Fitvit.cz » Strava » Losos vyniká obsahem užitečných živin

Losos vyniká obsahem užitečných živin

Strava má na složení těla vliv minimálně z padesáti procent. Je však potřeba hledat potraviny s velkým podílem výživných látek. Za jednu takovou potravinu lze označit lososa. Patří mezi mořské ryby s vysokým podílem zdravých tuků. Kromě toho patří i k proteinovým zdrojům. Tyto živiny dělají z lososa pomocníka při budování nové svalové hmoty, ale i při požadavku na redukci hmotnosti. Jak je to možné, když se jedná o tučnou rybu? Nejcennější složkou jsou omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které většině lidí ve stravě chybí dostatečné množství. A právě omega 3 nenasycené mastné kyseliny pomáhají při spalování tuků i při růstu svalů.

K hubnutí i nárůstu svalů

Omega 3 mastné kyseliny se totiž tak lehce neukládají do tukových zásob jako běžné tuky přijímané ve stravě většiny populace. V rybím tuku nalezneme dvě omega 3 mastné kyseliny. První je eikosapentaenová (EPA) a druhá docosahexaenová (DHA). V případě nedostatku si je tělo vytváří z kyseliny linolenové, ale i tu je nutné do těla doplňovat ze stravy, jelikož si ji tělo neumí samo vytvořit a tudíž je považována za esenciální. Tyto tuky podporují nárůst svalové hmoty a jen už tento fakt zrychluje metabolismus organismu. Omega 3 příznivě ovlivňují hladinu důležitých hormonů v těle. Ryby obsahují i vitamín D, u kterého bylo zjištěno, že ovlivňuje funkce svalů a tím i síly, spolupůsobí při využití vápníku a velmi zajímavá je informace o zvýšené hladině parathyreoidálního hormonu u lidí s nedostatečným množstvím vitamínu D v těle, což má za následek zvýšené ukládádání tuku v těle.

EPA a DHA pak dle výzkumu vědců působí na spalování tuků svým termickým efektem a dokonce spouští geny, jenž působí na odbourávání tuků. Optimalizují i hladinu glutaminu, aminokyseliny působící na nárůst svalové hmoty a zvyšují množství glykogenu, který má vliv na regeneraci a efektivnost následného tréninku. Omega 3 tedy patří k výbavě lidí usilující o zlepšení svých sportovních výkonů, nárůstu nové svalové hmoty či redukci tuku. Ve vědecké studii se ženy užívající rybí tuk zbavily za tři týdny rychleji nadváhy o celých 20 % oproti těm, kterým ve stravě tato složka chyběla. Samozřejmostí však bylo dodržování stravovacích návyků, ale výsledek urychlující redukci hmotnosti o 20 % jistě stojí za zmínku. Krom toho bylo u obézních lidí pozorováno snížené množství omega 3 v těle oproti lidem s normální hmotností.

Vhodný nejen pro sport

Kromě účinků na redukci hmotnosti a nárůst svalů mají dle vědců EPA a DHA vliv také na stav kloubů, zlepšují funkce srdce a oběhové soustavy, snižují možnost vzniku krevních sraženin a zároveň snižují riziko vzniku srdečního onemocnění až o 30 %. Nezanedbatelný je i protizánětlivé působení omega 3 a dle vědců dokonce i proti bolesti. Sportovci tak mohou profitovat nejen z nižšího svalového poškození po tréninku, ale i snížení možnosti vzniku zánětů a jejich předcházení.

Vybrat si správnou rybu

Co se týká výběru produktu, tak losos nemusí být vždy tak přínosný, jak se tvrdí. A to v případě, že je ryba kontaminovaná rtutí, což může být u starších kusů a ze znečištěných oblastí, nevýhodou je i dravost lososa, který se živí jinými rybami, což může také vést ke zvýšení nepříznivých látek v případě kontaminované potravy. Druhý případ se týká lososů chovaných na farmách. Tyto ryby totiž mohou mít snížený podíl omega 3 mastných kyselin a vyšší podíl omega 6 tuků a nemusí být tak přínosné jako losos z volného moře, kdy se nejvíce doporučuje pacifický nebo atlantický volně žijící losos. Vybíráme pouze čerstvé ryby, pokud jsou celé, měly by mít jasné oči a maso by mělo být pevné, ne slizké a nemělo by páchnout rybinou. Čerstvou rybu musíme spotřebovat ihned. Mražená vydrží déle, při dobrém skladování i několik měsíců. Podmínkou je, že když rybu jednou rozmrazíme, znovu ji již nezmrazujeme. Musíme ji také dobře tepelně upravit kvůli možné bakteriální infekci, ale i ochranou před nakažením parazity.

Losos obsahuje velké množství bílkovin, ve 100 gramech cca 20 g, 10 g tuků z toho asi 1,5 – 2 g omega 3. Energetická hodnota je cca 210 kcal. Nalezneme zde i minerální látky jako vápník, hořčík, železo, vitamín B12, ale také zde nalezneme vyšší množství vitamínu D. Losos je tedy dobrou volbou pro doplnění důležitých látek do těla. Neznamená to však spoléhat se pouze na něj, ale využívat i další ryby. Vhodné je lososa střídat např. s tuňákem, použít lze i sardinky, makrelu nebo tilapii či nízkotučnou tresku, ale i další mořské ryby.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Hovězí maso

» Není kalorie jako kalorie

» Co jíst před tréninkem

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt