Fitvit.cz » Strava » Kakao - živiny, kalorie a účinky

Kakao - živiny, kalorie a účinky

S kakaem se mnozí již setkali ve své stravě v podobě čokolády, která by ho měla (někdy to ale nemusí být pravda) obsahovat. Kakao se řadí k tzv. superpotravinám. Potíž je v tom, že v běžných produktech ho není dostatečné množství nebo je nevhodně zpracováno a pak v něm chybí to nejpodstatnější, což jsou mikroživiny a z nich zejména flavonoidy. Pokud však najdeme a koupíme opravdu kvalitní produkt s obsahem kakaa, pak lze očekávat i pozitivní vliv na organismus.

Co všechno od kakaa můžeme očekávat? Dle vědeckých studií toho je opravdu mnoho. Mohou z toho profitovat jak neaktivní lidé, ale i sportovci, pro něž bude kakao další významnou složkou, která jim pomůže jak v udržení zdraví, tak i při regeneraci, budování svalové hmoty a dokonce i při hubnutí.

Na regeneraci, nachlazení nebo i zlepšení nálady

Kakao má dle vědců schopnost zlepšit regeneraci po tréninku. Ve vědecké studii bylo zjištěno, že sportovci využívající kakaa v jídelníčku měli nižší projevy svalové horečky. Dokonce došlo k oddálení vyčerpání, což lze využít na efektivnější způsob tréninku. Dle vědců ovlivňuje zlepšení schopnosti regenerace vysoké množství přítomných antioxidačních látek.

Bylo také zjištěno, že kakaové boby působí proti vzniku kardiovaskulárních onemocnění a proti vzniku vysokého krevního tlaku. Flavonoidy prý údajně dokáží zvýšit průtok krve v cévách. To může vést jak k ochraně těla před nemocemi srdce, ale také to může podpořit výkon ve sportu, protože to znamená vyšší přísun živin ke svalům. Vědci také tvrdí, že kakao dokáže zvýšit hladinu oxidu dusnatého (NO), což by měl podporovat flavonoid epikatechin, který se v potravině nachází. Díky němu tak lze dosáhnout efektu rozšíření cév, což má vliv jak na zdraví oběhové soustavy, tak i na sportovní výkon.

Kakao si umí poradit i s problémy při nachlazení. Jeho složka theobromin dokáže působit proti kašli, a co je zajímavé, tak vědci tvrdí, že je tato látka dokonce účinnější, než běžné léky proti kašli. Dále se tvrdí, že látky v kakau dokáží působit protizánětlivě a mohou podpořit i rychlost metabolismu, především díky kofeinu a theobrominu. Vědci také zjistili, že kakao v hořké kvalitní čokoládě má vliv při potížích s migrénou, protože zde působí protizánětlivě v oblasti mozku.

Přítomný chrom může pomoci s udržováním stabilní hladiny krevního cukru, což je vhodné jak při požadavku pro nárůst čisté svalové hmoty, tak i při hubnutí a na nervovou a svalovou činnost má zde vliv hořčík. Pokud jíme kvalitní čokoládu v malém množství, dokáže pozitivně působit i na naší náladu. Čemu bychom se naopak měli vyhnout, je konzumace velkého množství sladkých a tučných čokolád, které navíc neobsahují požadované množství potřebných látek. I u kakaa a čokolády platí, že musíme dodržovat pravidlo energetického příjmu a výdeje, aby nedošlo k nárůstu hmotnosti a vzniku nadváhy. Nekonzumujeme více čokolády než cca 20 - 30 g za den a samozřejmě s ohledem na další přijímanou stravu.

Co obsahuje

Existuje mnoho produktů s kakaem a tak se liší i energetická hodnota produktu i obsah látek v něm. Nejčastěji se pohybuje mezi 300 až 400 kcal na 100 g. Proteiny a tuky bývají obsaženy v množství okolo 20 g a sacharidy mezi 20 až 40 g. Je bohatým zdrojem minerálů, kde největší zastoupení má hořčík, draslík, selen, zinek, mangan, chrom, vápník. Nejdeme v něm i vitamíny skupiny B nebo vitamín C (pouze v tepelně nezpracovaných produktech). Dále je v kakau největší podíl antioxidantů ze všech známých potravin. Najdeme zde vysoký podíl flavonoidů, což jsou příznivé látky působící na náš organismus.

Vybrat správný produkt

Ačkoliv kakao je poměrně energetická potravina, nemusíme z něj mít obavy. Za prvé ho zkonzumujeme relativně málo a za druhé obsahuje látky, díky kterým rozhodně nebudeme přibírat na váze. Musíme však pečlivě vybrat produkt s obsahem kakaa. Nejvhodnější je proto koupit čistý prášek s kakaem, které bylo šetrně připraveno a zachováno co nejvíce fytochemikálií a mikroživin. Je potřeba číst etikety, vyhýbat se produktům s přídavkem jiných tuků, zejména některých levných rostlinných a zároveň je potřeba omezit konzumaci čokoládových produktů s vysokým podílem jednoduchých cukrů.

Pokud zvolíme vhodný produkt, pak nám může kakao výrazně pomoci nejen při budování vysněné postavy, ale i s udržením dobrého zdraví. Mezi nejvhodnější produkty, které nám zaručí požadovanou kvalitu a přítomnost potřebných látek, jsou buď celé nebo drcené kakaové boby, bio prášek s minimem úprav nebo hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa, nejlépe nad 70 %.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Kurkuma s aktivní složkou kurkumin

» Semínka chia

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt