Fitvit.cz » Strava » Jak ušetřit na jídle

Jak ušetřit na jídle

Jestliže chceme pěknou postavu, pak potřebujeme kvalitní stravu. Tělo je jako motor. Když dáme do nádrže nekvalitní palivo, motor půjde špatně a nepodá stoprocentní výkon. Stejně tak se zachová naše tělo. Když mu dáme špatné živiny, tak se přinejlepším zhorší náš výkon, ale také můžeme onemocnět. Z toho důvodu není dobré šetřit na úkor kvality. Přesto se najdou položky nebo způsoby, jak můžeme ušetřit a zároveň zachovat kvalitu.

Co se týká živin, tak určitě nebudeme šetřit na množství a kvalitě proteinů. Základem by měl být podíl živočišných a rostlinných proteinů a doplnit je můžeme kvalitním proteinovým koncentrátem, který sice není pro samotné cvičení nutný, nicméně s ním lze poměrně jednoduše a levně doplnit množství proteinů, zejména v době, kdy potřebujeme navýšit podíl proteinů z důvodu budování svalů. Zároveň jsou proteiny velmi důležité i při hubnutí, protože nám pomáhají chránit svalovou hmotu před odbouráváním v důsledku redukce kalorií ve stravě.

Kde lze ušetřit u proteinů? Kupovat maso v akci. Rozdíl je i několik desítek korun na kilogram masa. Ačkoliv se může zdát cenově přijatelné kupovat plátky kvalitního masa, kdy stojí např. 100 g porce 30 nebo 40 korun, ale v přepočtu na kilogram pak takové maso vyjde třeba na 300 nebo dokonce 400 korun. Proto je lepší kupovat větší kus, který není tak předražený. Není potřeba se obávat masa například z kuřecích stehen. Proteinu z nich jsou stejně kvalitní, jako z prsou. Jen je potřeba je zbavit kůže, protože ta obsahuje většinu tuků. Proto se občas říká, že proteiny ze stehen jsou méně kvalitní, ale stačí odstranit kůži a máme stejně kvalitní kus masa, jako z kuřecích prsou.

Docela draho nás přijde i konzervovaný tuňák, který nás může vyjít třeba také na 300 korun za kilogram. Nyní mnohem lépe vychází cenově rybí filé z tresky, které nás v přepočtu vyjde tak o polovinu levněji než konzerva tuňáka. Navíc není moc doporučováno jíst konzervy ve větším množství. Navzdory všeobecnému zdražování, nyní lze poměrně levně koupit vepřové maso. Je otázka, jak dlouho to bude trvat. V současné době se například vyplatí vepřová pečeně, která jde koupit v akci i za 80 korun za kilo. U mléčných výrobků se určitě vyplatí kupovat větší balení jogurtů. Je potřeba sledovat akce a raději koupit kvalitní protein než například uzeniny s vysokým podílem tuku,i když se zdají být levné. Stejně tak je problém mleté maso, které má většinou velký podíl tuků a navíc ani nevíme, jaký druh masa je v porci namletý.

U sacharidů je jasný, kde budeme šetřit. Jsou to prakticky všechny sušenky, zákusky, slané tyčinky, brambůrky a podobné produkty, Pokud je to možné, zredukujeme konzumaci běžného pečiva. Je příliš slané, většinou je vyrobené z bílé mouky a obsahuje jednoduché sacharidy. Jestli se bez nich neobejdeme, alespoň je zredukujeme např. jen na dva dny v týdnu. Vyškrtneme ze stravy slazené nápoje a dokonce i ty perlivé. K pití opravdu stačí jen normální čistá neperlivá voda. Je to o zvyku, na který si jde zvyknout za pár dnu. Navíc tím ušetříme opravdu docela dost peněz.

Kde najdeme sacharidy, které potřebujeme? Jsou to celozrnné produkty, neloupaná, případně upravená rýže, která obsahuje více živin, některé těstoviny. Můžeme sem zařadit i ovoce a zeleninu, které také obsahují sacharidy. Ovoce a zeleninu se vyplatí kupovat v akcích, protože je v nich výrazně levnější. Navíc kdo má možnost, může si v létě většinu zeleniny a některé ovoce vypěstovat. Otázkou je ale v tomto případě čas. Někomu se to nevyplatí z toho důvodu, že jeho čas je tak drahý, že se mu vyplatí zeleninu nebo ovoce raději koupit, než aby ztrácel čas s pěstováním. Kdo má ale čas, pak se to vyplatí , protože domácí zelenina je daleko více chutná, neobsahuje chemikálie, pokud je tam sami nedodáme, a dozrálá na slunci pak obsahuje i více vitamínů. Pokud chceme jíst zeleninu i v zimě, pak je dobrou strategií v létě pěstovat vlastní zeleninu a za ušetřené peníze pak v zimě kupovat dražší. Možnost je i dobré uskladnění vlastní. Zde je dobré zamrazení, sušení, skladování v chladu, případně fermentace, jako např. kysané zelí.

Tuky musíme rozdělit na ty, které potřebujeme a které můžeme oželet. Každopádně není vhodné je vyřazovat úplně ze stravy, protože je tělo potřebuje, byť v omezeném množství. Nevhodné tuky mají často stejný zdroj, jako jednoduché sacharidy. To znamená, že se opět snažíme šetřit zejména na sušenkách, zákuscích, slaných tyčinkách a podobných produktech. V důsledku nepříznivého složení můžeme s klidem vyřadit téměř všechnu uzeninu. Některé druhy šunky nebo salámů z kvalitního libového masa lze omezeně konzumovat. Docela drahé a přitom i tučné jsou i sýry. Vybíráme jen některé z nich, zejména ty s menším obsahem tuku, např. cottage. Vhodné tuky jsou například v některých rybách, které obsahují důležité omega 3 nenasycené mastné kyseliny. U ryb je ale zase problematický obsah rtuti u některých druhů, kdy zejména dravé mořské ryby, které se dožívají vyššího věku, mohou tento nebezpečný prvek obsahovat. Často je doporučován losos, ale omega 3 obsahuje třeba i sardinka, makrela, pstruh duhový nebo tuňák. Omega 3 lze ale najít i v některých semenech (např. chia) a obsahují je i některé ořechy. Opět jdou sehnat v akcích a opět platí, že větší balení vyjde výrazně levněji.

Složit si zdravý a přitom relativně levný jídelníček je možné. Platí ale, že kdo méně váží, pak potřebuje i méně potravin. Výhodu mají lidé s nižší výškou, protože jim stačí mnohem méně živin. Smůlu mají vysocí a svalnatí muži, kteří potřebují docela dost jídla a zde se pak každá ušetřená koruna hodí. Každopádně to bude hodně složité, zvláště pokud ceny hodně stoupnou a příjmy zůstanou stejné. Hodně štěstí všem při dodržování a plánování jídelníčku a hlavně při kupování stále dražších potravin.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Může škodit více proteinů ve stravě?

» Trik, jak omezit sladké

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt