Fitvit.cz » Strava » Co jíst večer - i večeře je důležitá

Co jíst večer - i večeře je důležitá

Každé jídlo během dne doplňuje energii, ale zároveň plní určitou funkci a není úplně jedno, co v konkrétní části dne konzumujeme. Vše závisí i na cíli, který chceme dosáhnout. Jiné bude složení jídla pokud usilujeme o nabírání svalové hmoty a odlišné bude i v případě, jestliže se snažíme hubnout. V obou případech ale musíme udělat vše pro ochranu svalové hmoty.

Večerní jídlo často rozhoduje o tom, zdali naše úsilí bude úspěšné. Můžeme si pomocí tohoto jídla zabezpečit kvalitní svalovou hmotu, ale pokud volíme špatné potraviny ve špatnou dobu, lze také nabírat poměrně velké množství podkožního tuku.

Jednoduché cukry večer nepotřebujeme

Nejprve si povíme, co bychom měli večer vynechat. Ze sacharidů to jsou zejména jednoduché cukry. Kromě dortů, sušenek nebo bílého pečiva se nachází také v ovoci. Ačkoliv je ovoce velmi prospěšné, je chybou ho jíst ve večerních hodinách. Obsahuje totiž jednoduché sacharidy a ty už večer nejenže většinou nepotřebujeme, ale navíc se i lehce v tuto dobu přeměňují na tukovou tkáň. Večer totiž klesá citlivost organismu na inzulín. Uvolní se ho tedy více, což znamená, že se poté také lehčím způsobem nevyužitá energie uloží jako tuk. Z tohoto důvodu večer nekonzumujeme jakékoliv jednoduché cukry.

Dalším argumentem proti konzumaci jednoduchých sacharidů večer je produkce růstového hormonu. Ten se uvolňuje ve spánku a pokud přijmeme velké množství sacharidů, můžeme tento proces potlačit. Přitom růstový hormon je v noci důležitý pro regeneraci a také pro spalování tuků, takže kdo chce zhubnout, měl by se zajímat i o tento problém.

Tuky jen ty zdravé a v malém množství

Další rizikovou potravinou, a to nejenom na večer, jsou tučná jídla obsahující nasycené a transmastné kyseliny. Proto se vyhýbáme konzumaci většiny uzeniny, křupek, brambůrek, sušenek, čokolád, zákusků atd. Naopak tzv. zdravé tuky by měly být ve večerním jídle v přiměřeném množství obsaženy. Jejich přiměřená přítomnost v jídelníčku dokáže pomoci s nárůstem svalů a spalováním tuků.

Je tedy nanejvýš vhodné vybírat si ty správné tuky, které jsou obsaženy např. v semenech, olivovém oleji nebo lze konzumovat i ořechy. Zcela zásadní je zbavit se zlozvyků, jako jsou například nepřetržité pojídání čehokoliv během večerního sledování televize nebo noční vyjídání lednice, které je většinou způsobené tím, že jíme nepravidelně a hlad se ozve často večer. Pokud tedy jíme večer dvě jídla, pak to první by mělo obsahovat proteiny a menší množství komplexních sacharidů (brambory, těstoviny, celozrnné pečivo, zelenina) a druhé menší jídlo by pak mělo obsahovat již většinou proteiny a malé množství zdravých tuků (lněné semínko, ořechy, olivový olej, CLA).

Proteiny před spánkem zabrání odbourávání svalové hmoty

Vhodné proteiny na večer jsou z kaseinu, lze konzumovat i kuřecí prsa, některé druhy ryb, krůtí maso nebo čistou vaječnou bílkovinu. Nejvhodnější je ovšem speciálně vyrobený kaseinový protein, který se postupně uvolňuje a během dlouhého spánku nepřetržitě a pomalým způsobem zásobuje tělo potřebnými aminokyselinami. Naproti tomu syrovátka v noci není optimální, protože se rychle vstřebá a nebude zabezpečeno nepřerušené dodávání aminokyselin.

Vhodný protein na večer vyhledávají hlavně sportovci, kteří potřebují vychytat každý detail pro co nejlepší výsledky. Kdo cvičí pro fitness styl, nemusí být sice ve stravě tak precizní, ale každopádně i takový sportovec pak dokáže těžit z lepší ochrany svalové hmoty v noci, což mu za prvé zrychlí metabolismus, dále zkvalitní svalovou hmotu a nakonec i pomůže odstraňovat přebytečné kilogramy. Správným chodem organismu a dodáváním potřebných živin pak zabezpečí i dokonalou regeneraci.

Řešením pro fitness postavu je večer dát přednost proteinům a příznivým tukům, které ochrání svalovou hmotu během spánku a podpoří přirozenou produkci růstového hormonu, což nastartuje jak svalový růst, regeneraci, tak i spalování tuků. Proteinů by nemělo být v jídle více než 30 g a tuků okolo 5 g, spíše ale méně než více. Samozřejmostí musí být doplnění tekutin, ale v žádném případě nesmí jít o slazené nápoje a limonády, ale musíme zvolit čistou vodu.

Některé vědecké studie pak tvrdí, že by určité potraviny a látky v nich mohly pomoci, pokud je přidáme do jídelníčku k večernímu jídlu. Patří k nim například česnek, který údajně dokáže snížit riziko odbourávání svalových bílkovin během spánku. Pomoci může i aminokyselina arginin, která díky působení na produkci růstového hormonu může podpořit spalování tuků a budování svalů. Můžeme zařadit i rybí tuk, který dle vědců může pomoci redukovat tělesný tuk, ačkoliv sám patří mezi tuky. EPA a DHA jsou obsaženy např. v rybách, jako je losos.

Podobně prospěšná může být také CLA, která bývá obsažena např. v masu nebo mléčných výrobcích, ale pouze za předpokladu, pokud se zvířata pasou na pastvinách a konzumují přirozenou stravu. CLA dle vědců dokáže podpořit odbourávání tuků a budování svalové hmoty.

Večeře pro hubnutí i svaly

Správně zvolená večeře dokáže pomoci jak při hubnutí, tak i při budování nové svalové hmoty. Rozhoduje, jak úspěšní při těchto činnostech budeme. I když se nejčastěji dozvíme o důležitosti snídaně nebo potréninkového jídla, správně zvolená večeře patří k dalšímu článku, jak se dostat do formy a do budoucna si ji i udržet. Naopak je velkou chybou večer již nejíst, protože tím riskujeme, že se začnou odbourávat svalové bílkoviny, což nechce ani ten, kdo se snaží svaly budovat, ani ten, kdo chce zhubnout, protože svalová hmota udržuje rychlejší metabolismus. Kvalitní večeře dokáže svalovou hmotu ochránit.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Které tuky a sacharidy mohou za nadváhu

» Jak podpořit chuť k jídlu

» Já cvičím a partner ne - co jíst

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt