Fitvit.cz » Strava » Jak podpořit chuť k jídlu

Jak podpořit chuť k jídlu

Tělo potřebuje pro svůj chod optimální množství živin a proto musíme konzumovat dostatek kvalitních potravin. Většinou se ale snažíme o opak, zejména když potřebujeme hubnout. Poté bude vhodnější, abychom nepociťovali hlad a mohli omezit příjem energie. Pokud ji však omezíme příliš mnoho, mohlo by to znamenat spalování svalové hmoty, čemuž by měl každý, kdo to myslí s formováním postavy vážně, zabránit. Další lidé zase usilují o nabrání nové svalové hmoty, případně její udržení, ale nemají chuť do jídla. Přitom pro budování čisté svalové hmoty je potřeba mírně vyšší energetický příjem než výdej a nízký apetit může v tomto ohledu znamenat problém.

Vybrat správné zdroje

Mnozí lidé sice pravidelně jedí, ale složení jídelníčku je velmi špatné. Mnoho uzenin, tučných zákusků, sladkých nápojů, slaných brambůrků a podobných produktů. Abychom co nejvíce podpořili své tělo k optimálnímu chodu, musíme mu dodat kvalitní bílkoviny (kuřecí a krůtí maso, ryby, libové hovězí a vepřové maso, vejce, některé mléčné produkty), sacharidy (brambory, těstoviny, ovesné vločky, chleba, rýže) a tuky (ořechy, avokádo, semena, některé oleje - např. olivový). Tuk se však nachází i v proteinových zdrojích, takže je potřeba znát složení potravin. Ten většinou nalezneme na obalech potravin. Podle těchto informaci spočítáme, kolik a čeho za den sníme. Správný výběr potravin je základem pro podporu chuti k jídlu. Konzumovat dlouhodobě nevhodné potraviny může zapříčinit vznik nějaké civilizační nemoci a následně může dojít i ke snížení apetitu. Nesprávně zvolená strava může navodit pocity plnosti po dlouhou dobu a nedokážeme tak doplnit potřebné množství živin.

Konzumovat potraviny, které jsou sice zdravé, ale dotyčný k nim má odpor, většinou nemá smysl, protože by to mohlo znamenat, že poté bude mít člověk z jídla špatný pocit, což není vhodné. Nejlepší je nalézt alternativu, což znamená, že pro nás přijatelná potravina má podobné složení živin jako ta, kterou nemáme rádi. Měli bychom také dbát na dobrý stav své trávicí soustavy, k čemuž mohou přispět správné bakterie, které se nacházejí v kvalitních jogurtech a některých dalších zakysaných mléčných výrobcích. Vybrat si lze z široké nabídky i probiotické přípravky.

Jídlo musí chutnat

Známe to všichni. Pokud nám něco chutná, lze zkonzumovat takového jídla velké množství. To by však mohlo způsobit nekontrolované nabírání hmotnosti, vetšinou v podobě tuku, zvláště v případě, pokud máme v oblibě nesprávné potraviny. Proto potřebujeme volit takové zdroje, které jsou energeticky přijatelné a přitom obsahují potřebné živiny. Někdy však může být jejich úprava taková, že není moc atraktivní pro naše chuťové smysly. Proto se doporučuje používat bylinky, koření a zeleninu, jako česnek nebo cibule.

Z bylinek a koření mohou podpořit chuť na jídlo paprika, tymián, rozmarýn, skořice, anýz nebo křen. Větší výběr zdrojů zamezí jednotvárnosti. Pokud totiž každý den konzumujeme např. kuřecí prsa vařené ve vodě, což je sice kvalitní zdroj bílkovin bez tuku, ale může nám to znechutit takové potraviny a poté nemáme chuť k jídlu. Metabolismus můžeme podpořit i vitamíny skupiny B, jenž mohou chybět v těle při zvýšené fyzické aktivitě, při stresu nebo výběrem nesprávné stravy. Nedostatek živin pro tělo je stejně nebezpečné jako jejich přebytek.

Množství vlákniny a vliv na příjem potravin

Patří mezi důležité složky jídelníčku. Strava by měla obsahovat určitý podíl vlákniny pro svůj vliv na trávení. Používá se při dietách a pro omezení pocitu hladu. Z toho vyplývá, že pokud budeme konzumovat příliš mnoho vlákniny během dne a máme potíže dodat do těla dostatek živin pro budování nebo udržení svalové hmoty, musíme vlákniny trochu ubrat. I zde platí, že musíme dbát na vyváženost a neorientovat stravu jednostranně.

Proteinové přípravky zajistí více živin

Jestliže chybí chuť, ale potřebujeme další živiny, jsou ideálním zdrojem proteinové nápoje. Obsahují totiž vše, co potřebujeme pro budování těla, a přitom nezatěžujeme trávicí soustavu. Jestliže potřebujeme navýšit množství přijatých živin, pak doplnění jednoho až dvou koktejlů s proteiny může pomoci s udržením stávající svalové hmoty nebo při jejím budování. Zařazujeme je obvykle jako svačinu, před nebo po tréninku nebo před spaním. Proteinové přípravky se mnohou hodit i při hubnutí, kdy je důležité chránit stávající svaly před odbouráváním.

Příliš mnoho tuku

Měli bychom se také vyvarovat příliš velkému množství tuku ve stravě. Tuk je velmi energeticky bohatý. 1 gram tuku obsahuje 9 kcal, zatímco 1 gram bílkovin nebo cukru pouze 4 kcal. Tuk se navíc velmi pomalu tráví a společně s dalšími složkami potravy pak může být v těle mnoho hodin, což má negativní vliv na trávení a příjem živin. Ačkoliv určitý podíl tuku je pro tělo nezbytný, neměli bychom to s jeho množstvím v jídelníčku přehánět.

Mělo by to být maximálně 30 % z celkového energetického příjmu, ale vzhledem k tomu, že tuk má 9 kcal v 1 gramu, bude tuk zastoupen v jídelníčku v mnohem menším množství než například bílkoviny. Zároveň vybíráme především zdroje obsahující příznivější formy tuku, které obsahují také esenciální mastné kyseliny.

Nechutenství může signalizovat i nemoc

Chuť do jídla není automatická. Nechutenství může způsobit i onemocnění či alergie a nesnášenlivost na potraviny. Takové potíže musíme řešit návštěvou lékaře. Pokud zachováme rovnováhu v přijímaných živinách a organismus tak může normálním způsobem fungovat, uděláme pro své tělo to nejlepší v oblasti příjmu živin. Správný výběr potravin ovlivňuje totiž nejen chuť k jídlu, ale pomáhá také při budování nové svalové hmoty nebo působí při snaze o hubnutí.

Zařazovat bychom měli pravidelnou fyzickou aktivitu, která také podpoří chuť k jídlu. Zároveň ale musíme dát organismu prostor k dostatečné regeneraci, abychom se nedostali do stavu přetrénování, kdy mohou nastat pocity únavy, což může mít vliv i na příjem potravy. Dobrou volbou je přejít na životní styl fitness, jenž nám pomáhá starat se o svou postavu, přemýšlet nad tím co jíme a dbát na dostatečný odpočinek.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Skořice pomůže s hubnutím i s růstem svalů

» Které tuky a sacharidy mohou za nadváhu

» Jak omezit chuť na jídlo

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt