Fitvit.cz » Strava » Mléko

Mléko

Patří mezi významné složky stravy. Nejvíce v oblibě ho mají děti, ovšem vyrábějí se z něj další produkty, které jsou žádané i mezi dospělými. A tak kromě samotného mléka si lidé pochutnávají i na jogurtech, tvarohu, různých mléčných nápojích či široké nabídce nejrůznějších sýrů rozmanitých vůní i chutí, avšak odlišujících se i kvalitou a výživnou hodnotou. Mléko je také součástí mnohého pečiva a stává se nedílnou součástí stravy. Aniž by si toho někteří spotřebitelé všimli, i oni jsou konzumenty mléka.

Jeden z hlavních důvodů, proč se mléčné produkty využívají, je vysoký obsah hodnotných bílkovin. Mají biologickou hodnotu 92, což značí, že je tělo umí poměrně dobře využít díky velmi dobrému aminokyselinovému spektru. Mléko se používá na výrobu vysoce hodnotných proteinových produktů, které patří mezi nejpoužívanější při budování svalové hmoty i v redukčních dietách. Zatímco proteiny ze syrovátky se využívají v po tréninkových fázích na nastartování proteosyntézy a doplnění lehce stravitelných a využitelných bílkovin během dne, kasein je vhodný na pomalejší uvolňování bílkovin a ochranu svalové hmoty při delších přestávkách mezi jídly. Využívá se na dlouhou dobu spánku, kdy má právě kasein lepší ochranné účinky v tomto období oproti syrovátce. Na rychlé doplnění proteinů ráno používají sportovci zase z tohoto pohledu výhodnější syrovátku. Obě složky mléka se i těmito příklady doplňují i ve sportovní výživě a jsou nejúčinější dohromady.

Vápník

Jestliže ještě nemáte v oblibě mléčné produkty, pro jejich využití se nabízí jeden velký argument. Jedná se o vysoký obsah vápníku, jenž je pro tělo nepostradatelný. Má význam nejen na posílení, stavbu a pevnost kostí, smršťování a napínaní svalů, ale má i s největší pravděpodobností vliv na rychlost ukládání tuku v organismu. Pakliže vápník v organismu schází, spouští tělo na jeho ochranu proces, v němž se uvolňuje hormon calcitriol, jenž ve zvýšené míře pomáhá tuky ukládat a naopak při pokusu o jejich odbourávání se jich dokonce i zbavovat. Když dotyčný vápník doplní, dochází naopak k lepšímu odbourávání tuků. Zvýšený úbytek tuku již byl popsán ve vědeckých studiích a navíc je tento efekt spojen právě s konzumováním mléčných výrobků, zvláště těch zakysaných. Z nich je vápník dokonce nejvíce vstřebatelný pro tělo, než když jsou použity jiné zdroje kalcia. Potíže však může činit vysoký obsah fosforu v kravském mléku, který pak může snížit jeho využití v těle.

Samotné zvyšování vápníku ještě nemusí znamenat, že ho má člověk v těle dostatek. V tom případě hrozí i onemocnění zvané osteoporóza. Někteří odborníci se domnívají, že společně s vápníkem se musí do těla dostávat i potřebné množství hořčíku, ale i dalších vitamínů a minerálů. Paradoxem situace s osteoporózou je, že ačkoliv je příjem vápníku u populace v Evropě dostatečný, přesto je tato porucha velmi častá. Zdá se, že na vině nemusí být nedostatek vápníku, ale vliv má také příliš velký podíl bílkovin a tuků ve stravě a nevyvážený příjem minerálů. Nepodstatnou roli hraje i nedostatečná pohybová aktivita a s tím související obezita. I když existují dva tábory, které se přou o prospěšnosti a škodlivosti mléčných produktů, ještě ani jedna ze skupin nepředložila nezvratitelný důkaz, že má pravdu pouze jejich názorový směr.

CLA

Patří mezi látku v potravinách, které se díky nesprávným podmínkám chovu v produktech nedostává. Vědci se domnívají, že právě absence této látky by mohla mít negativní vliv na celou řadu civilizačních onemocnění, včetně rakoviny a hrozivého nárůstu obezity. CLA bude možné nalézt v mléce pouze v případě, když chovatelé využijí možnosti pást skot čerstvou trávou na pastvinách. CLA se pak díky těmto podmínkám v surovině nachází až o 500 % více, což je ohromující číslo. A možná je to právě CLA, která prý při odbourávání tuku z těla pomáhá redukovat tuk z břišních partií, a jelikož zde nahromaděný tuk patří z hlediska nebezpečnosti pro zdraví mezi ten nejrizikovější, může být mléko s touto látkou velmi přínosné jak ve snažení o úbytek tuku z požadovaných partií, ale i jako součást prevence proti civilizačním onemocněním. Potíž je v tom, že ve většině produktů patrně dostatečné množství této prospěšné látky budete hledat marně. Výrobce by měl dokázat, že právě jeho produkt tuto složku obsahuje.

Děti mají výhodu

Neschopnost rozložit v těle mléčný cukr (laktóza) je překážkou, jenž u některých konzumentů brání ve využití mléka. Laktóza se pomocí enzymu laktáza štěpí na glukózu a galaktózu. Děti mají tohoto enzymu v těle poměrně hodně a tak ve většině případů nemají s konzumací potíže. S rostoucím věkem ho však ubývá a je proto vhodné přejít na zakysané výrobky, doplňování enzymu laktáza či využívání produktů, které jsou laktózy zbavené. Využít tak lze třeba čistých syrovátkových proteinů, kde výrobce na etiketě obvykle oznámí údaj, zdali se v něm laktóza vyskytuje. K potlačení nadýmání vlivem působení laktózy je možné použít probiotik, které jsou přítomny i v kvalitních jogurtech.

Mléčný tuk

Je nutné s ním nakládat opatrně vzhledem k tomu, že některé produkty ho obsahují až přespříliš. Jedná se především o smetanové produkty a tučné sýry. Tento příjem se musí započítat do celkové energetické rovnice, aby příjem nebyl vyšší než výdej, a to zvláště při požadavku úbytku tukových zásob z těla. Každý by měl vyhledávat produkty s jeho sníženým množstvím. Pakliže ho však obsahuje kvalitní výrobek, může být pro tělo v menším množství přínosem, a to zvláště v souvislosti s konjugovanou kyselinou linolovou.

Energetická hodnota

Mléko má energetickou hodnotu rozdílnou dle podílu tuku. Obyčejně je vyznačena na každém obalu výrobku. Nejčastěji se využívá mléko polotučné. Má na 100 g 50 kcal, přibližně 3 g bílkovin, 4,5 g sacharidů, 2 g tuků. Dále v něm nalezneme cca 120 mg vápníku, fosfor, hořčík, vitamíny skupiny B, A, D, C, E.

Výhody a nevýhody

Jako každá potravina, i mléko má své výhody i nevýhody. Jako nápoj se osvědčuje pro lepší hydratací organismu díky přítomnosti sodíku a draslíku. Z negativ je nutné podotknout především živočišný původ potraviny se všemi zápory, např. případné škodliviny a to především ty, které se nacházejí v tucích a také vyšší obsah cholesterolu. Na každém jedinci záleží, zdali bude mléko konzumovat a v jakém množství, přičemž mnozí ví, že nadbytek je stejně nebezpečný jako nedostatek, ať už se jedná o jakoukoliv složku potravy.

Cestou může být používání bio produktů či alespoň produktů z ověřených a kontrolovaných zdrojů. Naproti tomu kvalitní produkty od skotu spásající trávu a chované v nezasažených oblastech v souladu s biologickou filozofií, mají obsah užitečné látky CLA, která má význam na zdravý prakticky ve všech směrech. A stále zde máme onen efekt, který z mléka dělá urychlovač metabolismu, avšak jak přesně působí je prozatím neznámé. Mléko však patří k potravinám s unikátním složením látek, které spolu dokáží spolupracovat tak, aby přinášelo tělu potřebný prospěch v případě vyváženého příjmu všech složek jídelníčku.

Mléko a produkty z něj mají své místo v jídelníčku jako hodnotný zdroj bílkovin, minerálů a vitamínů, ovšem je nutné je však brát jako jeho součást a nestavět na nich celou stravu. Chybou je jíst kvanta mléčné stravy za účelem masivního příjmu bílkovin. Pro někoho budou přínosem zakysané výrobky, jiní profitují ze sýrů, další využívají syrovátkové proteiny a někteří i přes sebelepší snahu nemohou konzumovat vlivem nesnášenlivosti mléko vůbec. Správnou volbou se zdá být vybírat si vhodné produkty, které nás dovedou k cíli, což je pro vyznavače fitness stylu dobře vypadající tělo a celkové zdraví.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Tvaroh jako zdroj bílkovin

» Nejlepší potraviny

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt