Fitvit.cz » Strava » Fazole – kalorie, obsah živin a význam

Fazole – kalorie, obsah živin a význam

Luštěniny se z naší stravy v poslední době téměř ztratily. V minulých dobách byly používány jako zdroje bílkovin u lidí, kteří si nemohli dovolit maso. Nyní si však maso mohou dovolit téměř všichni a proto luštěniny téměř nikdo nekonzumuje. Alespoň občas bychom je však do své stravy zařadit měli, protože obsahují i látky, které jsou poměrně zajímavé a užitečné. Mezi nejzajímavější luštěniny patří fazole, a to zejména tmavé, díky přítomnosti antioxidantů. Na druhou stranu je potřeba říci, že luštěniny mohou nadýmat a u někoho způsobovat trávicí potíže. Navíc bílkoviny z většiny luštěnin nejsou tak kvalitní jako z masa (chybí více methioninu), ale vzhledem k tomu, že bílkoviny kombinujeme a málokdo spoléhá pouze na neplnohodnotné zdroje, pak tato nevýhoda není pro kvalitu stravy důležitá. Pokud by však někdo spoléhal pouze na bílkoviny z rostlinných zdrojů, měl by sledovat i aminokyselinové spektrum těchto proteinů, aby zabezpečil všechny esenciální aminokyseliny ve stravě a v případě fazolí jedl například i rýži nebo obilniny.

Fazole patří k hodnotným zdrojům živin. Ve 100 g obsahují cca 116 kcal, 8 g bílkovin, malé množství tuku nepřesahující 1 g (cca 0,6 g) a 21 g sacharidů, které jsou komplexní. Zatímco v živočišných zdrojích bílkovin nenajdeme vlákninu, v luštěninách a také ve fazolích ji najdeme. Je to další důvod, proč potraviny kombinovat, protože například ve fazolích nejsou tak kvalitní proteiny, ale za to jimi doplníme část dávky vlákniny, která je prospěšná pro trávení. Díky fazolím získáme i množství vitamínů (zejména kyselinu listovou a další vitamíny ze skupiny B, dále také A nebo E) a minerálů. Z minerálů to jsou zejména hořčík, vápník, železo, zinek, draslík, ale také i vysoký obsah fosforu, který tak může bránit vstřebávání hořčíku a vápníku. Z toho plyne, že bychom sice fazole měli zařadit do jídelníčku, ale zase bychom to s nimi neměli přehánět.

Tmavé druhy fazolí obsahují i cenné antioxidanty. Podobně jako u borůvek se zde nachází anthocyanin. Jde o přírodní barvivo a tvrdí se o něm, že působí proti rakovině, zánětům a dalším civilizačním onemocněním. Každopádně bychom se z hlediska sportu a regenerace měli zaměřit zejména na antioxidační činnost, což by mělo zlepšit schopnost regenerace a následně i výkonnost. Dokonce se u látky anthocyanin tvrdí, že by mohla pomoci s hubnutím. Tmavé fazole patří mezi nejbohatší zdroje tohoto antioxidantu a oproti borůvkám je cenově výhodnější. Abychom však nebyli závislí pouze na těchto dvou zdrojích, pak lze tuto látku nalézt také v černém rybízu, ostružinách, jahodách, malinách nebo brusinkách.

Mezi nevýhody luštěnin lze zařadit již zmíněné nadýmání. To je velmi nepříjemné a pravděpodobně z tohoto důvodu nemají mnozí lidé luštěniny v oblibě. Nadýmání lze snížit tím, že se luštěniny před vařením namáčí ve vodě. Můžeme je také oloupat a v průběhu vaření se dále doporučuje vyměnit voda. Už i zde je vidět, že příprava jídla z luštěnin může být dalším důvodem, proč nejsou oblíbené.

Pro doplnění živin a dalších látek se rozhodně vyplatí fazole občas do svého jídelníčku zařadit. Zcela nevhodná je však známá kombinace luštěnin s uzeným. Je potřeba vymyslet něco stravitelnějšího a upřímně řečeno i chutnějšího, jako různé saláty či lze zkusit cizokrajné recepty. Asi nejpřínosnější budou tmavé fazole díky přítomnosti antioxidantů, a to zejména látky zvané anthocyanin. Zvýšíme s nimi i příjem proteinů a vlákniny a neobsahují téměř žádný tuk. Kromě toho jsou fazole cenově příznivější než maso, takže kombinace různých druhů přinese nejen lepší spektrum živin v jídelníčku, ale ušetřit lze i peníze. Každopádně jedině dobře sestavený jídelníček, který obsahuje vše potřebné pro naše tělo, může pomoci s vytvarováním postavy a zlepšením regenerace, což pak poznáme na zvýšené výkonnosti.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Které tuky a sacharidy mohou za nadváhu

» Jak se bránit zánětům pomocí stravy

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt