Fitvit.cz » Strava » Jak dlouhé přestávky mezi jídly

Jak dlouhé přestávky mezi jídly

I když je při budování postavy důležité co jíme, má velký význam i jak často jíme. Pro hubnutí i přibírání svalů potřebujeme dodržovat hodně pravidel, ale často zapomínáme na intervaly mezi jednotlivými jídly. A protože většina z nás má zaměstnání a nemůžeme se vždy stravovat podle našich představ, musíme o to více dbát na pravidelný přísun živin, které potřebujeme.

Naše tělo určité výkyvy může zvládnout, ale pokud ho necháme pravidelně bez živin, pak se nám zastaví jak růst svalů, ale i hubnutí. Svalová hmota je závislá na tom, zda přijímáme dostatek správných živin. Pokud je tělo nedostane, pak nám hrozí, že se jako zdroj energie začnou využívat svaly.

Při hubnutí pak hrozí zpomalení metabolismu vlivem příliš velkého úbytku svalů. Pokud nás zajímá jen celková hmotnost, pak v počátku možná rozdíl mezi delšími a kratšími přestávkami mezi jídly nepocítíme a hmotnost bude klesat. Jestliže ale chceme vypadat co nejlépe, udržet si svalovou hmotu a spalovat ze své hmotnosti především tuk, pak bychom měli v pravidelných 3 hodinových intervalech doplňovat živiny, které obsahují zejména proteiny, tak ve vhodných dobách během dne i sacharidy jako palivo pro tělo a tuky pro funkce organismu.

Někdo možná namítne, že tři jídla za den jsou lepší, protože nebudeme často zvyšovat příjmem stravy hladinu inzulínu, který může přeměňovat živiny na tuk. To může být na jednu stranu pravda, ale ohledně budování svalové hmoty je příjem pouze 3 x denně nedostatečný. Když máme naopak 6 menších jídel, ve kterých nejsou zastoupeny potraviny, které výrazně zvyšují hladinu cukru v krvi, pak může být příjem 6 jídel za den výhodnější, protože nám umožní lépe budovat i chránit svaly.

Pokud máme speciální váhu, která dokáže měřit podíl svalů v těle, pak nám při delších přestávkách váha ukáže, že svalová hmota ubývá. Samozřejmě pokud už nejsme na nějakém svalovém minimu a podíl už nemá kam klesat, tak nic neuvidíme. Máme li však vybudovanou postavu se svalovou hmotou navíc, pak je tato hmota první na řadě, kterou při dlouhých přestávkách mezi jídly ztratíme. Stačí několik dní se špatně složenou stravou a svaly se ztratí velmi rychle.

Známé je pravidlo mezi sportovci, že trénink na budování svalové hmoty bez dostatku jídla je ztrátou času. Prostě jen cvičím, ale vlivem špatné stravy nejsou vidět žádné výsledky. Má pak taková práce smysl? Přitom řešení je jednoduché. Pravidelně jíst po 3 hodinách. Nejlepší na tom je, že pravidelná strava s kratšími přestávkami mezi jídly a dobrý trénink opravdu fungují, co se týká vybudování sportovní postavy, kdy chceme vybudovat svalovou hmotu navíc a zbavit se přebytečných kilogramů tuku.

Pro udržení svalového růstu je také důležité hned první jídlo během dne a také to poslední. Zatímco u prvního je důležité hned zastavit rozpad svalových bílkovin doplněním proteinů a sacharidů například z ovoce, které zajistí palivo pro naše tělo a mozek, pak večerním jídlem, kdy přijmeme pomaleji uvolňující se proteiny, například z kaseinu, oddálíme nebo zabráníme nočnímu odbourávání svalů během 8 hodin spánku. Pokud všechno dodržíme, nebude mít tělo skoro žádnou možnost, kdy nám ubývají drahocenně a těžce získané svaly a díky pohybu a rychlejšímu metabolismu spálíme přebytečný tuk. Jestliže má někdo problém přijmout 6 jídel za den, může si pomoci proteinovými doplňky stravy, které jsou rychle vstřebatelné a stravitelné. Vhodnou dobou pro příjem proteinových přípravků je okolo doby tréninku.

Množství živin v jednom jídle závisí na věku, pohlaví, aktivitě a hlavně také na reakci organismu. Proto je důležité měřit, vážit, zapisovat a dělat úpravy. Kdo má speciální váhu, pomůcky pro výdej energie a má i zapsané výsledky, které dosahuje při příjmu konkrétní stravy, pak si může v poměrně krátké době sestavit stravovací plán, který mu zaručí nejen úbytek tuku, ale i zachování svalové hmoty a získání nové hmoty, která výrazně zlepší vzhled naší postavy.

Přestávky mezi jídly je vhodné dodržovat zejména v případě, kdy se snažíme o růst svalů nebo o udržení svalové hmoty např. při hubnutí. Jestliže si chceme jen udržet váhu a svaly nás zase tak moc nezajímají, pak určité zpoždění není zase tak tragické. Přesto bychom neměli mít přestávky mezi jídly příliš dlouhé, protože každý může přicházet o svou svalovou hmotu a to není dobře pro nikoho.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Svaly nezískáme přejídáním

» Snídaně umožňující spalovat tuky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt