Fitvit.cz » Zdraví » Jaký má být obsah tuku v těle

Jaký má být obsah tuku v těle

Nadváhu nechce mít nikdo. Omezuje nás v běžném životě, špatně vypadáme, zvyšuje riziko vzniku některých onemocnění, trpí klouby a pohybový aparát. Mnoho lidí si kontroluje pouze hmotnost na váze. Váha však nemusí říkat přesné údaje o tom, kolik procent tuku v těle máme. Pro určení podílu tuku v těle si musíme koupit vylepšenou váhu, která ho umí v těle změřit. Dalšími možnostmi pro určení tuku v těle jsou kaliper, což je měřidlo na měření kožních řas, nebo lze navštívit speciální pracoviště, kde mají přistroje a metody na přesnější určení podílu tuku v těle.

Asi nejjednodušší bude pro většinu lidí zakoupení váhy, která umí podíl tuku měřit. Některé jsou přesnější, jiné mají nejrůznější odchylky. Důležitější než číslo je však hodnota, od které budeme vycházet a poté se ji snažit snížit, pokud jsou hodnoty vyšší, než doporučené množství.

Pro porovnání výsledné hodnoty z váhy lze využít i některý z vzorců, které přibližně odhadnou, kolik tuku v těle člověk má. Jeden takový vzorec počítá s hodnotami, jako je věk, obvod pasu a výška. Procento tuku v těle se vypočítá následovně. Šest desetin z obvodu pasu (v cm) + jedna dvanáctina z věku člověka – jedna devítina výšky (v cm) – 17. Výsledkem je přibližný podíl tuku v těle v procentech. Je zajímavé, že tato hodnota je téměř totožná, jako u hodnoty, kterou zvážila speciální fitness váha pro měření složení těla.

A kolik tuku v těle je pro běžnou populaci ještě přijatelných? U mužů je to mezi 15 – 20 %, u žen o něco vyšší, a to mezi 20 – 25 %. Ženy mají o něco vyšší podíl tělesného tuku než muži. Muži mají tu výhodu, že lépe budují svalovou hmotu a mají díky většímu množství svalů rychlejší metabolismus. Věk patří také k faktorům, které ovlivňují složení těla. Čím jsme totiž starší, tím více ubývá svalová hmota a zpomaluje se metabolismus. Nadbytečné kilogramy se také ukládájí jednodušeji než za mlada. Pro zajímavost, sportovci mají většinou procento tuku okolo 10 % a kulturisté pak i 5 – 8 %.

Chránit svalovou hmotu je velmi důležité pro každého člověka. Celoživotním posilováním lze účinně budovat svaly a brzdit úbytek aktivní hmoty, kterou přibývajícím věkem postupně ztrácíme. Velkou výhodu mají ti, kteří v mládí cvičili a vybudovali si dostatečné množství svalové hmoty, ze které pak profitují po celý život. Úplně nejhorší vliv má na ztrátu svalů a neustálé tloustnutí nečinnost. V dnešní době nestačí pouze běžná práce v domácnosti. Jde o nedostatečnou podporu, která nedokáže aktivovat svaly k růstu. Přitom stačí 4 krát v týdnu posilovat a tím lze získat dostatečné množství svalové hmoty, která pomůže nejen udržet zrychlený metabolismus, ale také zabránit příliš velkému nárůstu hmotnosti a zejména tuku. Zcela zásadní údaj pro stav našeho zdraví bývá obvod pasu. Muži by měli mít odvod pasu přibližně do 90 cm, ženy pak do cca 80 cm.

Měřením tuku v těle sice získáme užitečné informace, ale stejně bude vždy nejlepším měřítkem pocit, který nám říká, zdali jsme se svou postavou spokojení. Pokud na břichu nemáme přebytečnou nežádoucí hmotu, pak jistě nemá cenu shazovat další hmotnost, ale bude vhodnější zaměřit se na udržení či zkvalitnění stávající svalové hmoty. Pokud máme v oblasti břicha nějaký nadbytečný tuk, pak bez ohledu na výsledky měření složení těla budeme chtít nadbytečné kilogramy odstranit. Podpořením metabolismu pohybem, cvičením a úpravou stravy docílíme stavu, kdy organismus lépe spaluje tuky a tím udržíme procento tuku v těle na přijatelné úrovni.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» BMI a určování stavu nadváhy

» Zásady diety, úprava stravovacích navyků

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt