Fitvit.cz » Cvičení » Módní trendy a novinky? Některé raději ne

Módní trendy a novinky? Některé raději ne

Vždy, když se objeví nějaká novinka, tak mnoho lidí běží a jde zkoušet nové věci. Ne jinak tomu je v oblasti hubnutí, fitness a budování postavy. Přichází nové doplňky stravy, nové tréninkové metody, nové jídelníčky, nové přístroje atd. Jenže většinou jsou potom lidi zklamaní a navíc to často stojí kupu peněz. Co tedy dělat a čemu se raději vyhnout?

Tréninkové metody

Metody pro růst svalů nebo hubnutí jsou docela jednoduché. Většinou stačí dělený trénink a cvičit pravidelně a správně. Jenže i zde přicházejí a pak i odcházejí modní výstřelky, které prostě nejsou vhodné pro každého. Ne každý má dostatčně silné úpony, šlachy, klouby nebo pákový poměr končetin, aby se mohl věnovat jakékoliv činnosti.

Pro mě plně funkční postup (každý si ho musí najít sám, protože většinou postup někoho jiného nejde použít na více osob, aby byl výsledek totožný ) je dělený trénink se zatížením svalových skupin 1 - 2 x týdně se 3 volnými dny. Samozřejmostí je periodizace tréninku, respektovat silové a regenerační schopnosti organismu. Rozsah opakování od 8 až po 30 podle zvolené periody. Nemám rád cvičení zaměřené na absolutní výkon s maximální zátěží. Zátěž zvyšuji až v případě, že si o to tělo samo řekne. Není pro mě důležité množství svalové hmoty nebo podíl tuku, ale abych se cítil co nejvíce dobře a hlavně aby mně cvičení přinášelo potěšení a ne stres, že něco musím. Když cvičím s nadšením, pravidelně a poctivě, výsledky pak přijdou automaticky.

Pro mě jsou nepřijatelné metody například: Crossfit - naprosto nevhodné pro většinu lidí. Nedávno jsem četl rozhovor jedné legendy kulturistiky a on sám říkal, že crossfit je tak akorát cesta ke zranění. Pro určitý okruh lidí akceptovatelné, pro většinu ale ne.

Heavy duty – posilovací trénink zaměřený na co nejmenší objem práce s nejvyšším výkonem, často jedna nebo dvě pracovní série s maximálním výkonem. Mně to nefunguje, protože po pár trénincích mě všechno bolí, ale ne ta bolest z namožení, ale opravdová bolest šlach a úponů.

Tabata – krátkodobě účinné, dlouhodobě mně to nevyhovuje. Později už jsem nebyl schopen dostatečně regenerovat.

Trénink 3 x týdně celé tělo – perfektní na nárůst svalové hmoty, ale dlouhodobě jsem nebyl schopen procvičovat 3 x týdně každou svalovou partii. Vzhledem k pracovním povinnostem jsem nebyl schopný regenerovat. Kdo má možnost trénovat a nemusí každý den do práce, tak by to mohla být dobrá cesta. Je potřeba držet periodizaci, která dává limit, kdy konkrétní metodu používáme v omezeném časovém horizontu.

Doplňky stravy

Co funguje, to už znalý příznivec fitness ví. Jenže je tu spousta věcí, které prostě nefungují nebo fungují, ale jsou tak nehorázně předražené, že je to prakticky nepoužitelné. Spalovače jsou asi nejsledovanější skupinou, která je rozporuplná. Přitom by nemusela, protože jednoduše řečeno spalovač bude fungovat jen tehdy, když mu to sami umožníme. Většinou pomůže nějakým procentem k efektivnějšímu spalování tuků. Tomu ale musí předcházet úprava životního stylu, a to zejména zařazení pravidelné pohybové aktivity a zásah do sklady jídelníčku.

Nemá cenu kupovat předražené směsi v řádech tisíců. Ony totiž fungují i ty levnější, které vyjdou v řádu na stokoruny a vydrží i několik měsíců. Nebudu zde psát značky, ani látky, protože nejsem žádný obchodník. O tom co funguje mně, už jsem psal, ale tady je potřeba říci, že co funguje na mě, nemusí fungovat druhému a každý si musí najít svou cestu.

Přístroje a pomůcky

Taky jste viděli v reklamě různé vibrační pomůcky, na které se postavíte nebo je držíte a ony bez vašeho přičinění změní vaší postavu k nepoznání. Přinejmenším stojí za zvážení, zdali je slibovaný výsledek reálný. U mě už dlouhá léta platí, co si neodpracuji, to nemám. A tak je to i s hubnutím. Neexistují žádné zkratky. Jen tvrdá práce a poctivý a pravidelný trénink. Co mně ale pomohlo, jsou pomůcky, které zpevňují oblasti těla a pomáhají zvyšovat intenzitu tréninku a váhu na činkách. Jsou to zejména opasek na cvičení, speciální rukavice, které zpevní zápěstí a trhačky. Společně s činkami tvoří základ, který postačí k procvičení celého těla, aniž bychom museli navštěvovat fitness centrum.

Nové jídelníčky

Dnes se drží jednostranné diety, diety paleo, keto a možná i daleko horší jídelníčky, které tělo spíše ničí než buduje. Vždy jsem jedl tak, abych neměl hlad v jakékoliv části tréninkového cyklu. Vím, že když nedodám tělu potřebné živiny pro jeho chod, tak strádá. Proto by měly být ve stravě zastoupeny všechny živiny a nikdy by žádná složka neměla klesnou na nulu.

Je možné manipulovat s jednotlivými živinami, ale nikdy ne tak, aby třeba sacharidů nebo tuků bylo v jídelníčku 0 nebo jen velmi málo gramů. O proteinech snad ani nikdo nemůže uvažovat, že by je vyloučil ze stravy úplně, protože jsou hlavní složkou pro budování svalové hmoty, kterou potřebujeme jak při budování svalů, tak i při hubnutí. Na druhou stranu není ani dobré to s proteiny přehánět, protože každý má své limity a tělo už od určité hodnoty není schopno další proteiny strávit. Proto se jejich příjem nejčastěji pohybuje mezi 1 – 2 g na kg hmotnosti, a to podle tréninkového cíle, věku, pohlaví a zdravotního stavu.

Co mně ale fungovalo a stále funguje, je rozumné cyklování sacharidů bez extrémních výkyvů. Vyloučení některých druhů sacharidů, zejména ráno a večer, pomohlo s rychlostí spalování tuků. Opět je nutné individuálně odzkoušet, co na konkrétního člověka funguje. Dále mně pomáhá nasazování potravin s obsahem omega 3 tuků. Výhodnější je doplňování živin z přirozených zdrojů, ale pokud ve stravě chybí, pak je dobré přidat živiny třeba i z doplňků stravy. Je tedy dobré si na sobě zkoušet, jaké živiny mně prospívají a které mně nesedí, po jakých mám zažívací potíže a které snáším bez problémů. Asi bych nesnesl, kdyby mně někdo předepsal nějaké krabičky s potravinami a já je musel jíst, i když mně to jídlo nechutná.

Jak na informace o novinkách

Nejlepší je si článek s novými informacemi přečíst. Pak hledat i další články, které se k tématu vyjadřují. Pokud najdeme více shod, pak bychom těmto informacím měli věnovat více pozornosti. Je také dobré nepřebírat úplně všechno, ale zabudovat do svých postupů jen části, které se mně mohou hodit a které mě posunou zase o krok vpřed. K tomu je potřeba trochu myšlení a plánování a znalosti, které mně říkají co je možné a co už ne. Pro opravdu funkční trénink stačí vycházet ze zavedených postupů a po zkoušení k nim přidávat nepatrné změny, které mně mohou přinést prospěch.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Snažit se provést vždy více práce

» Co udělala týdenní přestávka bez tréninku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt