Fitvit.cz » Zdraví » Držení těla

Držení těla

Správné držení těla dává postavě eleganci, chrání nás před zraněním, udržuje orgány na správném místě. Mnozí se ale hrbí, naklánějí, což má negativní vliv na páteř. Vlivů, proč se tak děje, může být hned několik, počínaje špatnou technikou při cvičení, jednostranným zatěžováním u různých druhů sportů, nemocí pohybového aparátu, či přirozeným stárnutím organismu.

Nejhorší je případ, kdy se držení těla projeví nemocí, která se vždy musí řešit za dohledu lékaře. Pakliže provozujete sport, u kterého dochází k jednostrannému zatěžování některé části postavy, je vhodné zařadit kompletní posilovací program, které tyto nerovnováhy odstraní. Je pochopitelně nejjednodušší tomuto stavu předcházet a cvičit poctivě celé tělo v pravidelných týdenních cyklech. Pokud už k problémům dojde, je vhodné je řešit pomocí fyzioterapeuta a trenéra.

Dodržovat techniku cvičení

Co se týká špatné techniky, tak v mnoha případech souvisí s používáním příliš těžkých vah, které jednotlivec nezvládá a učí tak tělo vyrovnat se velkým zátěžím nepřirozenými polohami, které vedou ke špatným návykům a držení těla. Řešení je postupovat zcela obráceně, než si naložit velkou váhu a čekat, až si tělo zvykne. Noví nadšenci by si měli především uvědomit, že vybudování svalstva nějaký čas bude trvat a měli by postupovat pomalými, ale systematickými kroky vpřed.

Zpevnit korzet postavy cviky bez činek je vhodným postupem do úplného počátku. Při přechodu k činkám si nejprve osvojit techniku velmi lehkými váhami. Jakmile je zvládáte, tělo si samo řekne o navýšení váhy a budete postupovat mnohem rychleji v plnění svých cílů. Jestliže cvičíte správně, poradíte-si se správnou technikou velmi rychle. Když se naopak poté chyby odstraňují, trvá to obvykle mnohonásobně déle. Důležité je zároveň cvičit tak, aby svalové skupiny zůstávaly v rovnováze a tak musí být vyváženy svaly břicha a spodních zad, bicepsu a tricepsu, prsních svalů a svalů zad, především oblasti vrchní a mezilopatkové atd.

Je nutné si také hlídat, aby se svaly nezkracovaly, což se dá omezit prováděním cviků v celém rozsahu pohybu a na závěr cvičení provádět strečink. Ne nadarmo se říká, že tělo se má cvičit jako celek a neupřednostňovat žádnou skupinu pře dalšími. Výjimkou je právě napravování stavu, kdy se dává přednost zaostávající svalové partie, aby se dosáhlo vyváženého stavu.

Udržovat se do co nejvyššího věku

Jak stárneme, tělo ochabuje. To lze účinně oddálit posilováním svalstva. Právě ochabování svalové hmoty má za následek, že nosná struktura těla neudrží kosti, vazy, klouby a páteř na určených místech a jeho držení není ideální. Z toho pramení především bolest v zádech, ale může to mít vliv i na vnitřní orgány. Pokud je narušeno držení těla, je vhodné nejprve cvičit bez činek. Poté se za dodržení techniky může zvyšovat postupně zátěž, dovolí-li to silové schopnosti jednotlivce a jsou-li napraveny chyby.

Nevhodná práce a nezdravý životní styl neprospívají

Bohužel i v dnešní uspěchané době nepřeje správnému držení těla ani naše pracovní náplň. V mnoha případech dlouhodobé stání u strojů či montážních linek, špatné zvedání břemen, nebo dlouhodobé sezení u počítačů jednoduše nepřeje tomu, abychom uchovávali tělo ve správné poloze. Vše pak umocňuje unavenost po návratu z práce, a místo toho, aby se lidé napravili posilováním, cvičením, strečinkem a aktivitou na čerstvém vzduchu, jsou mnohdy tak unavení, že se doslova svalí do nejrůznějších pozic na gauče či židle.

Naneštěstí si tímto způsobem ještě více ubližují a tak se o nějakém správném držení těla a prevenci nedá v tomto případě vůbec mluvit. I když to mnozí neuslyší rádi, tak cvičení, posilování, aerobní aktivity a protahování svalstva strečinkem jsou jedinou účinnou metodou, jak si udržet vzpřímenou a zdravě vypadající postavu do co nejvyššího věku.

Při práci a i ve volných chvílích si vždy připomínejte, jak držet postavu v přirozené poloze. Stůjte vždy vzpřímeně, s přirozeně prohnutými zády, nikdy se neohýbat dopředu tzv. hrbit. Hlava je držena rovně, pohled míří vpřed, brada mírně vzhůru. Držte linii zpevněného břicha, spodních zad a vypnutého hrudníku. Ramena držet vzadu, lopatky u sebe. Potíž je zde pro ty, kteří mají práci, kde musí být ohnutí, sedí či musí dlouhodobě stát na místě.

Při delším stání je vhodné přenášet váhu na jednu či druhou končetinu, snažit se alespoň chvilku projít a uvolnit se. Při předklonu se raději ohýbejte vlivem pokrčení nohou, nežli ohýbáním páteře, která je pak více namáhaná. Pakliže jste nuceni dlouho stát či jít delší vzdálenost, vždy si vybírejte obuv k tomu určenou, bobře anatomicky tvarovanou a zpevněnou, nikdy však na vysokém podpatku.

Správné cvičení je cestou

Technika pro udržení pozice při posilování se vztahuje k udržení bezpečné pozice především v oblasti středu těla. Oblast břicha a spodních zad je stěžejní co se týká možnosti využívání vyšších vah, ale souvisí i s držením těla, kdy bederní část musí být mírně prohnutá dovnitř, v hrudní oblasti mírně vně. Pozice musí být dodržena po celou dobu vykonávání cviku, takže nesmí dojít k povolení svalstva, naklánění na jednu stranu, nebo ohnutí trupu v polovině opakování, třeba vlivem nesprávně zvolené váhy, kterou nevládnete.

Držení těla během cvičení však neznamená soustředit se pouze na jeho střed, ale držet jej jako celek. Musí to být souhra všech svalů a jejich funkční zapojení. Používejte je. Důležitý je každý sval na postavě. Další z mnoha stabilizačním prací svalů jsou držení zpevněných svalů břicha, stažení sedacích svalů, držet vypnutý hrudník a lopatky tlačit k sobě. Krk držet v přirozené vzpřímené poloze, nesmí však dojít k ohýbání, naklánění či dokonce otáčení do stran. Pohled směřuje vpřed.

Nečinnost nic neřeší

Mnozí lidé řeší bolesti zad nečinností. To je však chyba a prevencí se zdá být jedině pravidelný pohyb, posilovací cvičení správnou technikou a žít aktivním životem. Nečinností se totiž jen prohloubí bolesti, jelikož svalstvo ještě více ochabne a tudíž nedává páteři a nosným strukturám těla potřebnou oporu.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Fitness styl dokáže oddálit stárnutí

» Psychika - mocný nástroj v tvarování postavy

» Základní trénink zad

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt