Fitvit.cz » Strava » Kuřecí maso plné proteinů

Kuřecí maso plné proteinů

Vždy hledáme ty nejvhodnější potraviny, které nám přinesou vše potřebné pro chod organismu. Při sportu vždy usilujeme o co nejlepší výkony, které mají i hodně společné s kvalitní stravou. Pro nárůst svalové hmoty, která je potřebná v jakémkoliv sportovním odvětví, musíme mít dostatečný příjem bílkovin s vysokou biologickou hodnotou. Mezi kvalitní zdroje, obsahující ty pravé proteiny pro naše tělo, patří i kuřecí maso. Jeho charakteristika by se dala shrnout sdělením vysoký podíl bílkovin a velmi nízké procento tuku. Má tedy velkou výhodu oproti některým druhům červených mas, které se vyznačují vyšší tučností.

Na svaly i při hubnutí

I kuřecí maso však může být v některých případech tučné. Většinou za to může tuk obsažený v kůží a pod ní. Naštěstí jde tento tuk před přípravou nebo těsně před konzumací pohodlně odstranit. V podílu tuku a vysokého množství bílkovin vyniká jedna část kuřete. Jsou to kuřecí prsa, které se staly velmi populární právě při dietách s cílem redukovat podkožní tuk a zároveň poskytnout tělu potřebné bílkoviny pro ochranu svalové hmoty. To je velmi důležité, protože takových zdrojů poskytujících vhodné složení živin zase není až tak moc a udržení svalové hmoty při hubnutí je nutné pro úspěšnost celého snažení. Kuřecí maso se ale vyplatí i při požadavku nárůstu svalové hmoty. V kombinaci s dalšími zdroji totiž můžeme opět dosáhnout příznivého příjmu bílkovin, rozumného příjmu tuků a jelikož v kuřeti nejsou žádné sacharidy, lze je regulovat příjmem jiných druhů potravin.

Látky pro fitness i proti chřipce

Při hubnutí i nárůstu svalů, ale i v běžném životě potřebuje tělo vitamíny a minerály pro správný chod organismu. Kuře obsahuje hned několik významných vitamínů a minerálů nutných pro sportovce. Je zde nutné zmínit především vysoký obsah dvou vitamínů skupiny B, niacinu (B3) a pyridoxinu (B6). Kuře je totiž významným zdrojem niacinu, a to až v takovém množství, že konzumace jedné porce (cca 150 g) zabezpečí jeho denní příjem. Splnit téměř doporučenou denní dávku příjmu lze konzumací kuřete u vitamínu skupiny B6. Oba jsou nezbytné pro optimální chod organismu a tím více u sportovců a těžce pracujících lidí. Kromě jiných funkcí se podílí např. na metabolismu organismu a s tím i přeměněnou živin na energii.

Mohlo by se zdát, že už má kuře dost pozitiv proto, abychom jej zařadili do svých jídelníčků. Výčtem vitamínů však jeho prospěšnost nekončí. Jsou zde přítomny také důležité minerály. Není potřeba zdůrazňovat, že jsou stejně důležité pro život i pro sportovní činnost jako vitamíny. A které že minerály zde nalezneme? Jsou to především antioxidanty zinek a selen, přičemž zinek má i význam z hlediska přirozené produkce testosteronu, který se výraznou měrou podílí na růstu svalové hmoty a u selenu se předpokládá jeho preventivní působení proti rakovině. Samozřejmě nelze opomenout jejich význam při regeneraci organismu pro jejich antioxidační schopnosti. Z dalším minerálů pak využijeme i železo, fosfor, hořčík nebo vápník.

Pokud někdo bojuje s nepříjemným nachlazením, lze si připravit kuřecí polévku. Proč by měla tato polévka pomoci? Protože obsahuje aminokyselinu cystein, která by měla působit proti příznakům chřipky. Kuře také obsahuje méně cholesterolu než jiná masa nebo vejce.

Která část je nejlepší

Vyplatí se tedy na základě informací o kuřecím masu konzumovat pouze prsa? Z hlediska obsahu tuků a podílu bílkovin ano, ale například ve stehnech by měl mít zase větší zastoupení zinek. Pokud tedy bude náš cíl co nejstriktněji držet podíl tuku na co nejnižší úrovni, volíme prsa, jinak lze části kuřete střídat, ovšem výhodnější bude vždy konzumovat ho bez kůže. Prsa ve 100 g obsahují cca 20 – 25 g bílkovin, jsou bez sacharidů a cca 1 – 2 g tuku, při použití tuku při přípravě se toto množství navyšuje a proto je mnozí buď vaří nebo dusí, aby maso mělo co nejnižší energetickou hodnotu. Uvádí se, že 100 g kuřecích prsou má energetickou hodnotu 87 kcal. Pokud je konzumováno celé pečené kuře, je energie v něm obsažená výrazně vyšší a na 100 g činí 143 kcal a obsahuje průměrně 13 g bílkovin, 9 g tuků a malé množství sacharidů do 2 g.

Pozor na původ, hygienu, tepelné zpracování

Stejně jako je důležité složení stravy, nelze zapomínat ani na dodržování hygieny a správném výběru. Jak všichni ví, maso bývá zdrojem nepříznivých baktérií či parazitů, a to v případě, že se nakoupí z pochybného zdroje nebo se s ním nešetrně zachází. Vždy tedy kupovat od prověřeného výrobce, který může doložit, že jsou jeho produkty kontrolovány veterinářem a konkrétními úřady kontrolující kvalitu potravin, které by měly garantovat, aby výskyt nežádoucích látek byl snížen na minimum. Dále také dbáme na dostatečné tepelné zpracování a např. již při nákupu nedopustit, aby bylo maso v kontaktu s jinými potravinami, což by mohlo způsobit kontaminaci bakteriemi. Nikdy nekupujeme maso v poškozeném obalu, již jednou rozmrazené nebo zapáchající, byť by mělo sebelepší cenu. Pokud si vybereme ten správný produkt, pak pro nás bude kuřecí maso vždy přínosem.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Základ správné výživy

» Vepřové maso

» Hovězí maso

» Losos vyniká obsahem užitečných živin

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt