životní styl. Proč tedy nepřidat další funkční potravinu s obsahem mnoha látek, jakým je právě chřest.

Měl by být spotřebován hned po nákupu a již při něm je potřeba koupit pouze čerstvou zeleninu, která zajistí správnou chuť. Nekupujeme povadlý nebo již viditelně nahnilý chřest. Jeho příprava je různá, ale měli bychom dávat přednost co nejšetrnější přípravě, která zabezpečí, aby zůstaly zachovány užitečné látky. Na úpravu jsou citlivé zejména vitamíny, jejichž množství se poté v pokrmu vlivem úpravy snižuje. Říká se, že chřest patří mezi zeleninu s vlivem na naše zdraví a dokonce se mu někdy říká elixír mládí. Až tedy každý rok začne přibližně dvouměsíční sezóna této zeleniny, nezapomeňte jí zařadit v do svého jídelníčku. Samozřejmě lze chřest sehnat celoročně i mražený nebo naložený, ale přeci jen čerstvý bude obsahovat nejvíce živin. Jestliže se rozhodneme dělat něco se svojí postavou, a to by měli všichni, neměla by tato zelenina v našem jídelníčku chybět. Chytří lidé však nečekají, až přijde období chřestu, protože nejideálnější doba na úpravu tělesné hmotnosti a změnu životního stylu není závislá na ročním období, pokud člověk změnu opravdu chce provést. Široký výběr zeleniny nám v tomto snažení může pomoci.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cibule - pro sport, zdraví i na ochucení

» Okurka osvěží a doplní vodu

» Červená řepa prospívá našemu tělu

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt