Fitvit.cz » Zdraví » Jak na chřipku a nachlazení

Jak na chřipku a nachlazení

V zimních měsících přichází nejen možnost vyžití při populárních zimních sportech, ale i nepříjemné období chřipky a nachlazení. Zdravým životním stylem můžeme riziko onemocnění snížit, či alespoň zmírnit příznaky nemoci. Existuje několik stovek virových infekcí. Vícekrát se nenakazíme jedním a tím samým virem z nachlazení. Někteří lidé se nenakazí nikdy v životě.

Prevence je nejdůležitější

Dodržování jednoduché prevence zvýší zásadně šanci při ochraně organismu před infekcí. První pravidlo je pravidelně a dostatečně dlouho spát. Při nedostatku spánku kromě jiných negativ klesá obranyschopnost organismu. Dalším pravidlem je vyvážená strava obsahující všechny potřebné látky pro správný chod organismu čili to jsou bílkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerály a fytochemikálie obsažené hlavně v ovoci a zelenině. Mezi vyváženou stravu můžeme počítat i dostatečný příjem tekutin.

Fakt, že pohyb je pro zdraví důležitý ví každý, kdo vyznává hodnoty zdravého životního stylu. Jen to nepřežeňte s tréninkem tak, abyste nebyli přetrénovaní. Výhoda se tak může poměrně rychle stát nevýhodou. Myslete proto i na dostatečnou regeneraci. Pokud to je jen trochu možné, eliminujte nadměrný stres, k čemuž výrazně pomáhá právě pohybová aktivita.

Hygiena je další součástí prevence. Vyhýbejte se v kritickém období místnostem nebo situacím, kde se koncentruje větší množství lidí a je tak větší možnost nákazy kapénkovou infekcí. Omezte proto společenské akce či cestování s hromadnou městskou dopravou. Držte se pravidla, že před kontaktem rukou se sliznicí očí, nosu či úst si vždy umyjte ruce teplou vodou a mýdlem. Nakazit se lze i ve fitcentru, pokud před vámi cvičila na náčiní osoba nakažená chřipkou, kde může virus vydržet dokonce až tři hodiny.

Při zimních měsících dochází často k prochladnutí organismu. Dostatečně se při pobytu ve venkovních prostorech oblékněte, nejlépe ve vrstvách a oblečením k tomu určeným. Vhodné je tzv. termoprádlo, které ochrání před chladem i při sportování. Kvalitní obuv musí být samozřejmostí.

Očkování

Očkování patří mezi nejdiskutovanější témata při prevenci před chřipkou. Doporučuje se především pro staré lidi, děti, nemocné a lidi se sníženou imunitou. Někteří lidé nejsou s očkováním spokojení, protože si poté stěžovali na zvýšenou nemocnost z nachlazení. Na tuto otázku vám však nikdo nedokáže seriózně odpovědět. Očkováním nejste chráněni proti virům z nachlazení čili nachlazeni můžete být ačkoliv jste očkování proti chřipce. Zvýšená nemocnost může být také způsobena faktem, že když je člověk očkovaný, má představu, že nemůže onemocnět a podvědomě nemusí dbát tak na prevenci proti nachlazení, jako by tomu bylo v případě, že očkovaný nebyl.

Buďte ohleduplní

Ihned při zpozorování příznaků je ideální zůstat alespoň tři dny doma a v případě, že nemoc neustupuje, navštívit lékaře. Rozhodně nemoc nepřecházejte. Chřipka může zkomplikovat zdravotní stav a napadnout životně důležité orgány jako plíce nebo srdce. Při kýchnutí nebo kašlání se rozšíří po místnosti virus a ostatní ho mohou vdechnout. Myslete proto i na ostatní.

Příznaky

Někdy bývá obtížné rozpoznat chřipku a nachlazení a se 100% jistotou to může potvrdit lékař laboratorním rozborem, nicméně chřipka se vyznačuje velkou celkovou únavou a bolestí hlavy, kloubů, svalů. Provázena je vysokými teplotami až do 40°C. Objevuje se zimnice, nevolnost, nechutenství, někdy dokonce zvracení, průjem či zácpa. Častý je poměrně silný kašel. Naproti tomu je nachlazení méně nebezpečné, nicméně i zde je třeba sledovat vývoj onemocnění. Obvykle je nižší horečka tak maximálně do 38°C. Je spojeno spíše s příznaky nemoci horních cest dýchacích, jako je rýma, kýchání či bolení v krku. Únava není tak intenzivní. Bolesti hlavy a těla jsou mírnější než u chřipky. I u nachlazení platí, že je lepší ho vyležet než přechodit. Nezapomínejte ani na možnost, že se příznaky jevící se jako chřipka mohou vztahovat k jinému a někdy i závažnějšímu onemocnění. Příkladem může být zánět mozkových blan, který je v počátcích podobný právě chřipce. Proto je nutná vždy opatrnost při jakékoliv změně zdravotního stavu a navštívit lékaře raději dříve něž později.

Léky

V žádném případě nepoužívejte antibiotika na léčení virových onemocnění. Je to největší nesmysl, který se mezi lidmi rozšířil. Navíc tímto nadbytečným a nesprávným používáním antibiotik, získávají bakterie zvýšenou odolnost vůči antibiotikům a léčba na nich závislá se pak stává neúčinnou.

Chřipku je nejideálnější vyležet v klidu a teple, za pomoci analgetik a případně kapek proti odkašlávání. Ačkoliv jsou léky proti chřipkovým onemocněním volně prodejné, neznamená to, že je lze užívat bez omezení. Měli byste se poradit s lékařem, které látky jsou pro vás vhodné a užíváte-li nějaké jiné léky, informovat se o případných vedlejších účincích. Povinností je číst vždy příbalový leták. V komplikovaných případech musí o další léčbě rozhodnout lékař.

Pitný režim

Velmi důležité je doplňovat tekutiny, minimálně dva až tři litry za den, nejlépe pak teplého čaje s medem a citrónem. Nezapomeňte na dostatečný příjem čerstvého ovoce a zeleniny, které dodají nejen vodu, ale i důležité vitamíny a minerály podporující jak imunitu, tak i regeneraci.

Doplňky stravy

Posilovat imunitu lze různými způsoby. Pokud už všechny jiné možnosti selhaly, lze zkusit doplňky stravy. Mutivitamín by jistě alespoň v zimních měsících neměl chybět. Přidat lze vitamín C, zinek, nebo echinaceu. Neuškodí ani koenzym Q10. Zkusit lze třeba syrovátkový protein, který dle výzkumů zvyšuje imunitu organismu. Pomoci může i včelí med. Využijte také léčivých účinků česneku ať už jako zeleniny nebo doplňku stravy.

Ekonomika je proti

Žijeme v době tržní ekonomiky, kdy je finanční a ekonomický růst prvořadý a nikdo nechce slyšet o nemocnosti či volnu. Výsledkem je, že lidé si berou v lepším případě dovolenou, mají-li ještě nějakou, v tom horším pak chodí s infekcí do práce a nakazí poměrně rychle ostatní spolupracovníky. Chřipka se pak šíří geometrickou řadou a tak vznikají epidemie či pandemie. Zcela nesmyslné je domnívat se, že snížením vyplácené dávek se sníží nemocnost obyvatel v chřipkovém období. Je to spíše naopak a podmínky pro šíření nemoci se tak rapidně zvyšují.

Cvičit při nachlazení nebo ne

Ačkoliv při chřipce je jakákoliv aktivita zcela zakázána, u nachlazení se odborníci neshodují, zda lze cvičit či ne. Naneštěstí nejsou příznaky chřipky s nachlazením vždy stejné a tak si tréninkem při počátečních příznacích můžete ještě více onemocnění zkomplikovat, ať už se jedná o nachlazení nebo chřipku. Nejlepší je tedy oželet pár tréninků a vrátit se za týden k pravidelnému pohybu, než si přivodit další komplikace a vyřadit se na dlouhé týdny či dokonce v případě závažných komplikací na měsíce.

Diskuse k článku (7)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičení - posilování - jak začít

» Běhání pro zdraví

» Základ správné výživy

» Přetrénování

» Ořechy pro zdraví

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt