Fitvit.cz » Zdraví » Dělená strava může být vhodná alternativa

Dělená strava může být vhodná alternativa

Mnozí již jistě slyšeli pojem dělená strava, která je často spojována s hubnutím. Dělená strava má však trochu jiný význam. Působí velmi dobře na trávení, se kterým má mnoho osob potíže. A komu nefunguje optimálně trávicí soustava, prakticky se nemůže dopracovat ani k dobrému zdravotnímu stavu. Některé zdroje tvrdí, že lze používat dělenou stravu neomezeně, jiné zase doporučují používat tuto metodu jen v určitých částech roku, např. při požadavku na redukci hmotnosti, při přípravě na závody nebo když potřebujeme očistit organismus a upravit trávení. Jestliže je dělená strava využívána nesprávně, mohou pak v jídelníčku chybět důležité živiny. Kdo ji drží, měl by se zajímat o složení živin v jednotlivých potravinách, což může být v počátku náročné, ale zároveň si do budoucna osvojí znalosti, které ho posunou k dodržování vyvážené stravy i při případném ukončení dělené stravy. Bude pak znát přesné složení potravin, což může vést k jejich správnému výběru v dalších fázích života. Ovlivníme tak nejen vzhled k lepšímu podílu svalové hmoty, ale zároveň si lze udržet lepší zdravotní stav do vyššího věku.

Potřebné vědomosti o potravinách

Podstatou tohoto výživového stylu je oddělit potraviny, které se jiným způsobem tráví a zároveň tak společně působí nepříznivě. Využívá se toho, že bílkoviny se tráví v žaludku, zatímco tuky a sacharidy až v tenkém střevě. Společně je pak dovoleno jíst bílkoviny s tuky, sacharidy s tuky, ale již ne bílkoviny a sacharidy. Jestliže konzumujme všechny složky potravy najednou, může pak docházet vlivem špatného trávení až k hnilobným procesům. Pokud navíc ve stravě chybí důležitá vláknina, zaděláváme si do budoucna na pořádný problém.

Některé postupy radí střídat dny, kdy konzumujeme sacharidy a dny, kdy přijímáme bílkoviny. Tento postup však není příliš vhodný, pokud usilujeme o budování nebo udržení svalové hmoty, což by mělo být cílem téměř vždy. V sacharidových dnech by totiž mohlo dojít při nesprávném výběru potravin k nízkému příjmu bílkovin, což by mohlo vést k odbourávání bílkovin ze svalové hmoty, což je nežádoucí stav nejen z estetického hlediska, ale také zdravotního a může se nám tím i zpomalit metabolismus. Aktivní svalová hmota se výrazně podílí na bazálním metabolismu a lze tak spalovat výrazně více tuku v klidovém stavu. Mnohem výhodnější je tedy způsob dělené stravy, kdy v jednom dni střídáme jídla s bílkovinami a sacharidy, ale odděleně a s odstupem několika hodin mezi jednotlivými jídly, aby byla splněna podmínka dělení stravy.

Další velkou výhodou dělené stravy je příjem většího množství ovoce a zeleniny. A protože obsahují mnoho vitamínů, minerálů, fytochemikálií a důležité vlákniny, má to vliv na naše zdraví a zároveň se dostaví postupné snižování váhy, zvláště pokud současně s dělenou stravou pravidelně zařazujeme pohybovou aktivitu.

Zajímavostí je například možnost konzumovat proteinové doplňky s jednoduchými sacharidy, protože jednoduché cukry se velmi rychle stráví a proto nebrzdí procesy trávení bílkovin. Jde tedy o výjimku v kombinaci proteiny - sacharidy, ovšem za předpokladu, že do doplňku nic dalšího nepřidáváme, takže ani mléko, ovoce, ořechy atd. Pokud je protein v podobě hydrolyzátu, pak je to úplně nejvhodnější složení a tyto živiny lze velmi rychle využít, například po tréninku.

Kombinace vybírat rozvážně

Co se týká kombinací, tak to je vcelku složité téma a většinou stejně nezbude nic jiného, nežli zkoušení kombinací a zdali na konkrétního člověka nepůsobí negativně. Zde je potřeba znát, které potraviny jsou zdrojem bílkovin, sacharidů a tuků, protože v opačném případě pak nevíme, co vlastně kombinovat. Nejčastěji kombinujeme maso a zeleninu, ovoce s ořechy, k masu a zelenině lze přidat trochu tuku, třeba olivový olej do salátu, maso lze kombinovat i s ovocem, případně s papájou, která obsahuje enzym papain, který pomůže s trávením bílkovin, což je velmi příznivé. Dále to mohou být např. ořechy s medem. Maso by mělo být buď vařené nebo dušené a nemělo by být připravováno v trojobalu nebo zahušťována šťáva moukou, protože by už to byla kombinace bílkovina – sacharidy.

Mezi sacharidy patří například těstoviny, rýže, brambory či obiloviny, které lze opět kombinovat se zeleninou a opět lze přidat trochu tuku. Příliš mnoho zeleniny najednou může způsobit nadýmání, takže přeci jen i zde je vhodné vyhýbat se extrémům. Kdo chce skutečně plnit dělení, pak je nejjistější jíst vždy jednu potravinu, např. maso doplněné zažívacími enzymy. Jedině tom případě lze mít jistotu, že se v těle nebude dít neočekávaná reakce. Na druhou stranu dodržovat tento styl asi moc lidí dlouhodobě nevydrží, takže se po nějakém čase vrátí k normální stravě. Důležité ale je, aby byla co nejednodušší, vyvážená a s dostatkem všech živin. Pokud se někdo vrátí k běžnému jídelníčku, který mu již předtím dělal potíže, nejen že se tyto potíže vrátí, ale zároveň opět přibere na váze, a to zejména nadbytečný tuk.

Jednoduchost

V podstatě by něco jako dělená strava nebylo vůbec nutné používat, pokud by se člověk řídil pravidlem jíst jednoduše s větším podílem zeleniny a ovoce. Čím komplikovanější jídlo je, tím více namáháme trávicí soustavu, samozřejmě ke své škodě. Tím, že budeme jíst jednoduše, neznamená, že bychom nepotřebovali v potravinách bohaté spektrum všech živin. A to nám právě jednoduché a co nejméně průmyslově zpracované potraviny mohou dodat.

Dělenou stravu nejvíce ocení ti, kteří mají problémy s konzumováním smíšené potravy. Potíže může způsobit např. nedostatek trávicích enzymů, či chybějící příznivé trávicí bakterie. Lidé poté mohou pociťovat pocit plnosti, nadýmání a známý pocit těžkosti, kteří znají všichni, jestliže se někdy přejedli sice dobrým jídlem, ale velmi těžko stravitelným, po němž zákonitě musely přijít potíže.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Papája pomáhá trávit proteiny

» Kolik, kdy a jaké tuky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt