Fitvit.cz » Strava » Nedostatek soli ohrozí náš výkon

Nedostatek soli ohrozí náš výkon

Dnes se hodně hovoří o přebytku soli ve stravě a hodně lidí tento problém opravdu má. Pokud se však ale někdo příliš vyhýbá slaným potravinám, může ji mít naopak nedostatek. Za den bychom měli přijmout ve stravě asi 5 – 6 g soli. I sůl v jídelníčku bychom proto měli za den sledovat a vybírat si potraviny, díky kterým potřebné množství soli doplníme.

Kdo jí každý den několikrát uzeniny, k tomu slaný oběd a běžné pečivo, ten bude mít pravděpodobně soli přebytek. Co se ale stane, když budeme dodržovat zdravou stravu? Například ráno neochucený jogurt s ovesnými vločkami a ovocem. Zde je minimum soli. Potom si dáme kuřecí prsa s rýží, které budou také minimálně posolené, řekněme 2 g soli. Odpoledne opět nějaká sacharidová svačina s proteinovou tyčinkou a večer třeba sýr cottage, kde té soli také není mnoho, pokud ji do konkrétní potraviny nepřidáme. Večer si pak dáme proteinový nápoj a ani zde mnoho sodíku není. Pokud potom ještě sportujeme a potem nějaký sodík ztratíme, pak nám už sůl může chybět. Přitom sůl může mít přímý vliv na výkonnost při sportu a případně můžeme dostat křeče.

Pokud tedy žijeme zdravým životním stylem, a vyhýbáme se uzeninám, slaným sýrům, příliš nesolíme a sportujeme, pak se nemusíme bát více si přisolit oběd nebo večeři. V opačném případě, kdy je soli nadbytek, je dobré zredukovat nevhodné potraviny tak, aby množství soli odpovídalo doporučené dávce cca 5 - 6 g za den.

Stejně jako si hlídáme množství proteinů ve stravě, které jsou důležité pro budování nebo udržení svalové hmoty, měli bychom si hlídat i množství soli v jídelníčku. Pokud se vyhneme přebytku soli, snížíme tím riziko vzniku některých civilizačních onemocnění, jako například vysoký krevní tlak. V případě doplnění potřebné hladiny soli do doporučeného množství zase pomůžeme tělu optimálnímu chodu, který potřebujeme nejen při sportu, ale i v běžném životě. I v případě soli platí, že nic se nemá přehánět, a to jak s přebytkem, tak ani s nedostatkem a držet se doporučené dávky za den.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Jak odstranit sladké ze stravy postupnými kroky

» Kolik ovoce můžeme za den sníst?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2020 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt