Fitvit.cz » Zdraví » Důvody, proč lidé tloustnou

Důvody, proč lidé tloustnou

Obezita je svým způsobem pandemie vyspělého světa. Ačkoliv kilogramy navíc mnoho lidí vůbec netrápí, mají nepříznivý vliv na naše zdraví. Nadváha totiž patří mezi rizikové faktory zvyšující pravděpodobnost, že vznikne některé tzv. civilizační onemocnění, jako jsou oběhové nemoci (infarkt, mrtvice, vysoký krevní tlak atd.), rakovina, cukrovka, poškození kloubů a s tím spojené pohybové potíže. To není moc optimistické, ale naštěstí existuje jednoduché řešení v podobě fitness stylu. Stačí jen chtít a vydržet. Každopádně musíme nejprve zjistit, co děláme v životě špatně a proč tloustneme.

Největší nebezpečí - plíživý nástup

Nadváha přitom nastává postupně a v mnoha případech lidi ani nenapadne, že není něco v pořádku. Začíná to malými prohřešky. Lidé nám nabízejí zákusky, nejrůznější křupky, brambůrky, oplatky, dorty, bonbóny atd. Jsou to všechno potraviny, které nepotřebujeme, ale naneštěstí nás každodenně obklopují a navíc jsou pro mnoho lidí chuťově neodolatelné. Často slýcháme názor, že ta trocha nám neuškodí. To by byla pravda, kdyby to bylo opravdu pouze trochu a občas. Většinou však jde o pravidelné konzumování, navíc doplněné popíjením sladkých nápojů.

Útočí na nás však i další nástrahy. Nevhodné potraviny se nacházejí stále kolem nás. Do mnoha potravin se přidává např. fruktózový sirup, který může také způsobovat nadváhu. V hodně potravinách se může ukrývat tzv. skrytý tuk. Na první pohled sice tento tuk nevidíme, ale při konzumaci většiny uzenin, některého pečiva, sušenek či tyčinek se skrývá opravdu velké množství tuků, v mnoha případech ztužených, čili vůbec těch nejhorších, které lze konzumovat.

Nadměrný pracovní stres

Jestliže člověk není v práci spokojený, nebaví ho nebo na něj je vyvíjen jakýkoliv nátlak, který způsobuje nadměrný stres, může to mít velmi negativní vliv na hmotnost. Po příchodu z práce se tak často stává, že dotyčný má velkou chuť na nevhodné potraviny. Takové chutě mohou znamenat nezřízené pojídání velkého množství sladkého a tučného. Pak je jen otázkou velmi krátkého času, kdy dosáhneme velkého nárůstu hmotnosti, většinou v podobě nadbytečného tuku.

Nečinnost

Ještě horší je, když člověk pod tíhou stresu, únavy a například i vlivem směnného provozu v zaměstnání, přestane s jakoukoliv aktivitou a vše řeší pouze nadměrným příjmem jídla a později má výčitky, což může mít vliv na psychiku a sebevědomí. Nečinnost tak často souvisí s problémy v práci, ale způsobit ji mohou i potíže v soukromém životě, nenaplněná očekávání od života, málo peněz na základní životní potřeby. Všechny tyto problémy však může mnoho lidí zvládnout ještě dříve, než se dostanou do nepříjemné situace. Chce to jen dobrý plán, rozumné uvažování a dlouhodobou a pravidelnou práci na sobě.

Jistě nikoho nepřekvapí, že do tohoto plánu zahrneme i starost o svou postavu a jídelníček. Vždy je potřeba plánovat životní kroky tak, abychom nic neponechali náhodě. Jestliže jsme však spokojeni sami se sebou, jsme v dobré kondici, věříme si, pak jsme na nejlepší cestě dosáhnout cokoliv. Sport a pravidelný trénink nás totiž učí ty nejlepší vlastnosti, které potřebujeme do života. Někdo sice může tvrdit, že cvičení není třeba. Je to ale naopak. Mělo by být vnitřní povinností každého, kdo to myslí se svým směřováním v životě vážně, pravidelně trénovat a starat se o svou postavu, zejména pokud má sedavé zaměstnaní.

Nevědomost - nevím co jím, jak se pohybovat

Důležité je studovat tuto problematiku a získávat potřebné informace. Lidé totiž zkouší nejrůznější návody, které však nezohledňují jejich jedinečnou individualitu. Přitom neví co mají jíst a jakou pohybovou aktivitu zvolit, aby byla činnost efektivní. Základem stravování je mít znalosti o tom, co jíme. Na každém výrobku jsou informace o energii a obsah základních živin (bílkovin, sacharidů a tuků). Jsou to zásadní informace důležité pro sestavení jídelníčku. Přitom není nutné počítat každý den kalorie, ale pouze za předpokladu, když víme, jaké množství konzumujeme. Je proto důležité nejprve spočítat energetický příjem, výdej, bazální metabolismus a vyzkoušet, jak tělo na úpravu stravy reaguje. Teprve poté lze jíst podle svých znalostí a nepočítat kalorie.

Co se týká pohybu, tak základem je každodenní chůze a posilování s váhou vlastního těla. Po vytvoření návyku na pohyb, zlepšení kondice a síly lze přidat intenzitu, další druhy aerobních aktivit a zařadit posilování s činkami. I v oblasti sestavování jídelníčku a zařazování pohybové aktivity by měli být lidé více ochotni problém řešit sami hned v počátku potíží a nespoléhat na pomoc od ostatních, až když máme vážné těžko řešitelné problémy. To ale znamená především větší zájem o své zdraví a dozvědět se co možná nejvíce o možnostech stravy i pohybových aktivit. Kdo má vědomosti, ten dokáže čelit i takovému nebezpečí, jakým je obezita. Naopak lidé bez informací v drtivé většině špatně jí a většinou vůbec nesportují nebo nedostatečně. Nelze opominout ani nedostatek spánku, který může brzdit snahy o zhubnutí, i když dodržujeme vše ostatní okolo stravy a pohybu. Pro mnohé může být úprava spánku nečekaně jednoduché řešení s nadváhou.

Začít včas jednat

Pokud na sobě pozorujeme změny k horšímu, což je zejména nárůst hmotnosti, obvodu pasu, viditelně více podkožního tuku, je nutné začít něco okamžitě dělat. V první řadě musíme vyřadit či výrazně omezit nevhodné potraviny. Není potřeba se jich vzdávat úplně, ale zároveň nesmíme jíst nevhodnou stravu každý den a ve velkém množství. Okamžitě přestat pít slazené nápoje a nahradit je neslazenou čistou vodou. A také musíme začít s pohybem. I když mnohokrát uslyšíte, že cvičit není potřeba, je to ten nejlepší způsob, jak dosáhnout vysněnou postavu a ještě si zlepšit náladu dobře odvedenou prací a pravidelným pohybem. Aktivní lidé jsou štastnější, spokojenější a úspěšnější. Neváhejte a přidejte se i vy k početné části populace, která již žije aktivním stylem fitness.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Maillardova reakce brzdí pokrok ve fitness

» Na stáří zůstat fit

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt