Fitvit.cz » Zdraví » Jak se bránit zánětům pomocí stravy

Jak se bránit zánětům pomocí stravy

Se zánětem se během života musí vypořádat téměř každý. Zánět je odezva organismu na nejrůznější negativní vlivy působící na tělo. Může vzniknout úrazem, zraněním, působením bakterií, ale také dlouhodobým přetížením a následným oslabením organismu. Na jeho vznik může mít vliv i špatná strava a někdy i vrozená náchylnost. Každopádně je jasné, že již vzniklý zánět musí řešit odborník z oblasti medicíny. Pokud však chceme zánětům předcházet, lze toho docílit hned několika vlivy, které působí na naše zdraví. Jsou to zejména přijímaná strava, přiměřená pohybová aktivita a také dostatečná regenerace.

Hned několik potravin nám může pomoci preventivně působit proti vzniku zánětu. Mnoho potravin obsahuje nejrůznější přírodní látky, které se nazývají fytochemikálie a v mnoha případech mají antioxidační a protizánětlivé účinky.

Mezi nejzajímavější látky lze zařadit kurkumin, který se nachází v koření kurkuma. Vědecké studie potvrzují, že kurkumin dokáže působit proti vzniku zánětů a dokonce se uvádí, že je účinný při jeho potlačení, ale bez vedlejších účinků, které mají některá léčiva. Kurkumu lze nalézt i ve směsi koření nazvané kari. Nejlépe se vstřebává s tuky a také za pomoci piperinu, což je extrakt z černého pepře.

Česnek a cibule jsou osvědčené druhy zeleniny, které využívali již naši předci. Říká se jim přírodní antibiotikum. Obsahují látku zvanou alicin, která má antibiotické a protizánětlivé účinky. Česnek se doporučuje před konzumací nakrájet či prolisovat a nechat asi 5 – 10 minut odležet, aby se mohlo vytvořit dostatečné množství alicinu. Obě zeleniny navíc obsahují i mnoho vitamínů a minerálů.

Brusinky a drobné lesní plody, jako např. borůvky nebo maliny, by také neměly v našich jídelníčcích chybět. Brusinky se osvědčují v boji proti zánětům močových cest a borůvky obsahují nejvyšší množství látky zvané anthocyanin, který patří mezi nejsilnější antioxidanty.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny mohou také působit proti vzniku zánětů. Proto bychom měli dbát na přísun ryb nebo semen, které omega 3 obsahují. Jsou to například lněná semínka, vlašské ořechy či chia semínka. Důležité je i hlídat poměr omega 3 oproti omega 6 tukům (doporučuje se držet poměr okolo 1:3). Pokud je vyšší podíl omega 6, hrozí zvýšené riziko vzniku zánětů, ale zároveň by podíl omega 3 tuků neměl překročit podíl omega 6 tuků. I zde se vyplatí vyváženost.

Kakao je surovinou, ze které se vyrábí čokoláda. Samotné kakao je však pro nás mnohem přínosnější, a to nejenom díky tomu, že na rozdíl od čokolády neobsahuje zbytečné kalorie, ale obsahuje i cenné látky. Tvrdí se také, že obsažené fytochemikálie působí proti zánětům.

Další potravinou, která může preventivně působit proti vzniku zánětu, jsou rajčata. Obsahují silný antioxidant lykopen, který svými antioxidačními účinky překonává jiné antioxidanty. Také rajčata mají své zastánce i odpůrce. Zatímco ti první poukazují na příznivý vliv na organismus a dokonce předpokládají, že mohou působit i proti rakovině a dalším nemocem, jiní je mají za běžné plody, které naopak někteří označují i za přirozenou potravinu bez zvláštních účinků a naopak při nadměrném příjmu dokonce za škodlivé. Pokud se však koukneme na jih Evropy, kde se rajčata konzumují ve velkém množství, pak musíme minimálně uznat, že fungují jako složka v tzv. středomořské stravě, kde rajčata společně s plody moře, další zeleninou a olivovým olejem tvoří významnou část jídelníčku a obyvatelé těchto zemi jsou na tom zdravotně lépe než u nás.

Kromě přijmu těch správných potravin bychom se měli vyhýbat těm, které by mohly zánět podporovat. Jsou to zejména jednoduché cukry, příliš mnoho nasycených tuků, příliš omega 6 tuků, např. v sezamu nebo slunečnicovém oleji, potíže může pro mnohé způsobovat mléko, protože na něj jsou alergičtí a také by stálo za zvážení vyloučit ze stravy lepek, který je většinou obsažen v běžném pečivu z bílé mouky. I na lepek může mít mnoho lidí nesnášenlivost a taková strava může podpořit vznik zánětů.

Již každý ví, že pohyb je pro člověka přirozený a nezbytný. Zlepšuje tím nejen svou kondici, ale udržuje i potřebné množství aktivní svalové hmoty. Vědci také zjistili, že při přiměřené sportovní aktivitě se v těle méně vytváří nebezpečné látky, které způsobují vznik zánětu. Určitě se také vyplatí žít klidnější a spokojenější život a vyhýbat se přílišnému stresu a přepracování. Tělo musí být ve vyváženém stavu, protože se tak dokáže lépe bránit před nepříznivými vlivy.

Kvalitní strava obsahující ty správné složky může pomoci nejen předcházet zánětům, ale pomůže i lépe regenerovat a tím i efektivněji trénovat, což nám zabezpečí rychlejší dosažení cíle. To ovšem neznamená, že bychom se měli vrhnout na tyto potraviny a ve velkém množství je konzumovat. Některé potraviny mohou být pro někoho nepřijatelné, ať po stránce chuťové nebo mohou být alergenem. Strava má být vyvážená a jedině optimální množství každé látky dokáže zabezpečit správný chod organismu.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Jak posílit mozkové funkce a paměť

» Trénink, spánek, práce na směny a zdraví

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt