Fitvit.cz » Doplňky stravy » Lykopen

Lykopen

Ovoce a zelenina jsou pro zdraví velmi prospěšné. Kromě obecně známých vitamínů a minerálů obsahují látky, které zase až tak známé nejsou, ale jsou velmi významné z hlediska udržení dobrého zdraví a navíc napomáhají vstřebávání dalších živin a mikroživin z potravin. Příroda to jednoduše umí zařídit lépe, než jakýkoliv přípravek připravený uměle. Naštěstí se o těchto látkách díky vědcům dovídáme stále více a můžeme dle toho upravovat své stravovací zvyklosti.

Jednou z takto významných látek je lykopen, který je nejvíce obsažen v rajčatech. Patří mezi karotenoidy a jednoduše řečeno je to červené barvivo obsažené v některých červeně zabarvených plodech. Patří mezi účinné antioxidanty, z karotenoidů jeden z nejúčinnějších. Působí proti volných radikálům, které likviduje, a má tak vliv na regeneraci pro sportovce po tréninku. Pochopitelně má i pozitivní účinky nespojené se sportem. Přikládají se mu preventivní účinky proti rakovině, především žaludku a prostaty i proti kardiovaskulárním onemocněním.

Vybírat kvalitu

Kvalita rajčat však nemusí být vždy ideální a je závislá na způsobu pěstování, ale také jestli jsou přirozeně zralé. Vetšinou je poznáte podle pěkně červené barvy ve vnitřku plodu, ale pokud dozrávají uměle, jsou uvnitř zelené. Asi se nemusíme bavit o tom, ve kterých rajčatech je více aktivní látky. Pozor také na produkty či přímo plody, které jsou nahnilé či příliš přezrálé, v nichž pak mohou být přítomny mykotoxiny. Dále je nutné dávat si pozor na produkty, které sice na první pohled signalizují přítomnost rajčat, ale obsahují další negativní látky, jako umělá barviva, mnoho cukru, soli či konzervantů.

Tepelně upravený je ještě účinnější

Lykopen je obsažen i ve vařené zelenině a jak se zdá, ve vařeném stavu by mohl být ještě účinnější, a tak si rajčata dopřávejte ve svých pokrmech co možná nejčastěji a ještě lépe jak ve vařeném, tak i v syrovém stavu. Látka je přítomna také v kečupu, ale pozor na vysoký obsah cukru a zároveň si zkontrolujte, kolik procent rajčat kečup obsahuje, abyste lykopen z daného produktu vůbec získali. Kromě rajčat lze lykopen nalézt ve vodním melounu, guave či v červeném grapefruitu. Mezi největší konzumenty rajčat patří Italové. Přímořské státy mají obvykle lepší přístup ke zdravé stravě a z jejich zvyků bychom si z nich mohli vzít příklad. Fytochemikálie v zelenině a ovoci jsou skutečně účinné, přinejmenším co se týká celkové regenerace.

Když nejsou rajčata, pomohou doplňky stravy

Doplňky stravy se vyplatí používat od renomovaných výrobců, které podléhají kontrole příslušných úřadů a garantují svou značkou přítomnost a účinnost aktivní látky čili lykopenu. Obvykle je součástí nějakého spektra účinných látek, spolupůsobení s ostatními antioxidanty je na místě a následné využívání takto ověřeného produktu má význam, především u těch, kteří lykopen ve stravě nepřijímají, nebo ho mají nedostatek.

Fytochemikálie lykopen se zdá jako vhodná látka na zlepšení výkonu, jelikož působí svým vlivem na regeneraci svalů a těla a navíc nás preventivně chrání proti civilizačním nemocím. Udělejte další krok ke zdravému životnímu stylu fitness a jezte rajčata, melouny či grapefruity, které jsou nejbohatšími přirozenými zdroji lykopenu.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Lecitin

» Koenzym Q10

» Echinacea pro imunitu

» Pycnogenol pro zdraví i sportovní výkon

» Omega 3 nenasycené mastné kyseliny

» Resveratrol - účinný antioxidant

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2021 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt