Fitvit.cz » Zdraví » Na stáří zůstat fit

Na stáří zůstat fit

Je velký rozdíl prožít podzim života nemocný nebo plný aktivit a vitality. Samozřejmě nás může potkat cokoliv, ale pokud někdo plánuje žít aktivně až do co nejvyššího věku, neměl by to nechat náhodě, ale cíleně se o sebe starat celý život, i když v mládí máme pocit, že problém stárnutí není aktuální. Kdo nemyslí na stáří již v mladém věku, může o své zdraví přijít ještě dříve, než se vyššího věku dožije.

Začít co nejdříve

Už v dětství si vytváříme návyky, které nás provázejí celý život. Výhodu mají pochopitelně ti, kteří jsou vedení k pravidelnému pohybu a vyvážené stravě. V mládí je poměrně důležité vybudovat aktivní svalovou hmotu. Čím více svalové hmoty získáme, s ohledem na své genetické předpoklady, přičemž není vůbec nutné vypadat jako kulturista, tím více budeme z těchto zisků profitovat po zbytek života. Pokud totiž na určitou dobu přestaneme cvičit, po návratu k tréninku není problém předchozí zisky poměrně rychle získat zpět. Jestliže však začínáme cvičit až v pozdějším věku, nelze již získat tolik svalové hmoty, jako když jsme mladí. Přesto i v pozdějším věku má pravidelný pohyb a cvičení velký přínos pro naše tělo.

Ideální stav je cvičit bez přestávky, pravidelně a dlouhodobě. V takovém případě lze účinně zpomalit nepříznivé následky stárnutí. Úbytek svalů není tak rychlý, jako při nečinnosti. Jsme více ohební, máme větší chuť do života, netrpíme tolik depresemi. Dochází k pravidelnému prokrvení všech tkání. Cvičení je také dobrá prevence před řídnutím kostí. Společně se zdravou a vyváženou stravou je to nejlepší způsob, jak tento proces zpomalit. Máme zvýšený bazální metabolismus, což umožňuje přísun většího množství živin. Díky tomu lze doplnit do těla všechny potřebné živiny v dostatečném množství.

Čím jsme starší, tím více posunujeme jídelníček od kvantity ke kvalitě. Jelikož se s věkem přeci jen metabolismus zpomaluje, potřebujeme jíst kvalitněji a zejména u bílkovin bychom měli dávat přednost zdrojům s nejvyšší biologickou hodnotou. To jsou všechno pozitivní přínosy životního stylu fitness, který se výrazně projeví až v pozdním věku každého z nás.

Nedržet drastické a dlouhodobé diety

Není vůbec vhodné držet dlouhodobě dietu omezující příliš hodně energetický příjem. Nejenže většinou dotyčný nespálí přebytečný tuk, ale přichází o důležitou svalovou hmotu. Pokud totiž energii omezíme příliš, tělo si ji vezme z vlastních zdrojů. A jelikož tuk je hůře využitelný, přijdou na řadu svaly. Jestliže už se někdo rozhodne hubnout, měl by zvolit mírný úbytek hmotnosti, přičemž musí chránit svalovou hmotu dostatečným příjmem kvalitních bílkovin. Kromě běžných zdrojů se úspěšně používají proteinové přípravky, které obsahují ty nejkvalitnější bílkoviny, nejčastěji z mléčné syrovátky.

Některé druhy mají tak vysokou biologickou hodnotu, že postačí konzumovat menší množství proteinů. Zejména ve vyšším věku je důležité svalovou hmotu chránit, protože nám zabezpečuje nemálo výhod. I když ve vyšším věku získáváme svaly obtížněji, není pravda, že nelze v této životní fázi vybudovat sportovní postavu přiměřeně ke svému věku. Oproti pasivním lidem dokáží ti sportující lépe zpevnit postavu, přibude jim aktivní hmota a ubude tělesný tuk.

Osvědčená kombinace - posilování a další pohyb

Nejlepší způsob pro udržení kondice je kombinace posilování a aerobní činnosti. Mnozí mají obavu, že jim narostou nepřirozeně velké svaly, že se změní na tuk nebo ztratí pružnost. Nic z toho však není pravda. Naopak posilování patří k nejlepším aktivitám, jak získat nebo udržet svalovou hmotu. Aktivní hmota pak dokáže udržet metabolismus zrychlený, což znamená, že i při odpočinku dokážeme spálit více kalorií. Velkou měrou působí při hubnutí a redukce hmotnosti může být úspěšná pouze v případě, pokud jsme získali dostatečné množství svalové hmoty. Pokud někdo chce tvarovat postavu, pak to jde výhradně budováním nové svalové hmoty. Svaly jsou znakem zdraví, kdo je ztrácí, nedokáže se o sebe postarat a konec života se blíží. Proto jsou tak důležité, i když stále nepochopené a nedoceněné.

Doplňky stravy

Jde o ožehavou otázku, zdali jsou nutné či nikoliv. Mají své zastánce i odpůrce. Odpůrci tvrdí, že při vyvážené stravě, ve které máme všeho dostatek, již nejsou suplementy potřeba. Jenže kdo dnes může říct, že má ve svém jídelníčku opravdu všechny potřebné živiny a ještě k tomu v dostatečném množství. Proto by stálo za úvahu doplnit alespoň základní vitamíny a minerály nějakým komplexním přípravkem, který obsahuje všechny potřebné mikroživiny. Určitě stojí za zvážení doplnění látek, které ve stáří mohou chybět, jako např. koenzym Q10, chrom, hořčík, karnitin a další. O vhodnosti konkrétních doplňků u konkrétních osob je vhodné poradit se s lékařem.

Pravidelnost

Vědci zjistili, že lidé, kteří celoživotně sportují, jsou odolnější proti projevům stárnutí. Jednoduše řečeno byli ve všech směrech lepší, než jejich neaktivní vrstevníci. Sportující lidé měli nejen lepší stav oběhové soustavy, ale i pevnější postavu, více svalů a méně tuku. Proto je tak důležité začít s cvičením co nejdříve a nikdy nepřestat. V další vědecké studii bylo zjištěno, že trénující osoby mají v pokročilém věku vyšší sílu a jsou schopni se o sebe lépe postarat. Mnozí neaktivní lidé pak mají problémy s chůzí, velmi malou sílu a někdy nejsou schopni se sami ani postavit. Pravidelnost a dlouhodobost tréninku tak patří k základům pro udržení kondice a svalové hmoty do co nejvyššího věku.

Menší váhy

I posilování patří k důležité součásti strategie pro udržení dobré kondice a zachování svalů. Jistě již není nutné cvičit v pozdějším věku tak, jako ve dvaceti. Přesto jsou zásady pro posilování stále stejné. Vždy začínáme důkladným rozcvičením, musíme provádět cviky v úplném rozsahu pohybu, udržovat precizní techniku, což je pro starší sportovce ještě důležitější. Není nutné to přehánět s váhami. Tělo si vždy samo řekne, jaké zatížení vydrží a to bychom měli respektovat.

K určitému zvýšení zátěže by mělo docházet, ale záleží také na cíli, který chceme dosáhnout. Pokud chceme udržovat tělo na stávající úrovni, pak cvičíme pouze s přibližně stejnou vahou, kterou pravidelně používáme. Pamatujme, že ve stáří již nejde o výkony, ale o udržení těla v dobré kondici. Jestliže nám nějaký cvik dělá potíže, není nutné bezpodmínečně trvat na jeho zařazení v tréninku. Hledáme proto alternativu, protože důležitější je stále zůstat aktivní a hlavně bez zranění.

Ohebnost

Zůstat ohebný je klíčové pro všechny věkové kategorie. Proto zařazujeme na závěr tréninku strečinková cvičení. Potřebujeme opatrně natahovat svaly. Nikdy však ne silou, přes odpor nebo hmitem či trhavým pohybem. Jednotlivé pozice provádíme pomalu a relaxačně. Představujeme si, jak sval pracuje, vnímáme jeho činnost. Zachování pružnosti a pohyblivosti těla patří k důležitým požadavkům, abychom mohli zůstat aktivní.

I když čas nám plyne všem stejně, lze se svobodně rozhodnout, jak s ním naložíme. Pokud dáme přednost životního stylu fitness, lze oddálit projevy stárnutí o 10, někdy i o 20 let. Neznamená to ale, že se dožijeme vyššího věku, ale že budeme kondičně, vzhledově a silově na stejné úrovni jako lidé, kterým je o několik let méně. Pokud však uvážíme, že obezita patří k rizikovým faktorům pro vznik oběhových nemocí, rakoviny nebo cukrovky, pak zdravý životní styl může znamenat i větší naději na dožití vyššího věku.

Mnozí namítnout proč se dřít, když konec čeká na každého. I když nemusí životní styl fitness znamenat nutně to, že se někdo dožije o několik let více, určitě však bude po dobu svého života aktivnější, silnější a žít plnohodnotnější život, než kdyby byl v poslední fázi života odkázán na pomoc jiných lidí. A jelikož má hodně lidí obavy ze stárnutí a nemohoucnosti, pak nejlepší způsob jak proti těmto projevům bojovat, je právě životní styl fitness.

Diskuse k článku (1)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Účinnost cvičení a kdy čekat výsledky

» Cvičením proti bolestem zad

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt