Fitvit.cz » Zdraví » Maillardova reakce brzdí pokrok ve fitness

Maillardova reakce brzdí pokrok ve fitness

Co je vlastně maillardova reakce? Jde o reakci mezi bílkovinami a sacharidy při tepelné úpravě, když jsou zpracovány při určité teplotě. Nejčastěji to je při pečení či smažení, kdy potravina dostává tmavší barvu a může se vytvořit i tzv. kůrka, např. u pečiva jako je chléb. Maillardova reakce však vzniká i u celé řady dalších výrobků, např. u kávy, pražených ořechů nebo bramborových lupínků a tzv. fast food neboli rychlého občerstvení. Dokonce i některé potraviny, které mohou vypadat jako zdravé, můžou obsahovat nežádoucí látky. Záleží na surovinách a tepelném zpracování jednotlivých produktů.

Na jednu stranu jsou tyto potraviny velmi chutné a oblíbené u konzumentů, ale jejich přílišná konzumace si vybírá svoji daň, nejčastěji ve formě obezity, se kterou jsou spojeny další zdravotní rizika, jako jsou kardiovaskulární potíže, zvýšené riziko diabetu, rakoviny a také opotřebení a bolesti kloubů. Některé tyto produkty totiž obsahují neúměrný podíl tuku, takže pokud někdo takové potraviny pravidelně konzumuje, může mít vysoký podíl tuků ve stravě, navíc velmi nežádoucích. Zvyšují pravděpodobnost vzniku nadváhy a ovlivňují hladinu špatného cholesterolu. Kromě toho bývají i zdrojem vysokého množství soli. Sůl sice v určitém množství potřebujeme, ale pokud jí je příliš, může to mít další negativní dopad na naše zdraví.

U maillardovy reakce vznikají nežádoucí látky, zejména akrylamid, které jsou karcinogenní. Už z tohoto důvodu bychom tyto potraviny měli ze stravy zcela vyloučit nebo omezit na nezbytné minimum. Pro lidi, kteří se pak zajímají o sport a také ho aktivně provozují, by konzumace těchto potravin mohla znamenat snížení využitelnosti živin z přijaté stravy.

A to může být problém, pokud potřebujeme zlepšit výkonnost a regeneraci. Vědci zjistili, že pokud sportovci konzumovali vysoký podíl potravin upravených tak, že u nich proběhla maillardova reakce, množství bílkovin, které bylo tělo schopno strávit, pokleslo o více než 10 %. Poté se lidé diví, proč jim nevychází jejich plány při hubnutí či nabírání potřebné svalové hmoty, kterou potřebujeme pro vybudování sportovní postavy. Bílkoviny a aminokyseliny přitom potřebujeme nejen pro budování nové svalové hmoty, ale musíme je přijímat i v dostatečném množství, abychom uchránili i tu stávající. Aktivní svalová hmota pak hraje zásadní význam při snahách o hubnutí. Jednoduše řečeno, kdo nemá dostatečně velkou aktivní svalovou hmotu, může zapomenout na účinné snižování přebytečných kilogramů a tvarování postavy.

Po nevhodné stravě se můžeme cítit unaveni a to nemluvě o potížích se zažíváním. Řešením je vyhýbat se co nejvíce nevhodným potravinám a volit jídla s co nejjednodušší úpravou a nejjednoduššími kombinacemi. Příliš složité pokrmy také nemusí být pro trávení a vstřebávání optimální. Nabízí se využít alespoň částečně řešení vycházející z dělené stravy a mít v jídelníčku vysoký obsah co nejméně zpracovaných potravin nevhodným způsobem. Přitom třeba ořechy jsou pro zdraví v přiměřeném množství velmi prospěšné a nalezneme v nich mnoho minerálů, vitamínů a vhodných tuků. Nesmí být ale pražené, solené či jinak ochucené. Měly by se konzumovat v neupraveném stavu. Vhodné úpravy potravin jsou vaření, dušení, méně pak grilování (i při grilování vznikají škodlivé látky) a nejméně vhodné jsou právě úpravy, při nichž vznikají nejvíce nežádoucí látky, jako je pečení a smažení. Jestliže chceme žít opravdu stylem fitness, nestačí pouze pravidelně cvičit, ale i pečlivě vybírat, jaké potraviny zařadíme do svého jídelníčku.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Papája pomáhá trávit proteiny

» Kolik, kdy a jaké tuky

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt